ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping lfs E:1 bild 43 GID2325.4.69900  (läst 512 gånger)

2013-02-19, 17:09
läst 512 gånger

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
1.Varifrån kommer pigan Christina Persdotter?  
2.Kan det ha hänt att prästen skriver fel namn. Denna notering passar in på en Catharina Jacobsdotter. Tacksam för en åsikt om detta.
Mvh Karin

2013-02-19, 23:03
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Karin!
 
Vad jag kan se finns det bara en Christina Persdotter på den angivna sidan, och hon gifter sig 1762 med drängen Per Andersson från Kröcklinge i Bro församling. Hon kommer från Esta, där hon också återfinns i husförhörslängden (Köpings landsförsamling AI:5, s 126) med uppgiften att hon gift sig till Bro 1762.
 
Hon återfinns senare i Bro AI:2, s 4, där hon anges vara född i Köpings församling 1729-03-29, vilket dock inte verkar stämma med födelseboken. Däremot är det ganska troligt att hon är identisk med den Chierstin som föddes i Esta 1729-03-07, som dotter till Per Johansson och Anna Olsdotter (Köpings landsförsamling C:1, bild 37 - AD Online).
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-02-20, 10:09
Svar #2

Utloggad Karin Medin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2016-09-03, 16:45
    • Visa profil
Hej Hans-Olof!
 
Jag ser nu att jag skrev min fråga väldigt knappt. Stort tack för att Du ändå tittade på den, tyvärr var det inte min Per Andersson. Jag har en Catarina Jacobsdotter som gifter sig med en Per Andersson från Bro 1762, därför hade jag hoppats att det skulle vara honom jag hittat, men det är ett vanligt namn så det finns nog fler som heter så. Tack vare Din hjälp behöver jag inte fundera mer på den här Per.
 
Hälsningar
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna