ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-04  (läst 2388 gånger)

2007-06-18, 20:53
läst 2388 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:56
    • Visa profil
Hej!
 
Har tittat på Alsen C:1 vigsel sid.374 år 1721 och tycker att det står Erik Frisk, far Nils...... född i församlingen och Landverk, gift med pigan K......Bengtsdotter född i Kall och Kolåsen.
 
Kall AI:1 sid. 21-22 finns en Bengt Grelsson med h. Brita Persdotter,, 45 och 50 år gamla.Ev. föräldrar till Kerstin Bengtsdotter.
Kall AI:1 sid.261 under Åke Grelsson, f. 1703 med h. Ingeborg Olsdotter f. 1704 återfinns pigan Brita Ersdotter f. 1723.Noterad för nattvard? 1751,1752 ,1753.Jag har en känsla av att detta är den Brita Ersdotter jag söker, men det går ju inte att gå på känsla utan på fakta.
Kanske är detta olösligt.
Hälsningar Carin Andersson.

2007-06-19, 07:53
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Erik Nilsson Frisk var född 1691 4/6 i Alsen. Om man som arbetshypotes utgår ifrån att änkan Kerstin Bengtsdotter i Mörviken var mor till Stefan Lindholms blivande hustru, bör en förmyndare utsetts till dottern Brita efter faderns död. Därmed torde en lösning av det problemet kunna återfinnas i domböckerna. Säkert är det dock inte.

2007-06-19, 10:01
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:56
    • Visa profil
Hej KarlGöran!
 
Hur får jag tillgång till domböcker, finns de på miccrokort att låna från SVAR? Har du någon hum om när Erik Nilsson Frisk dog på ett ungefär så jag inte beställer fel årtionde. Har läst domböcker för Kils härad,Värmland men det var för mig svårläst skrift. Domböcker är en otroligt bra källa.
MVH: Carin Andersson
P.S Tack till dig och Björn för all hjälp! D.S:

2007-06-21, 00:57
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Erik fick avsked från soldattjänsten 1728 och var död senast 1743. Några snävare siffror än så har jag inte. Tyvärr infaller tiden under häradshövdingen Stridzberg tjänstgöring och han har oftast själv skrivit domboksprotokollen med en mycket svårtolkad handstil.

2007-06-21, 08:35
Svar #4

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:56
    • Visa profil
Hej KarlGöran!
 
 Tack för svar om domböcker mm. Då är det inte att tänka på att försöka med sådana.
 
Trevlig Midsommar! önskar Carin A.

2007-06-21, 11:26
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Här är ytterligare uppgifter om visitören Sven Tidman:
 
Visitören SVEN PERSSON TIDMAN (TIMAN; TIJDMAN), levde 1725 i Åre, g 1702 3/6 i Åre m KARIN JONSDTR från Tegom, f 167(9), begr 1719 15/3 i Å. De bodde i Forsa, Åre och han uppträder som dopvittne i Å redan 1699 12/3, 28/4 (”visit SPT”) och 26/12 samt 1701 och ännu 1725.  
Möjligen är han identisk med Sven Persson i Forsa, som är dopvittne 1694.
Enl Fredrik Nerbys register på Tullmuseet: Tijman, Sven, besökare vid Dufö gränstull 1709-1719, Likv:12. Där finns också ett brev daterat Varvsg 2, Sthlm 1952 18/6 från Asta Nordgren. I brevet nämner Asta att hennes morfar härstammar från en av döttrarna till en tulltjänsteman, som var anställd i Åre och att denne i kyrkböckerna skrivs som visiteuren Sven Timan vid Tullplatsen eller Sven Tijdman i Forssa (Åre). Han hade 17 barn, heter det vidare i brevet. Det första ”tycks vara” sonen Lars, f 1703 och ”den som hör till vår släkt” 1715. Nu ville Asta Nordgren veta om Timan var av vallonsläkt.
Det kanske inte var så lätt för Tullverket att svara på.....
Riksgäldskontoret, inlösta fordringar år 1742, vol 1989, nr 2947 RA): Betr avlidne besökaren Sven Timan vid Duveds gränstull. Handlingen är underskriven 1742 16/5 av Timans änka, Maria Olsdtr i Medstugan och svärsonen Nils Nilsson i Björnänge.
Det var tydligen 1698 1/2, som Timan enl Stora Sjötullens huvudbok ”kommit till denna syssla”. År 1714 hade han fått medel av Gävle Stora Sjötull.

2007-09-25, 13:57
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej alla Åreforskare!
 
Jag har en obekräftad ana Kristina Maria Pettersson (f 1852-01-11 i Åre) som var gift men en (Alfred Pettersson) enligt SCB?s avskrifter då deras son Vallentin föddes 1879-02-14.
-Alferd, han vara troligen kopparslagaren Anders Peter Pettersson Svan (f 1845-02-22 i Östmark)men även detta är jag inte säker på. Vallentins föräldrar skulle vara ifrån Högros i Östmark sn (Värmland)när han föddes i Transtrand (Kopparbergs län, Dalarna)är det någon som kan bidra med uppgifter om Kristina Maria Pettersson skulle jag vara tacksam!
//JAN

2007-09-25, 22:38
Svar #7

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Ursäkta skall vara Kristina Maria Persdotter och inget annat
 
//JAN

2007-09-26, 07:42
Svar #8

Jan Lilliesköld

Jan !
 
Jag kan inte hitta någon Vallentin i födelselängden för Transtrand 1878-1880 !?
Hittar heller ingen som verkar stämma in i folkräkningarna 1890 och 1900 !?
 
Har du några säkrare uppgifter att utgå ifrån ?
(Källor ?)
 
(Din förfrågan under Östmark är än mer i avsaknad av grunduppgifter att gå på...)
 
/Jan L

2007-09-26, 08:31
Svar #9

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Jan L
Nja... de jag har är från SCB register över födda i Transtrand sn, där föddes min morfars far Vallentin 1879-02-14. Föräldrarna som noterats var Alfred Pettersson och Kristina Maria Persdotter i Högros i Östmark sn,(Värmland). samt att det skall finns en Attest som återkom från Östmark med anteckningen att ingen sådan by fanns i församlingen. De obekräftade uppgifterna har jag fått av en annan släktforskare som hade noteringar om att det möjligtvis rörde sig om kopparslagaren Anders Peter Pettersson Svan (f 1845-02-22 i Östmark) och modern Kristina Maria Pettersson (f 1852-01-11 i Åre).
Har tyvärr inga andra uppgifter!
MVH//Jan

2007-09-26, 08:41
Svar #10

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Jan L!
Glömde att tillägga att
Vallentin Pettersson född 1879 14/2 i Transtrand, Kopparbergs län.
Gifte sig med Hildur Oktavia Ed, född 1889 1/8, den 14 oktober 1906 i Fuxerna sn (O).
Dessa uppgifter har jag fått av Landsarkivet i Göteborg.
Jag ser även en Walentin Pettersson i Sveriges Befolkning 1900 som då bor i Gryttjesbo, Ljusdal (Gävleborgs län, Hälsingland).
 
Men jag hittar tyvärr inte Walentin på 1890 CD?n.

2007-09-26, 10:56
Svar #11

Jan Lilliesköld

Jan J !
 
Det var ju i Lima som Valentin finns noterad i SCB-utdraget för födda 1879 !
 
Eftersom att det har försökt skickats attest till Östmark, så tyder det på att familjen inte var boende i Lima.
Valentin är dock noterad som oä men också barn nr 2, så han torde ha ett äldre syskon.
 
Frågan är vad det står för ortsnamn - jag tycker det ser ut som om det står Högsvi ?
Dock finns det inte många platser i Östmark som börjar på Hög enligt SOFI (ortsnamnsregistret): Högåsen, Höjden, Höken och Höktorp
 
Frågan är om man kan försöka hitta dessa platser i någon lämplig husförhörslängd för Östmark (de har inget ortsindex)...
 
En annan omständighet är att Valentin inte kan noteras i folkräkningen 1890, vilket kan tyda på att han/de inte är skrivna i någon socken ?
 
/Jan L

2007-09-26, 12:12
Svar #12

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Tack Jan Lilliesköld!
För all hjälp jag får av dig.
Jag har förnärvarande inte tillgång till DIS-register och kan inte kolla detta själv.
Då jag fick uppgifterna från Landsarkivet i Göteborg  
tänkte jag att det kanske fans en möjlighet att forcera sökandet genom att ställa en fråga här.
Har själv inte sett SCB-utdraget utan fick hjälp av forumet över Transtrand sn, och har m.a.o bara andra hands information, där av felet med LIMA om jag förstår dig rätt nu så menar du att han är födelse noterad i Lima sn ? och ej Transtrand sn.
Jag är mycket tacksam för all hjälp du bidrar med JAN då jag själv inte kan söka dessa.
 
Ha en bra dag//Jan Johansson

2007-09-26, 12:28
Svar #13

Jan Lilliesköld

Nu var vi ju under rubriken Åre...
 
Jag kan inte hitta någon Kristina Maria född i Åre 1852...
Och inte heller finns det överhuvudtaget någon Kristina Maria född i Åre (enligt Ministerialregistret) ?
Och födda i Jämtland 1852 så finns det bara 4 st, ingen med fadersnamnet Per...
 
Vidare - hur går det ihop med en fader som heter Anders Peter Pettersson Svan - när anteckningen i SCB-utraget säger Alfred Pettersson ?
 
Det finns visserligen en Anders Petter, född 22 febr 1845 i Norra Metbäcken i Östmark (verkar dock noterat i hfl vara född i Järnskog s:n), med föräldar kopparslagarlärlingen (från Kopparberget) Petter Andersson Svahn och pigan Fredrika Ulrika Johansdotter Wigardt (vars föräldrar är från Dalarna respektive Norge). En av faddrarna anges vara från Norrbärke, så det finns visst vissa anknytningar till Dalarna...
Noterbart är väl att (även) detta folk verkar vara av det rörliga slaget ...
 
Vad finns det för uppgift om att Kristina Maria Persdotter skulle vara från Åre ?

2007-09-26, 12:40
Svar #14

Jan Lilliesköld

Svar: Ja, Valentin är antecknad i Lima sockens födda i SCB-utdraget (ingen födelsebok åtkomlig).
 
Valentin verkar för övrigt annars vara ett väldigt ovanligt namn. Hittar inte många i folkräkningarna...

2007-09-26, 13:03
Svar #15

Jan Lilliesköld

OK - nu tittade jag under Transtrand - och såg din fråga samt Stefan Jernbergs svar.
Det han har en misstanke om, att det kan handla om Resande-släkt, kan ju kanske förklara deras synbarliga rörlighet...
 
Men fortfarande har jag svårt att acceptera att de i Lima noterade fadern Alfred skulle heta Anders Petter !

2007-09-26, 13:24
Svar #16

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
- Jan Lilliesköld!
Detta är vad jag fick som svar på min fråga till Landsarkivet i Göteborg om min morfars födelseort.
 
Urklipp
Enligt Fuxerna församlingsbok volym A II :3, uppslag 161, är Vallentin Pettersson född 1879 14/2 i Transtrand, Kopparbergs län, och enligt församlingsboken ovan och Fuxerna lysnings- och vigselbok volym E:1, uppslag 29, gifte han sig med Hildur Oktavia Ed, född 1889 1/8, den 14 oktober 1906.
 
Vilket gav mig anledning till att först ställa en fråga i Anbytarforumet/Transtrand där jag fick svaret att Vallentin?s föräldrar kom från Östmark sn, Värmland.
 
//Jan J

2007-09-26, 13:50
Svar #17

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
-Jan Lilliesköld!
 
Lite lustigt att du nämner Norge!
Jag vet att Vallentin flyttar till Rjukan i Norge han kallades där(Pelle i dalen), han flyttade då från Lilla Edet till Rujkan(NO) och arbetade vid ett järnvägsbygge. Han har då med sig sin son Frans Werner Pettersson (f.1911-04-08 Romelanda sn,(O)som senare gifter sig med min mormor. Vallentin är begravd i Rjukan(NO).
 
Ursäkta alla andra i forumet men kan inte låta bli då Jan Lilliesköld har vänligheten att svara mig här.
 
//Jan Johansson

2007-09-30, 23:29
Svar #18

Jan Lilliesköld

Hej Jan J !
 
Jag svarar här eftersom följande uppgifter inte följer en enskild plats och socken, och jag har ju ändå börjat svara här ...
 
 
Igår var jag på ett seminarium om Skogsbyar på SVAR i Ramsele, så jag passade på att kolla lite bland mikrokorten på kvällen när ändå forskarsalen var öppen.
Bland annat tänkte jag titta på din Valentins födelseuppgift i den riktiga födelselängden. Men detta visade sig inte vara så lätt - inte fanns det några mikrokort i pärmen - och ej heller några åtkomliga kort via SVAR-sajten...
Till slut frågade jag en som jobbar där vad det kunde bero på att dessa födelselängder var satta som 'Sekretess' - och det förstod inte han heller, så jag fick följa med till hans egen dator, och där titta på sidan för 1879 där Valentin var antecknad.  
Nå, nu gav det inte så mycket mer vad gäller den tätskrivna texten från SCB-utdraget, utan det var nog rätt lika som redan är tolkat. Orten som anges som föräldrarnas hemvist ser fortfarande ut att vara Högsve i Östmark...
Det som i övrigt syntes i födelseuppgifterna var ett 'född XXXXX' skrivet under namnet Valentin, där x:en betyder att vi inte kunde tyda vad där stod...
... samt iallafall faddrarna, som kanske kan ge ledtrådar för dig ?
'Hemmans Egare Magnus Andersson från Jemptland och Aspnäs och hu Fredrika Andersson - Karl Vidholm torpare i Jemptland alla Nässkott och hu Johanna Sundberg'.
 
Började därför från andra hållet - dvs uppgiften du hade hittat i Folkräkningen 1900, att Walentin Pettersson då fanns skriven i Gryttjen, Ljusdal (X).
 
I Ljusdal AIIa:1e (1896-1907) fanns då på sid 1978 (Gryttjen), två rader under varandra med Walentin Pettersson.
Här under försöker jag nu skriva in allt som stod där tättskrivet på de två raderna, så det är säkerligen ingen riktig tidsföljd:
 
arbetare, född 79 14/2, från Östersund 98 21/1
från Obefintlighetsboken  252 05 21/1
å okänd ort 1905, 1899, 1900, 1908[?]
arb.betyg 1900 6/4 1901 9/1
xxxx adr. Gellivare
Icke konfirmerad; Konfirmerad 98 5/4
frånvarande 1900-04, 05, 1901, 1902, 1900, 1903, 1904
till Fasterna, Älvsborgs län 06 31/5
till Obefinlighetsboken 252 04 26/10
 
 
Gick nu därför till Östersunds utflyttningslängd som gällde för 1898, och hittade:
Pettersson Walentin, arb, fr Å församlingen skrivne p 1664, till Ljusdal
 
Östersunds husförhörslängd AIIA:1f (1895-1903), samt den därföre förda hfl, gav nu (med viss sammanfattning):
Pettersson, Alfred Petter, smed, född 1848 25/6 Frösön [med ett ?-tecken i den tidigare hfl]
h. Hushållerska Kristina Maria Pettersson, född 1852 11/1 Bjuråker
oäkta son Walentin, född 1879 14/2 Transtrand
oäkta dotter Kristina Jenny, född 1883 22/5 Stora Skedvi
oäkta dotter Amanda Ulrika, född 1893 8/7 Berg
 
Borgerligt äktenskap 96 28[?]/1
 
De övriga i familjen anges flytta till Stora Tuna 99 25/8, när Walentin flyttar till Ljusdal.

2007-09-30, 23:30
Svar #19

Jan Lilliesköld

forts pga av begränsningen i inläggens storlek...
 
Anteckning på fadern i familjen i den tidigare hfl (sidan 1143):
 
Inflyttade från okänd ort 94 30/7
 
Af Revsunds tingslags H R dömd för 1:a resan stöld till straffarbete i fyra månader samt till ett år förlust af medborgerligt förtroende
Döptes och konfirmerades och begick H H nattvard i Östersunds fängelse d 27/7 1894
 
 
Ja nu har du fått ett antal trådar att nysta vidare i !

2007-10-01, 08:14
Svar #20

Jan Lilliesköld

... kunde inte låta bli att titta vidare ;-)
 
Hittar inte någon Alfred född i Jämtland (synlig i Ministerialregistret för Jämtland iallafall).
 
Men i fdl för Bjuråker (X) finns iallafall Christina Maria född 11/1 (döpt 14/1) 1852, med angivna föräldrar:
Korgmakaren Petter Abrahamsson H?ltin från Tromsö i Norige, hu Anna Lovisa Alquist
Faddrar:
Kopparslagaren [sic!] Carl Johan Andersson och dess hustru Christina Johansdotter i Tromsö i Norige, Arbetaren Kasper Jonsson i Tronhjem, och pigan Helena Andersdotter i Tromsö.
 
Så det blev mer Norge här !

2007-10-01, 09:18
Svar #21

Jan Lilliesköld

... mera spår ...
 
Bergs(Z) fdl 1893
den 8/7 (döpt 10) Amanda Ulrika,
Smed Alfr. Pettersson, hu Krist. Maria Pettersson
(St. Tuna) Obefintl. fol 451 Jakobsgårdarna
Faddrar:
Hjalmar Pettersson o Anna Eriksson St. Tuna o Täppgården
Särskilda anteckningar:
Avis. till St. Tuna 10/7 93
Attesten återsänd hemorten ej kunnat utrönas
 
[... känns det sistnämnda bekant på något sätt  ;-) ]

2007-10-01, 09:22
Svar #22

Jan Lilliesköld

I Berg Ai:12 (1886-1896) vid sidan 451, där Amanda Ulrika är inskriven, finns också själva dopattesten inlagd.
 
Här nedan har jag försökt tolka detta, varvid jag ber om ursäkt för om jag tolkat något fel (förutom de ord jag inte kunnat tyda alls):
 
 
Dopattest
---------
 
Amanda Ulrika föddes i nedan skrifna församling den 8 och döptes af undertecknad den 10 juli 1893.
 
Föräldrar:
Smeden Alfred Pettersson och dess hustru Kristina Maria Pettersson född Pettersson, från Jakobsgårdarna i St. Tuna församling
 
Ej ex förlossningsbiträde
 
Faddrar:
Hjalmar Pettersson och Anna Eriksson, St. Tuna och Täppgården
 
Attesteras. Berg, Jemtlands län adr. Hofverberg, den 10 juli 1893
P. Wagenius
P. L.
 
 
[baksidan:]
 
 
Då ovanstående personer icke finns Kyrkoskrifna i Stora Tuna församling, utan sannolikt äro kringstrykande personer, hvilka nog hafva uppehållit sig då och då i Stora Tuna, hvaran[?] Pastors Embetet dåck icke hava någon ### kännedom, så återsänds denna attest. Som undertecknad förmodar är den antecknade faddern Hjalmar Pettersson en yngling, som af mig döptes för många år sedan och alles[?] denne levandes till modern, men uppgifterna om föräldrarna och dess boningsord äfvensom icke[?] antecknas faddrar voro, efter undersökning genom DomKapitlen, fullkomligen falsk. Sedermera ankom ynglingen ensam med sin dopattest och begärde blifva konfirmerad, och jag tog hand om honom, underhöll honom och höll honom några månader i skola, där och han lärde sej nödtorfteligen att läsa o skrifva och blef han dess[###] konfireerad och upptagen i Stora Tuna församling, hvari från han afflyttat till Gustafs församling, der han sannolikt  ### ### skrifva och ######## tjenst. Mera om den familjen kann jag ej. De äro nog icke gifte, men hafva flera barn.
 
Stora Tuna den 15 juli 1893
###or?n
Pastor

2007-10-01, 19:25
Svar #23

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Ett Jätte stort tack  Jan Lilliesköld!
Förstår inte hur jag skulle klara utav detta utan din hjälp. Helt fantastiskt. TACK TACK för att du har tagit dig tid för min som jag trodde enkla fråga, Puu.. tur att det finns medmänniskor som kan det här med släktforskning.
 
Med vänliga hälsningar/Jan Johansson
 
Hoppas att jag kan följa några av alla dina spår och uppslag.

2007-10-01, 22:14
Svar #24

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
- Jan Lilliesköld!
Gick tillbaka till SVB 1900 och tittade lite och hittade följande tack vare dig.
__________________________________________________
Post 2906084
P-son Svan, Alfred Petter
Smed
f. 1848 i Frösö (Jämtlands län, Jämtland)
Gift man, far i familjen
Kårby, Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Frösö Jemtl. l.
__________________________________________________
Post 2906085
Petterson, Kristina Maria
f. 1852 i Bjuråker (Gävleborgs län, Hälsingland)
h.Gift kvinna, mor i familjen
Kårby, Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Bjuråker Gefleb. l.
__________________________________________________
Post 2906082
Amanda Ulrika
f. 1893 i Berg (Jämtlands län, Jämtland)
deras f. ä. d. Flicka, barn i familjen
Kårby, Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Berg Jemtl. l.
__________________________________________________
Post 2906083
Petterson, Kristina Jenny
f. 1883 i Stora Skedvi (Kopparbergs län, Dalarna)
Flicka, ensam i familjen
Kårby, Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: St. Skedvi
__________________________________________________
//Jan J

2007-10-01, 23:02
Svar #25

Jan Lilliesköld

Hej igen!
 
Så familjen fanns i St.Tuna 1900 !  
.. och fått familjenamnet Svan därtill (jämför Stefan Jernbergs svar under Transtrand !)
 
Du såg väl noteringen om faddern Hjalmars adress som fullkomligen falsk. Östmark var ju inte riktigt nära målet heller ... så det kan jag möjligen misstänka om uppgiften om Frösö också ?

2007-10-03, 14:22
Svar #26

Jan Lilliesköld

Hej igen !
 
Har funderat lite på hur man skulle gå vidare och söka.
 
Har försökt hitta Alfred Petter bland födda i de aktuella församlingarna - dvs Åre (inkl. fjälldelen), Berg, Bjuråker, Stora Tuna och Stora Skedvi - utan att hitta någon kandidat.
 
Det var inte förrens jag sökte lite mer i Folkräkningen 1890, som jag hittade en möjlig kandidat:
Petersson, Peter Alfred
fånge
f. 1847 i Fuxerna (Älvsborgs län, Västergörland)
Ogift man, ensam i familjen
Fångar och Kronoarbetskarlar utan känd bostad
Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Fuxerna Elfsb. l.

 
Här fanns alltså Fuxerna med - dvs där din Alfred gifte sig senare !
 
Kollade då vidare i FDL Fuxerna 1847:
1847 Maj 8, döpt 14, Peter Alfrid, Kopparslagaren Anders Petersson und. Kullås, dess hust. Maria Helena Olsson, 43 år, faddrar: Skomak. S.A. Arfvidsson und. Storeg[ården] och h. Maria Elisabet. Håkansson på ####backen.

 
... och i HFL:
Kopparslagare Anders Pettersson, 1806 24/6
H. Maria Helena Olsson, 1804 4/1
son Anders Gustaf, 1840 12/4
Axel Frithiof, 1842 23/10
Peter Alfrid, 1847 8/5

 
Visserligen är denne Alfred Pet(t)ers födelseår ett år tidigare, men fadern är en kopparslagare...
 
... kanske värt att söka vidare på ?
 
Dessa föräldrar Anders och Maria Helena dör för övrigt i Fuxerna år 1874 resp. 1863, och brodern Anders Gustaf dör där 1853, medan Axel Frithiof och Peter Alfred antecknas som flyttade till G[öte]borg 1861 resp. 1863 ...

2007-10-03, 22:17
Svar #27

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Jan L!
Kan ju vara rätt spår, men de skall väl vara ganska svårt att spåra folk när de flyttar in till Göteborg har jag hört, hittar i alla fall den troliga personen även i Göteborgs  Folkräkningen 1900 Så det verkar ju stämma i Fuxerna sn, Hfl att han flyttade dit. Och att fader är kopparslagare är ju ett gott tecken.
__________________________________________________
Post 1491117
Petersson, Peter Alfred
f. 1847 i Fuxerna (Älvsborgs län, Västergötland)
Ogift man, ensam i familjen
Å Fattigvården intagne
Göteborgs Gustavi (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Födelseort i källan: Fuxerna Älvsborgs län
__________________________________________________
 
Skulle vara bra om det är rätt man för jag har tidigare, när jag hade tillgång till Genline, gjort en del forskning i dess kyrkböcker och kan tolka texten där ganska/hjälpligt bra :-)då jag har funnit en hel del släktingar där och i Torslanda och Lilla Edet vilket ofta är samma böcker.
 
Tack ännu en gång för ditt bidrag och din kunskap i ämnet.
//Jan Johansson

2007-10-04, 07:33
Svar #28

Jan Lilliesköld

Hej Jan J!
 
Tyvärr så måste det vara en annan person - han i Fuxerna. För om han finns i Göteborgs domkyrkoförsamling samtidigt som din Alfred Petter finns i St.Tuna (även om han satt i Falun), så går det inte ihop. Dessutom tänkte jag nog inte riktigt  igenom det här igår, för jag kom på att din Alfred Petter har ju redan 1890 barn på andra orter...
 
Så det blir nog att söka vidare på andra håll !
 
Försökte för övrigt igår kväll att söka efter den ovan nämnde Hjalmar Pettersson, för att se om det skulle kunna leda mot någon gemensamhet med Alfred Petter. Fann i-och-för-sig en sådan person i folkräkningen 1890:
Post 3899582
Pettersson, Alfred Hjalmar, Dräng
f. 1875 i Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Ogift man, ensam i familjen
Ahlsbäck, Stora Tuna (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Stora Tuna

 
Tyvärr kommer jag inte åt någon födelsebok gällande 1875 för St.Tuna...
... om nu han finns noterad där överhuvudtaget ?
 
I HFL AI:24K (1880-1890) sid 122 (Ofvandal) finns det iallafall en Alfred[!] Hjalmar Pettersson född 75 23/2 i Åselby, St.Tuna, inflyttad från Okänd ort 90 (inflyttningsnummer 93). Flyttar sedan samma år som dräng till sid 37 (Ahlsbäck).
 
Frågan är bara om man kommer åt aktuella längder för fortsatt sökande ?

2007-10-04, 13:08
Svar #29

Jan Lilliesköld

Har fått svar från SVAR att de pga tekniska problem inte har hunnit skanna (fichen) gällande St.Tunas senare ministerialböcker, så de är bara åtkomliga via mikrokort än så länge...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna