ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1808 års soldater  (läst 2027 gånger)

2008-02-10, 10:19
läst 2027 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Jag har i mitt sökande efter en ana, Jonas Frögd från Bodsjö, funnit att orten Högsäter i Dalsland kan vara en lösning för många i liknande fall. Det handlar om de jämtar som i tre kompanier förstärkte Westra Armen i oroligheter vid Norges sydliga gränstrakter 1808/1809. Många av dessa soldater kom aldrig tillbaka till Jämtland utan dog uti fält, eller på det ambulerande sjukhuset Tingvalla, vilket nog är det mest troliga i dessa fall.
I Högsäters kyrkobok C:5 sid 193 - 197 finns det ett femtiotal listade soldater från sjukhuset i svenska arme\n som blir adekvat begravda i Högsäter under fjärde kvartalet 1808. (Detta intygas). Sex av dessa är från Jämtland, som jag delger här:
 
Brunflo kompani, nr 102 Bång d.25/9
Brunflo kompani, nr 6 Lindahl d.4/10
Brunflo lompani, nr 3 Berglund d.6/19
Brunflo kompani, nr 8 Åhlfelt d. 14/10
Kungl Jämtl. Livk., nr 49 Snygg, november
Jämtl.  , fätväbel, Rickman, december.
 
Min egen ana dog troligen tidigare på detta sjukhus och det saknas dokument om dödsfall (hittils ?) för honom och många andra, men kyrkogården i Högsäter rymmer säkerligen fler av dessa soldater.
 
Ville bara delge er detta, då jag tror att denna information inte är så lättillgänglig annars, men vill samtidigt fråga om någon känner till något mer om denna tid. Hur många kom aldrig tillbaka t.ex ? Finns det något bra skrivet om denna period ? Kanske någon känner till något mer om sjukhuset ?
 
 mvh Åke

2008-02-10, 17:38
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Det är alldeles utmärkt med sådana här upplysningar. När det gäller meniga finns det ibland sekundära källor som upplyser om dödsorter, men sällan befäl. Rickman hade jag alltså inte tidigare och tackar därför. Jag har förut tittat i Högsäters kyrkbok, men inte observerat dessa notiser eftersom de står särskilda i slutet av volymen.
Dock var det inte Tingvalla sjukhus de avled på, utan Tångelanda dito, vilket också framgår av källan. Tingvalla ligger väl i socknen Dals-Ed.

2008-02-10, 23:11
Svar #2

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack för kommentarer Karl Göran.
Tingvalla sjukhus är det namn som arme´n använder för detta flyttande sjukhus. Tångelanda ligger ca 2 km från Högsäter, och för vissa blir det väl detta namn, Tångelanda sjukhus, som passar (i kyrkboken t ex). Besked om Tingvalla sjukhus fick jag från Krigsarkivet, efter fruktlösa försök att finna platsen.
 Tingvalla sjukhus var ett flyttande sjukhus inom Västra Arme´n.Det finns inget eget arkiv  kvar efter det utan bara en bunt handlingar i samlingen Krigshandlingar 1808-1809. Handlingarna består främst av räkenskaper för inköp av materiel. Det finns inga sjukrullor bevarade. Däremot finns förteckningar över den utrustning enskilda soldater fick med sig när de lades in på sjukhuset.  
I en av dessa listor, daterad 5/9 1808, finns min ana Jonas Frögd med plus nio andra soldater vid Brunflo Kompani. Ingen anteckning av sjukdom, dödsfall eller utskrivning finns och det är underskrivet Lägret i Hogsäter av kompanibefälet.
Uppskrivna soldater är: nr 7 Strindberg, nr 27 Fält, nr 29 Edström, nr 62 Söderplan, nr 63 Frögd, nr 86 Wikholm, nr 93 Moberg, nr 95 Nordholm, nr 100 Pihl och nr 111 Sandberg. (med reservation för tolkning av bokstäver och siffror).
Jag förmodar att de flesta av dessa inte levde länge till. Ingen av dessa var med på listan i Högsäters dödbok tre veckor senare och framåt i tiden. Hur många som strök med i denna oroshärd vore intressant att ta reda på, liksom ytterligare information om situationen.  
Bidrag gärna
mvh Åke

2008-02-11, 00:08
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Av nämnda soldater dog 1808 endast Fält, Frögd och Wikholm.
I Litsboken XVII omtalas ett antal soldater vid (1:e) Majorens kompani som avled å Tingvalla sjukhus 1808. Tiden förefaller där vara begränsad från slutet av augusti till oktober n.å.

2008-07-17, 13:35
Svar #4

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Soldater döda på Tångelanda sjuhus 1808 är titeln på en notis av Håkan Skogsjö i ShF nr 1 1982 s. 19-20. Den innehåller ovan nämnda namn (dock har ett namn skrivits som Åhlstedt) bland andra, dock inte jämtlänningar.

2009-09-25, 14:16
Svar #5

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej.
Vill förvissa mig om ovan nämnde Jonas Frögds, från Hunge i Bodsjö, öde i kriget 1808 i Västsverige.
 
Har fått kopierade handlingar över listade inlagda soldater på Vänersborgs sjukhus (Brinkebergs kulle). Kopiorna är från september och oktober månad 1808 och berör antal dagar och löningar + ev. kommentar.
Namnet Frögd finns med bland 11 jämtska soldater, men numret är 77 och namnet finns bland soldater i Lif(kompaniet). (Jonas Frögd hade nummer 63 i Brunflos kompani.)
Det fanns en soldat Sven Frögd från Oviken, som är samtida med Jonas Frögd, men var han i Lifkompaniet och var hans nummer 77 ?  Chansen att Jonas Frögd har fått fel nummer och fel kompani skrivet i listan finns, men den håller jag som mindre trolig.
 
Finns det någon som kan bekräfta Sven Frögds nummer och tllhörighet ?
 
Mvh
 
Åke

2009-09-26, 12:57
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Soldat nr 77 vid Livkompaniet 1806-1812 hette Anders Frögd. Sven Frögd antogs 1809 vid nr 94, Ovikens kompani.
 
Beträffande soldaten Frögd från Bodsjö ser jag nu att han inte hette Jonas utan Jöns. Han var inte heller från Hunge utan född i Forsa samt bosatt i Böle.
Emot traditionen för soldater avlidna i fält finns han upptagen i Bodsjö dödbok. Dragon Jöns Frögd från Söderböle, 39 [år], Död på Tingvalla sjukhus i Bohuslän, uti fält. (Bodsjö C:2 s. 88).

2009-09-26, 19:46
Svar #7

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack för information Karl Göran !
 
Nu kan jag glömma möjligheten till att Jöns (Jonas) Frögd blev vidareskickad till Vänersborgs sjukhus. Det var tydligen Anders Frögd som åsyftades i listan. Tack !
Fattar inte varför jag skrev Hunge. Det står inte så i mina papper och dessutom svängde jag förbi Söderböle i somras enkom för Jöns skull. Vackert område ! Visst heter han Jöns, både i födsel-, död- och penninggivarangivelser i kyrkoböcker, men namnet Jonas har förekommit i militära rullor (liksom efternamnet Fröjd f.ö.).
 
Jag kan förresten i sammanhanget skriva de jämtländska soldater som var aktuella på Aflönings Rulla i Wenersborgs sjukhus oktober 1808 (Sjukhuset låg på Brinkebergs kulle)
 
Compagnie      Nummer  Namn                  fr o m   t o m  s:a dagar   Anmärkning
 
Lif              1     Byman                  30        31       2         fr Tångelanda
                37     Mård                    1        29      29         Convalis.
                49     Grön                    1        31      31          
                70     Ahlborg                 1        31      31        
                77     Frögd                   1        29      29         Convalis.
                79     Strömm                  1        29      29          dito
                84     Bruhn                  23        31       9
Första Majors    9     Lind                   26        31       6         fr Tångelanda
                57     From                   29        31       3
Brunflo         70     Nord                   29        31       3
               101     Åström                 29        31       3
 
 Fem av de ovan nämnda blev inlagda 27 sept. : Mård, Ahlborg, Frögd, Strömm och Grön. Vad som sker efter oktober månad har jag ingen data om.
 
mvh
Åke
 
PS Tabellen blir ihopknycklad, men följden stämmer efter skrivna rubriker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna