ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjulsjö, Födelse och dopbok, 1771  (läst 1390 gånger)

2012-05-18, 16:23
läst 1390 gånger

Utloggad Therese Löfgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 12:52
    • Visa profil
Försöker läsa födelse och husförhörsböckerna i Hjulsjö kring 1700-1800. Men vissa handstilar är extra svåra för den ovane och jag vore tacksam för hjälp.
Texten nedan är från ADOnline Hjulsjö C:1 1760-1795 bild 75  
Tror det ska vara sonen till Pehr Fredriksson och Lisa Samuelsdotter.
Har försökt hitta denna familj i husförhörsboken Hjulsjö under Grängshyttan efter tidigare tips som jag hittat i ett webbpublicerat släkträd men gått bet på att förstå prästens upplägg på sidorna.  
 

2012-05-19, 11:50
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, det är torparen Per Fredrikssons och dess hustru Lisa Samuelsdotters son Fredrik som föds i Grängshyttan 28 augusti, döptes 1 september år. Vittnen: Erik Swenson, drängen Erik Olofson, Erik Anderssons hustru Anna Hansdotter och pigan Anna Persdotter. Samtliga från Grängshyttan. Mvh /Leif.

2012-05-19, 12:20
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Familjen registreras i Nedre Grängshytte skriftelag, vid något som heter Holmkiln (hfl, A I 1, 1766-1776, s 151). Men båda makarna dör 1773 resp. 1774 och lämnar alltså fyra (4) minderåriga barn efter sig. Det bör då finnas uppgifter om vilka som förordnats till förmyndare för barnen. Förmyndaren hade till uppgift att bevaka barnens t ex rätt till föräldrarnas dödsbo tills de blev myndiga. Dessutom behöver de en vårdnadshavare. Så kolla första om det finns en bouppteckning upprättad. Sedan sockenstämmoprotokoll (kyrkorådsprotokoll) i kyrkoakivet - det är inte alltid protokollen är filmade men för Hjulsjö är de det - samt häradsrättsprotokoll i domstolsarkivet efter att hustrun Lisa Samuelsdotter avlidit. Det bör står någonting om detta där. Lycka till! Mvh /Leif.

2012-05-19, 21:21
Svar #3

Utloggad Therese Löfgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 12:52
    • Visa profil
Tack för svaret!
Gripande familjeöde. Angavs dödsorsaker på den här tiden?
Jag letade under Nora och Hjulsjö bergslags häradsrätt i ADOnline och hittar inte några bouppteckningar för åren 1773-75 i ADOnline, arkivet gör ett hopp just där.
Var hittar jag annars dessa källor, online?  
 
Har hittat en enkel 1700-tals-skrivstilshandledning här:
http://www.anarkiv.com/anarkiv/genealogi/gammal.asp
 
Där kan jag ta lite stöd att tolka handstilen, men det går trögt.  
Bäst vore förståss om man kunde träna in ögat genom att ha ett stycke tidstypisk handskrift framför sig och så en ordagrann avskrift vid sidan av att jämföra med.
 
Har nu försökt tolka begravningsanteckningen nedan.
Är tusan så svårt då jag inte alls vet vad som kan tänkas stå i en sådan här anteckning. Här verkar det ju stå rätt mycket.
 
 
 
Begravd, gruvarbetaren Per Fredriksson ifrån Grängshyttan... sen är det enstaka ord jag kan gissa.

2012-05-20, 23:34
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, dödsorsak angavs och Per dog, som det står: ... efter 4 dÿgns siukdom af håll och stÿgn d. 18 sistl. Martu. Och håll och sting var vad vi i dag kallar  lunginflammation, lungsäcksinflammation, http://www.algonet.se/~hogman/slsjuk_namn.htm (Hans Högmans hemsida).
 
Själva bouppteckningen finns inte på nätet - om inte Arkiv Digital har fotograferat domstolsarkivet (signum F). Annars finns de på landsarkivet i Uppsala. Register till bou finns hos SVAR, men inte Örebro län. Dessa finns dock delvis registrerade av Örebro Stadsarkiv och är tillgängliga i deras  filarkiv, http://www2.orebro.se/stadsarkiv/filarkiv.htm. Hjulsjö, tillsammans med Lindesberg, Ljusnarberg och Nora bergsförsamling, har inte registreras än men är på gång.
 
Visst är det många gånger svårt att läsa gamla texter; för handskrifterna skiftade hela tiden. Med tiden, efter att ha läst många olika handstilar, blir man säkrare att tyda. Och en stor hjälp för mig i början på min släkforskning var -  Släktforskning steg för steg, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912711886X. I slutet av den boken finns exempel på handstilar - versaler och gemener - från mitten av 1600-talet/början av 1700-talet/omkring 1800. Med den tillhands kan man jämföra bokstäver i de dokument man försöker tyda. Rekommenderas!
 
Mvh
/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna