ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände i Kapelansgården i Hed?  (läst 895 gånger)

2009-04-09, 13:48
läst 895 gånger

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har börjat att tyda en dödsruna. Det gäller en Erik Olofsson som kommer från Karmansbo by. Han dör i Kapelansgården i Hed år 1751. Har tydit en del men klarar såklart inte den intressantaste biten.
 
Hed F:1 Gid: 2606.16.49500
 

 
Jag får dela upp det i två delar.

2009-04-09, 13:51
Svar #1

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Här kommer den andra halvan:
 

 
Jag har fått fram detta:
 
Junii 16 Begrafs Sockenmannen Eric Olsson från Karmansbo by och född i Septembris 1700  
ibid. Fadren ? Olof Ersson, Nämndeman, Modern Sara Ersdotter. Döpt och i Christendomen  
undervisad, varit ständigt hemmevid. 1728 i Majii trädde han i äktenskap med sin i sorgen ?
låtna maka, ? nämnda pigan ? Cherstin Andersdotter ifrån Yttermåla och Gunilbo församling,  
med hvilken han sammanaflat 9 barn 4 söner och 5 döttrar, hvaraf allenast en dotter före sin  
fader med döden afgådt. ? ? ? christerligt, erligt och stilla.
D. 10 Lurus? när han han i Cappelansgården var på väg ? ? honom ? ? ? olyckan
 
 
Hoppas någon kan klura ut den spännande olyckan.
 
Glad påsk!
 
Maud

2015-12-22, 20:27
Svar #2

Utloggad Eva Ekeblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:58
    • Visa profil
Det var ju ett tag sedan - hittade frågan när jag googlade. Erik Olsson i Karmansbo är min MF FF FF MF och jag skrev ut min tolkning av hans dödsruna för några veckor sedan. Klistrar in den här, så som jag har skrivit den för eget bruk. Språket är därför litet blandat och en del kan jag ha gissat - men själva olyckan lär ha hänt så som det står. Inte för att jag begriper vad han höll på med för att råka ut för detta.
 
Sockenmannen Erik Olofsson från Karmansbo begravd 16/6 1751 (Hed F:1 (1738-1757) Bild 54)
Fadren hette Olof Ersson, nämndeman, modren Sara Ersdotter. Döpt och i Christendomen undervist, varit ständigt hemma. 1728 in Majis trädde han i äktenskap med sin i sorgen kvarlåtne maka, så nämnda pigan ehrliga Cherstin Andersdotter ifrån Ytternäla och Gunnilbo församling, med hvilken han sammanaflat 9 barn 4 söner och 5 döttrar, hvarav allenast en dotter före sin fader med döden avgått; dess allesamma lefverne är af allom känt för Gudfruktigt, ehrligt och stilla. d 10 hujus när han i Cappellansgården var på dagverket timade honom den oförmodelige händelsen och olyckan att under det han var begripen att kasta grop för en sten återföll stenen på honom i gropen och honom illa krossade till det ena lårbenet och det veka livet så att det inre nog förderfvades, detta skedde klockan 10 förmiddagen under hvilken plåga han visade stort tålamod. Beredde sig omhört till en salig hädanfärd genom heliga nattvardens anammande och gudeliga böner, som honom vederfors vid pass 7 efter middagen då han stilla och saktmodigt avled sedan han levat 50 år och 9 månader

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna