ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjulsjö EI:1 (1760-1844) Bild 26  (läst 1041 gånger)

2015-01-06, 09:54
läst 1041 gånger

Utloggad Leif Thornestedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-03-12, 21:20
    • Visa profil
Hej!
Larvigt, men jag lyckas inte tyda efternamnet. Nummer (par) 10 i boken.
 
Barnläraren (?)
Per Lie/Lidbl/ pigan
Stina Jansdotter

2015-01-06, 11:18
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:26
    • Visa profil
Barnaläraren Nils Liebson, Pigan Stina Hansdotter i Hjulsjöby. Anteckningar: Liebson upwist Pastors i Liusnarsberg bevis om sin hinderslöshet til äktenskap, under den 27 Augugsti 1787. Stinas giftoman, Förmyndaren Bm /bergsman, mitt tillägg/ Hans Andersson wid Nya Grängshyttan.
 
Hälsningar
Leif Olofsson

2016-03-07, 19:42
Svar #2

Utloggad Peter Németh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 19:42
    • Visa profil
Tänkte att jag skriver detta här på forumet också, Leif T - om någon annan springer på detta;
 
Jag sitter också och forskar/läser om Pehr Liebson, men tolkar texten om hans vigsel med Stina marginellt annorlunda, just datumet för när Liebson uppvisade sitt intyg bör ha varit 1781 och inte 1787. Detta eftersom sidan i vigselboken är från 1781 och kommentaren om Liebson finns införd före anteckningen om Stinas giftorättsman.
 
Pehr Liebson är en ana till mig på min mormors morfars sida (via hans son sockenskomakaren Nils Liebson). Det är en rejäl utmaning att försöka hitta mer om var Pehr verkligen kom från...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna