ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arboga rådhusrätt och magistrat F2:5(1696-1699)Bild 7/sid 1  (läst 737 gånger)

2014-08-14, 16:55
läst 737 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej !
Jag förstår så mycket som att hon ,Christina Barckman skall eller har ingått äktenskap med manhaftige  Kongl Lifdrabanten Oluf Jönsson Flygare och att hon på något sätt månar om sina 5 barn. Är det ett slags äktenskapsförord ?
Tyvärr kan jag inte tyda skrivelsen trots många försök utan bara enstaka ord . Finns någon som kan hjälpa mig lite grann?? Det som är av betydelse.
I så fall tusen tack på förhand.
MVH Brittmarie K

2014-08-14, 19:57
Svar #1

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
För att kunna gifta om sig var änkan/änklingen tvungen att avvittra barnen, dvs barnen måste få klart besked vad de ärvt efter sin far/mor. Änkan Christina Barckman har fem barn Hans (19 år), Jakob (13 år), Annika (11 år), Lisken (9 år) och Anders (5 år). Deras far var borgaren i Arboga Michael Hansson. Änkan ämnar gifta om sig med drabanten Olof Jönsson Flygare.
 
Jag kan tillägga att Christina var dotter till hovslagaren Jyts Barckman i Arboga. Hon avlider 1741 i Arboga och är enligt dödnotisen 98 år gammal. Hennes make Michael Hansson avled i mars 1694 i Arboga. Sonen Hans Michaelsson blir ryttare med tillnamnet Stenman.
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2014-08-14, 21:54
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Linda!
Tusentack!Det var  intressant att få veta om Christinas far. Jag har också sett ett namn Hendrich Barckman i Arboga böckerna . Känner du till om de är i släkt?
MVH Brittmarie K

2014-08-15, 16:27
Svar #3

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Jag är osäker, men det verkar ju sannolikt att de är besläktade.
Jyts (eller Fitz som jag också har sett hans namn stavas) var gift åtm: 2 ggr. Det finns en bouppteckning efter den första frun från 1668 i Arboga. Där nämns två gifta döttrar Anna (Annika) och Maria samt den ogifta Christina.  
Därefter gifter Barckman om sig med skräddaränkan Inger Andersdotter.  
I mantalslängderna från i slutet av 1680-talet finns Jynt Barckman upptagen som gammal och ålderdomssvag. En son finns markerad. År 1691 upptas Jynt Barckman med hustrun döda. På nästa rad skrivs Henrik Barckman. Jag misstänker alltså att det är en son i det senare äktenskapet. Men det är som sagt en hypotes.  
Hälsningar,
Linda Wikland

2014-08-15, 22:39
Svar #4

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:55
    • Visa profil
Hej Linda och än en gång tack för alla spännande uppgifter!
MVH Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna