ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunnilbo, var tar familjen Hammarström vägen och när är fadern född ?  (läst 632 gånger)

2006-05-01, 20:57
läst 632 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Är kanske inte en fråga som hör hemma under läshjälp men får väl i värsta fall flyttas till efterlysningarna istället.

Fadern, Erik Ersson Hammarström uppges vara född 1/12-1796 i Gunnilbo. Jag kan tyvärr inte finna honom i födelseboken och inte i några husförhör innan AI:7B. Efter AI:9B kan jag inte heller finna familjen, det finns ingen notering om att de flyttat i husförhörslängden. Kan någon hjälpa mig med frågorna; när är Erik Ersson Hammarström född ? Var kan jag finna honom i AI:6 ? Var tar familjen vägen efter AI:9 ?

Källa: Gunnilbo AI:7B, s. 51, GID 2348.32.103900

Källa: Gunnilbo AI:8B, s. 33, GID 2348.2.33900

Källa: Gunnilbo AI:9B, s. 41, GID 2348.4.75400

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist

2006-05-02, 10:06
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Han finns även i HFL AI:6 sid 228 som koldräng.

Huruvida det hjälper vet jag ej. Kan han ha fått fel födelsedatum?
Har du kollat upp den Eric som är född den 3/10 samma år?

2006-05-03, 05:40
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej och tack Bege!

Jag hade helt och hållet missat honom i AI:6 på s. 228. Troligtvis har han fått fel födelsedatum i husförhören eller så är han kanske inte född i Gunnilbo.

Kikade lite på den Erik som var född 3/10-1796. Fadern var Erik Olsson i Östra Flena och modern Stina Ersdotteri Kedjebohammar. Jag försökte finna dem i AI:5, dels med fullständiga namn men även Erik där det fanns en far som hette Olof och Stina med en fader Erik utan resultat. Tyckte mig dock kunna se och hitta dopvittnena/faddrarna i HFL.

Jag försökte även finna dem i vigselboken men gick även där bet. De kan ju visserligen ha varit inflyttade - Gunnilbo har ett litet hopp i flyttlängderna som gör att detta inte kan kontrolleras.

Ska poängtera att jag mycket väl kan ha missat både Erik och de tänkbara föräldrarna då det blev ganska mycket att hålla reda på och ta hänsyn till då jag bläddrade i husförhören (= blev trött både i ögon och hjärna).

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna