ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malma församling, db, Gid: 2672.13.90300  (läst 543 gånger)

2005-10-04, 23:12
läst 543 gånger

Thomas Åkerberg

Hej!
Behöver lite hjälp med att tyda dödsorsak och anteckningen ang. begravningen. Det gäller Maria Olsdotter f 1748 i Norrbärke d 1781-06-22 i Malma gm Hans Gabrielsson Syl.

2010-02-02, 20:35
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kan denna församling eller socken vara synonym med Lilla Malma där  bl.a Agnes Margaret(h)a Wachtmeister af Björkö föddes 1823?  
Friherinnan Agnes W. a. B. dog I Berlin (Schönefeld bei Köpernik) 1875 var gift med Johann Adolf Erbrecht zu Bülow (1823-1888). De var fosterföräldrar och han var morbror till min farmors mor Anna reichsgräfin Martini (f. Berlin 1852- d. Djursholm 1933).  
Adolf och Agnes gifte sig i Engsö kyrka och slott i Västmanland.  
Ligger detta Engsö/Ängsö (stavas olika i olika skrifter!) i närheten. J. Adolf Erbrecht z. B. verkar dessutom ha varit gift (kortvarigt om damen dog eller de skiljdes vet jag inte?!) med en fröken Piper alltså möjligen var hon från svenska Piper ätten på Engsö (Ängsö) slott (det kan också vara de många Pipers som fanns i Mecklenburg eller Pommern på den tiden?!) jag har sökt svar på dessa frågor under många år i arkiv och av släktingar m.m., finns någon som känner till det (och vill dela med sig av kunskapen)?
 
Med vänliga hälsningar: Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna