ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnboås Death Record F:1 GID 2247.22.16300 1750-06-06  (läst 448 gånger)

2006-05-17, 00:39
läst 448 gånger

Norm Sandin

I've never seen a death record quite like this one and would really appreciate help with interpretation.  It seems like a list of employers[?] with years of employment, but the particles and articles, grammar and meaning escape me and I can't quite get it.  I don’t see what he did with these people.  Birth, marriage, death dates, and farm names related to Eric match other info except for the birthplace.  Age is off 2 years, obviously a miscalculation.
 
According to the HFL, Erik lived at Djäknetorp from 1730 until his death in 1750 and may have had only the one daughter.  I’m checking that now.
 
(GID 2247.22.16300 Järnboås 1750 death record)
 
For your entertainment, here is my attempt at extraction and interpretation:
 
 (1750) 6 June died Eric Olsson in Djäknetorp, born 1680 in församling of Måltosgård, and Barud, father Olof Andersson, mother Ingeborg Pehrsdotter.  6 year [fighting in war?] in 6.  [then to] Bruks Patron Thore Jönsson with Bratfors in Filipstad Bergslag [???] in 9. [??????] in 3 year, [then to] [???] Jacob Andersson in 4 year, [??] Jacob Hadelius in 4. [then] Ramsberg in Johan [??] in 2 year, Anders Persson in Finnshyttan 1 year, [then] Erik Olsson in Grythyttan? 1 year.  [then] Pål Olsson in Lindesby 2 year, [then] Jöns Månsson in Lindesby 15 year.
 
Married in 1725 with Marina Jansdotter from Orotorp in [?  ?  ?  ?] his daughter [?  ?  ?].
 
Sick 4 days of [?] from pneumonia, buried 15 June, 68 years old.
 
Thank you for any help you can offer!
 



2006-06-09, 20:57
Svar #1

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Norm, jag kan inte läsa detta bättre än du redan gjort, tyvärr. Jag svarar  på svenska eftersom din svenska förmodligen är betydligt bättre än min engelska.  Jag tror att detta är en sammanfattning av vad Eric gjort under sin levnad och att han arbetat hos de män som är uppräknade. Vad gäller dottern så tror jag det står som ännu lefver. Hon överlevde alltså sin far.
Hoppas någon annan ser detta nu när det kommit upp igen och kan hjälpa dig. Här på Forumet finns de som kan läsa det oläsliga.
 
Hälsningar Ulla

2006-06-10, 11:58
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Norm, the man was probably born in Värmland, Millesvik parish and Barud farm (uti Wärmland och Milswijk gäld och Barud, fadren Oluf Anderson, modren Ingeborg Petersdotter)

2006-06-11, 00:27
Svar #3

Norm Sandin

Ulla and Elisabeth
 
Thank you so much for your efforts.  Little by little I'm getting an understanding of this wonderful record!
 
I'll also be happy for any other insights anyone can offer.
 
Aloha,
Pono (My adopted Hawaiian name)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna