ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hällefors F:1 (1737-1772) Bild 97 (AD)  (läst 584 gånger)

2014-02-09, 17:19
läst 584 gånger

Utloggad Lennart Eklöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-07-13, 13:48
    • Visa profil
1758 Nov 5 . Anna Lucasdotter. Önskar hjälp med hennes eftermäle i dödsboken.
Med vänlig hälsning
Lennart

2014-02-10, 22:37
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Nov 5: Begrofs Anna Luca´dott. ifr. Rånhögden. född i Gåseborn 1684 f. Lucas Christopherson och M. Lena Andersdott. Har näst(?) intet kunnat läsa i bok, utan ändå ?? förstått sin Christendom och flitigt brukat den H. Nattwarden. På sitt 33 åhr giftade sig med sin efterlefwande man Nils Erson i Rånhögden och under 41 åhrs sammanlefnad ägt 10 barn, 4 söner och 6 dottr, af hwilka 2 söner äro döda. Har framlewadt sin lefnad i största stillhet och sacktmodighet. Warit krämpig (?)flera (?) åhren men på slutit ? hon til säng allenast 8 dagar af håll och stygn, theraf hon ock under gudelig suckan särdeles thenna Ps. när jag slutar mina dagar:. Saligen afled och dödde 8 dagar i går sedan, då hon lefwat i 74 åhr.
 
Jag har litet svårt att få sammanhang överallt, men huvuddragen torde gå att förstå.  
Mvh / Elov

2014-02-11, 09:45
Svar #2

Utloggad Lennart Eklöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-07-13, 13:48
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Jo, håller med om att det kan vara svårt att förstå sammanhanget. Men man får ju veta en hel del om människorna ur dessa dödböcker, om man bara kan tyda det skrivna. Tur att ni finns, Du och andra som klarar av detta, och hjälper oss andra med detta.
Hälsar
Lennart E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna