ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Larsdotters dödspredikan i Kolbäck. Del 1  (läst 1182 gånger)

2005-10-07, 15:42
läst 1182 gånger

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Slog upp dödsboken för att hitta ett dödsdatum. Hittar en hel predikan. Kan aldrig tyda den här själv. Hoppas nu på hjälp! Den är så lång att jag måste skicka den i tre delar.
 
Hon det gäller är Margareta Larsdotter född 1734. Död 1774-08-24 i Kolbäck. Hon var gift med Anders Olsson, född 1733 i Kolbäck (U). Död 1806-08-18 i Kolbäck.
Dom finns på Gid: 2352.3.33700
 

 
Forts..

2005-10-07, 15:44
Svar #1

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil

2005-10-07, 15:46
Svar #2

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil

 
 
Tack ni som tar er tid!
 
Härlig helg!
 
Maud

2005-10-08, 01:15
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
13 Söndagen efter Trinitatis d. 28 Augusti
 
I dag mig, i morgon dig är et bekandt; men ganska (wigtigt) ordspråk, hwarigenom wi förställa oss de aflidandes (påminnelse), at wi som ännu lefwa, skola snart följa dem efter. En sådan röst hafwa wi äfwen hört i dag, (gifwa) lifwets och dödens herre, at wi wore altför lomhörda! (då) herren Jesus gifwa, at ej mästa delen läga i en så djup syndasömn, at de hwarken höra eller se, hwad dem förestår! At wi snart skola lämna denna farliga och förföriska werlden och träda in på evighetens ? ? påminner oss på det (allwarligaste) ? wår Xstendoms [kristendoms] syster, som wi på denna dagsens morgonstund hafwa lämnat i jordens sköte, (näml[igen])  
 
dannemannen ärl[ige] och beskedlige Anders Olofssons hustru ärl[iga] dygdesamma Margareta Larsdotter ifrån Sörsta by. Af ärl[iga] och Xliga [kristeliga] föräldrar föddes hon 1734 d. 24 nov. Fadren war dannem[annen] ärl[ige] och beskedlige Lars Carlsson och modren Anna Jansdotter ifrån Svedvie och ? Såsom hon föddes,såsom wi alla efter fallet i synd, därföre försummade hennes kära föräldrar icke at straxt sörja för hennes ? nödwändiga och genom den hel[iga] döpelsen föra henne till usla syndares stora och härliga frälsare, som budit: Låten barnen komma till mig etc  Men som werldens första ? med sina ganska snälla och behändiga werktyg werlden och wårt eget kött är ? färdig at med list och ? föra oss tilbaka från wår lyksalighets herre, så (sökte) hennes föräldrar at från barndomen in? hos henne den Xstendomskunskap, som kan frälsa dem, som tro. Under (sjelfwa) sin barndom fick hon se tydeligaste (wedermöda) deraf, at denna werlden ej war hennes fädernesland i det, at hennes fader måste bjuda henne farwäl, då hon war
 
allenast 6 år. Hon wistades sedan ständigt hemma alt til hösten 1759, då hon ingicket äkta förbund med sin nu i aorgen qwarlämnade käre make och man. Deras 15 åriga ljufwa sammanlefnad har blifwit wälsignad med 3 söner och 2 döttrar, af hwilka bägge döttrarna och en son redan flyttat hem till de lustiga boningar, som herren Jesus dem i himmelen berett; men de öfriga twänne sönermåste ännu längre wistas här i jämmerdalen med en saknad af en kär moder. Hon har i flera åren som oftast warit sjuklig; i synnerhet såg det förra sommaren ut som det sista wigtiga steget då skulle tagas. Men lifwets herre behagade förunna henne ännu et ? och pröfnings år. Ändtligen kom en mycket plågsam sjukdom de sista 14 dagar, som tyktes i synnerhet wara moder=passion. Hon anammade då den hel[iga] och högwärdiga natwarden, och åkallade den bästa läkaren, som är wår (högtlåfwade) frälsaren, om hjelp och styrka under sjukdomen. ? ut? och stunden kom, at hon flyttade ur denna ostadiga och flygtiga werlden in i den oändliga evigheten, som skedde d. 24 Augusti, sedan hon lefwat 39 och ? år.
 
3/viii  
Testam. är bet. til kyrkan - 9 ?
för nya bårklädet - 3
Til de fattiga - 1_16
 
Det här är min tolkning av texten. Jag hoppas någon kan bistå med de ord jag ej kunnat läsa och ersatt med ? och de ord jag är osäker på och satt inom parenteser.
 
Mvh Lars-Erik

2005-10-10, 13:28
Svar #4

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Lars-Erik!
 
Vad du är duktig!
Jag hade aldrig tytt ut det där. Ska nu försöka med luckorna som ju verkar klurigast av allt.
 
Mer förslag mottages tacksamt!
 
Maud

2005-10-10, 18:52
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har bara kollat frågetecken och parenteser (ej övrig text) och då blir det så här:  
 
Första stycket: vigtigt, påminnelse, gifwa allenast, Ja, omäteliga fält, alfwarligaste, en;  
 
Andra stycket: (orten el. socknen kan jag inte tyda, möjligen Åmyra?), enda, djefwuln, straxt, magt, sökte, inphanta, sjelfwa, wedermäle;  
 
Tredje stycket: beredelses, högtlåfwade frälsarn, Timglaset (ut)rann.  
 
Beloppen är i daler och öre, d v s -9 dl, -3 dl resp. -1 dl -16 öre.
 
Mvh
//Leif

2005-10-10, 21:54
Svar #6

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Leif, tack för hjälpen!
 
Ni kan inte ana hur tacksam jag blir för den hjälp ni ger.
Jag hade aldrig kunnat läsa den texten. Jag övar ändå dagligen. Har helt enkelt inte gåvan att se det ni ser.
Jag ska nu skriva in denna underbara berättelse, tack vare er.
 
Tack igen till Leif och Lars-Erik!!
 
En tacksam student

2005-10-10, 23:27
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Maud,
 
En bockar å bugar, roligt att få glädja någon !  
 
Ja, jag håller med dig. En sådan enastående berättelse!
 
Kompletterande upplysningar:
 
Svedvi är en socken (öster om Kolbäcksån). Och där finns ett herrgårdsliknande ställe: Amsta. Förmodligen är det namnet på orten som åsyftas.
 
Mvh, Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna