ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hällefors F:4 (1820-1851) Bild 156  (läst 857 gånger)

2012-06-07, 15:38
läst 857 gånger

Utloggad Per Söderlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 04:34
    • Visa profil
    • vstps.mine.nu/
Jag skulle behöva hjälp att tyda födelse platsen för denna persson.
 

 
Jag har sökt på platsen som näms i HF (Hällefors 1778-01-20) men finner inte henne där. Däremot verkar detta kunna vara en ledtråd.
 
1778 20/1 vid (Gravindahl i Saffen) af mjölaren and. andersson och dess Hu. Stina Olsdotter
 
Var nu Gravindahl i Saffen är för plats men det är vad jag lyckas tyda den.

2012-06-07, 17:23
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Per.
Hon är född i Säfsen, Gravendal. Familjen finns på AI:4 s. 79 i AD-Online.
Mvh Siv

2012-06-08, 09:55
Svar #2

Utloggad Per Söderlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 04:34
    • Visa profil
    • vstps.mine.nu/
Tack för hjälpen. Denna persson var lite rörig att få ordning på.
Fel födelse månad och dag och plats i död bok och efter giftemålet. Men jag hittade henne i Hällefors med hjälp av denna och har därefter spårat henne fram till död. Lite krångligt med när de flyttar till annat församling när de samtidigt föder barn och böckerna är lite i o ordning.
 
Jag reagerar lite på ditt efternamn. Har du någon koppling med Johansson i Sura, Västmanland och Hemmansägarna på Olberga. Johan Erik Johansson f. 1860-02-01 Sura?
Om du har det skulle jag vara tacksam om du sende mig ett pm. Jag har lite problem med branden i Sura 1925 som förstörde en heldel kyrkböcker där. Söker blandannat föräldrarna till denna m.m.

2012-06-08, 17:27
Svar #3

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Per, jag är gift Johansson, min härstamning är från svedjefinarna i Värmland och Lundberg i Skåne. Se min hemsida: www.sivjohan.se
Ps. Föräldrar till Johan är Johan Persson och Johanna Jansdotter enl hfl AIa:11a s 64 i AD_onlinge.
Har du Johans dödsdatum, han finns i Sv Dödbok. DS
Mvh Siv

2012-06-08, 19:35
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hällefors ligger väl fortfarande i landskapet Västmanland? Däremot i Örebro län, som omfattar Närke och stora delar av landskapet Västmanland.

2012-06-11, 09:52
Svar #5

Utloggad Per Söderlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 04:34
    • Visa profil
    • vstps.mine.nu/
Tack åter för hjälpen Siv. Det fick mig att komma igång med dessa i Sura. Att jag inte tänkte på att gå bakvägen redan från början.
Jo jag har dödboken 1901-2009 så det var så jag fick tag i Johan Erik Johansson i från början.
 
@Elisabeth: Beklagar, jag är så inne på detta med län istället för landskap. Jag tänkte mer i banorna Hällefors, Örebro län och Örebro ligger ju i Närke. Det blit lite rörigaren när länen inte överänstämmer med landskap. Ännu mer komplicerat blir det om man även väver in stift. Då blir de ju ännu värre, så jag håller mig till län normal. Att det då kan bli fel landskap ibland hoppas jag att man kan ha överänsende med. Detta är nog ett problem man får dras med. Man jag beklagar att jag hamnade fel med detta inlägg.
 
Mvh
Per

2012-06-11, 10:39
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Per, ända sedan Anbytarforum startades har principen varit att använda landskapen som indelning istället för länen, som ändras hit och dit. Landskapen har ju ingen officiell betydelse sedan länge och ändras inte.
 
Om man inte vet vilket landskap som gäller, så kan man använda Socken-Sök: http://www.genealogi.se/landskap.htm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna