ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljusnarsberg C:9, 1776  (läst 850 gånger)

2007-01-03, 17:29
läst 850 gånger

Åke Johansson (Ake)

Min mf fm mf m födde en oäkta son, Peter, den 6 juni 1776, GID 379.88.26600.
Jag tolkar texten till Quins Pers. anna Thomasdotter på Jämtebo. Barn fadr Hanni Jansson XXXXX vid Stärnfors. 32 år
Det finns flera Hanni Jansson i socknen, men ingen vid Stärnfors, och jag finner ej någon som kan vara den rätte, såvida han ej redan var gift.
De levde ej tillsammans, varken 1776 eller därefter.
Sonen Peter står i vuxen ålder skriven som Per Hindersson och flyttade till Ramsberg.  
Vad står det efter Hanni Jansson? (XXXXX ovan)
Är det ett dubbelt efternamn eller vad?

2007-01-04, 01:38
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Fadern hette Henric Jansson. Det fanns ju en lämplig kandidat i samma hushåll som Anna på Stjärnfors, han var född 1751. Där återfinns också dopvittnet Magnus Weingarthen. Men om det är rätt Henric återstår att bevisa.
Ljusnarsberg AI:10A 147 (GID 379.59.87700)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-01-04, 17:46
Svar #2

Åke Johansson (Ake)

Naturligtvis har du rätt!  
Henric står det, och han finns på Stjärnfors år 1775, men tyvärr endast detta år.
Det blir till att börja om från början och leta sida för sida i HFL åter igen, i hopp om att kunna få upp spåret på honom.
Kan du tyda ordet som står efter Henric Jansson i födelseboken?

2007-01-05, 13:53
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Tyvärr inte. Med det står något vad han flyttade i hfl, jag tycker att det står Skedvi - men inte vilket län. Men i och med att han står i födelsenoteringen så borde det finnas uppgifter i domboken. Han var ju skyldig att betala för barnet.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna