ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014  (läst 962 gånger)

2012-01-30, 06:58
läst 962 gånger

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Hej och tack  
 
Ser i födelse boken och i ministerialregistret att det endast är antecknat en mor Brita.
När jag tittar i Hfl Sundsjö AI:1 s.63 finns antecknat Olof Andersson f.1723 med hustru Anna f.1729 och mellan dem står Brita och ev. Jönsdotter. Hur ska man tolka den sidan.
 
Jag söker fortfarande uppgifter om Anna Jonsdotter som är mor till Jonas f.1793-04-05
 
Mvh
Johnny

2012-01-30, 10:37
Svar #1

Utloggad evamarianne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 05:49
    • Visa profil
Johnny, Olof Olofsson Boggsjö, Sundsjö gifter sig 1783-10-19 i Stugun med pigan Anna Jonsdotter.
När Anna Jonsdotter, Boggsjö, Sundsjö avlider 1802-01-17 anges hon vara 43 år och det anges även att hon är född 1759.
 
Det finns en Anna Jonsdotter som döps i Stugun 1758-03-29. Far: Jon Jonsson Stugun  Mor: Anna Michaelsdotter Stugun. Jag tror att även Erik Eriksson, i sin Stugubok, anger denna Anna som Olofs maka.
 
Marianne

2012-01-30, 16:34
Svar #2

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Hej och tack
 
Nu kom jag en bit längre.
Vad jag förstår så hämtar han en ny fru Margeta i Stugun när Anna dog.  
 
 
Hur är det med Stuguboken. Är det någon som har den som man kan fråga om vissa uppgifter. Eftersom flera hänvisar till den har jag sett.
 
Mvh
Johnny

2012-01-30, 18:46
Svar #3

Utloggad evamarianne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 05:49
    • Visa profil
Johnny, jag slarvade med källor här. Att Olof gifter sig med Anna Jonsdotter framgår i Ministerialregistret liksom att han även gifter sig med Margaretha Eliaedotter Borglunda, Stugun 1802-10-24 i Stugun. Du kan kolla mina uppgifter där.
 
I Sundsjö AI:3 1829-1840 sid 16 sägs Olof Olofssons hustru heta Margeth Ersdtr och vara född 1770 ifrån Stugun.
 
Du kan säkert låna Erik Erikssons bok på bibliotek.
 
Marianne

2012-01-31, 08:07
Svar #4

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Vid en tidigare fråga om Olof enl ministerialregistret om det är rätt, så föddes han 1755-02-28 med Brita som mor (inget efternamn antecknat).
 
I Sundsjö C:1 s.341 så kan jag inte läsa att det finns någon far.
I Sundsjö AI:1 s.213  så finns en Olof Andersson med en son Olof f.1755.
Även i Sundsjö AI:1 s.63 så finns Olof Andersson med samt antecknat svagt Brita Jönsdotter.
 
Min fråga:
Kan man utgå att det är Olof Andersson som är far och Brita Jönsdotter mor till Olof Olofsson Bång
 
Johnny

2012-01-31, 11:58
Svar #5

Utloggad husaby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Hej Jonny!
 
I Sundsjö C:1 sida 341 födde Olof Anderssons hustru Brita
.... barn.. i Borgsjö kristnades den 8 mars Olof. (hoppas att jag  
har läst rätt!) Den 14 juni 1757 fick de barnet Anica.  
På den sidan kan man tydligt läsa deras namn.
AI:1 Borgsjö sid 63 Olof Andersson f. 1723. Brita Jönsdotter död 1771
h.Anna f. 1757. Olof f. 1755,intill ant. Bång.
På din fråga blir mitt svar:JA
mvh. Per

2012-01-31, 13:30
Svar #6

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Tack Per
 
Anica (Annica) var nytt. Boggsjö bör det stå.
Jag är inte säker på att död 1771 står för Brita
Som jag läser i Sundsjö C:2 s.23 så är det Anna som dör 14 april och var 48 år.  
 
Får försöka suga ur mer information om dessa senare.
 
Johnny

2012-01-31, 15:45
Svar #7

Utloggad husaby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Jonny du har helt rätt. Britas död är även antecknad i A1:1.
Brita dog 1758-12-17 begr. den 22. Hon dog tillsammans med dödfött barn.
Sundsjö C:1 sid 381./Per
 
(Meddelandet ändrat av husaby 2012-01-31 15:47)

2012-01-31, 17:34
Svar #8

Utloggad evamarianne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 05:49
    • Visa profil
Per, när Brita föder Olof (1755-02-28) står inget i Födelseboken om att Olof Andersson är hans far. Brita har ännu inte gift om sig med Olof Andersson. Det står däremot något som jag tyder som enkan hustrun Brita....... Hennes, sedan c:a 2 mån, avlidne make hette Olof Ivarsson, varför det jag tyder det till att den är han som är fadern.
 
Karl Göran Eriksson har redan redogjort för dessa förhållanden.
 
Jag hittar heller ingen Anica född 1757-06-14 men däremot född 1757-02-25.
 
Johnny, jag sänder ett mail med uppgifter så som jag har uppfattat att det skall vara.
 
Marianne

2012-01-31, 17:51
Svar #9

Utloggad kge

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2285
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 15:00
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Som framgår av min länk ovan var Olof (1755-1833) född efter sin fars död och uppkallad efter denne. Fadern var alltså inte Olof Andersson utan Olof Ivarsson som avled 17/11 1754. Successor matrimonii Olof Andersson var gift tre ggr - med 1) änkan Brita Eriksdotter (1720-1758), 2) Anna Ivarsdotter (1728-1771) och 3) Brita Jonsdotter (1740-1820).

2012-07-31, 14:48
Svar #10

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Söker födelseuppgifter om Hans Hansson och Mareta Nilsdotter.
 
Han dog 1795-08-08 i Sörviken och hon 1795-08-09 i Sörviken.
De gifte sig 1753-10-07 i Sundsjö. Enl. Ministrialregistert fick de 7 barn tillsammans. Han föddes 1727 och hon 1734.
 
Vilka kan vara deras föräldrar och var och när föddes de.
 
Hälsningar
Johnny Edholm

2012-08-02, 10:59
Svar #11

Utloggad kge

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2285
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 15:00
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Komminister Petrus Sellin i Sundsjö (1726-1743) hade enligt Bygdéns herdaminne vittnesbörd om sitt skickliga förhållande, men när det kommer till kyrkobokföringen var han mycket försumlig. Tittar man i ministerialboken under hans tid framkommer det klart hur rörig den är. På goda grunder kan man misstänka att många födda, vigda resp. avlidna den perioden aldrig införts.
Hur kan man då gå tillväga för att hitta en lösning på problemet? Det är naturligtvis beroende på vilka källor man har tillgängliga.
 
I mantalslängderna framgår det i alla fall att Hans Hanssons företrädare på hemmanet Sörviken var Nils Nilsson. Motsvarande längd för 1765 uppger att Nils Nilsson afstådt hemmansbruket til mågen Hans Hansson [A0001704_00187].
 
Går vi sedan till husförhörslängden återfinns där berörda familjer (Sundsjö kyrkoarkiv AI:1 sid. 222 - A0003604_00118). Nils uppges född 1713 och hans hustru Valborg 1699. Hans och hans hustrus äldsta barn heter Valborg varför vi på goda grunder kan anta att hustru Valborg [Andersdotter, död 1763] var svärmor till Hans. Nils N. är betydligt yngre än sin hustru och förefaller väldigt ung för att vara far till Märeta född 1734.
Fortsätter vi bakåt i mantalslängderna framkommer att Nils N:s företrädare på gården under 1730-talet var en Nils Svensson. Det visar sig också att denne Nils Svensson gifte sig 1731 med pigan Valborg Andersdotter ! (Sundsjö kyrkoarkiv C:1 s. 226 - A0003607_00122). Därmed blir det uppenbart att Nils Nilsson endast var styvsvärfar till Hans och att [avlidne] Nils Svensson var rätte fadern till hustrun.

2012-08-05, 12:10
Svar #12

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Hej Karl Göran
Tack för uppgifterna. Det är som du skriver om vika källor man har att tillgå.
Själv har jag Ministialregistret och Arkiv Digital. Har försökt att bena ut släktförhållande som du beskriver i svaret.
 
Har jag förstått rätt om det är så att Märta Nilsdotter f.1734 har Nils Svensson som far och Valborg Andersson f.1699 som mor.När Nils Svensson dör gifter sig Valborg med Nils Nilsson.Märta gifter sig med Hans Hansson som senare tar över gården.
 
Hans Hansson har även namnet Söderman. Du har ingen aning vem hans far och mor kan tänkas vara.
 
Johnny

2012-08-09, 10:29
Svar #13

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Söker födelse- och dödsuppgifter om Dragonen, Gästgivaren Olof Falkenström i Fanbyn som var gift med Anna Persdotter f.1743-01-22 d.1812-05-20
 
Johnny

2012-08-22, 19:13
Svar #14

Utloggad bjornkempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 918
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 17:54
    • Visa profil
En norsk forskare söker hjälp med en familj han saknar ursprung till. De finns under en kort tid i Sörviken, Sundsjö (Sundsjö AI:2 p 86) men det är endast mannens namn som är införd - Smed Per Nilsson Frisk. Med sin hustru Ingeborg Olofsdotter får han emellertid tvillingsönerna Nils och Per i Sörviken 1821 9/8 men dessa dör redan 19/8 resp 24/8 samma år. Sedan tycks det inte finnas ett spår av familjen i Jämtland. Enligt forskarinlägg är Per Frisk smed vid Mostadmarkens Järnverk i Malvik innan familjen kommer till Sundsjö. Därefter finns det få spår, om några, efter dem. Någon som har stött på dessa i något sammanhang? Frisk är född c:a 1786 och hustrun c:a 1781.

2012-08-23, 10:04
Svar #15

Utloggad bjornkempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 918
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 17:54
    • Visa profil
Karl Göran Eriksson har tillrättalagt information om detta på den norska hemsidan/arkivveket. Det visar sig att AD OnLine har missat en sida AI:2 p 86 b medan den finns på Genline FamilyFinder, vilket jag inte uppmärksammade. Denna efterlysning fick således sitt svar via Karl Göran - tack!

2012-10-21, 12:23
Svar #16

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Anna Persdotter f.1743-01-22 i Fanbyn Sundsjö C:1 s.243.
 
Enl. ministerialregistret är Per Ersson fader. Är det den Per som dog 1760-04-26 och var gästgivare och vem kan modern vara.
Är det någon som har data på dessa isåfall.
 
Hälsningar  
Johnny Edholm

2012-11-08, 10:04
Svar #17

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Enligt Ministerialregistret finns det en Pär som är född 1692-11-03
med föräldrarna Pehr Oloffson och Ingebor Pährsdotter från Nor, Revsund.
 
Är det samma Pär som Camilla Dufva forskat på:
 
Per Persson (1692 - 1764), Bonde, 3 november 1692 Mjösjö, Sweden, Died July 16, 1764 in Mjösjö, Sweden.
Wife, Ingeborg Sjulsdotter (1699 - 1775), 29 mars 1699 Mjösjö, Sweden, Died December 12, 1775
 
Om det är samma var är han då född.
 
Hälsningar  
Johnny

2012-11-22, 10:53
Svar #18

Utloggad kge

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2285
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 15:00
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Svar på fråga under , som rätteligen hör till Sundsjö.
 
Marianne Andersson
 
Att Ingegerd Jacobsdotter skulle vara född i Sörviken är en uppgift som varken påträffas hos Per Persson (1861-1950) i Mellgård, Lars Nylander eller det jämtländska diplomatariet. De som hävdar detta har inte gått till källorna själva utan fiskat på nätet. Även om man ägnar sig att söka på nätet bör man göra en riktig hänvisning och inte till källor man inte haft för ögonen. Uppgiften härrör från Leif Boström: Ingegerd Jacobsdotter. Född i Sörviken, Sundsjö. Nämnd 1501 i Marsätt, Sundsjö (Per Persson Sundsjö s 131, Lars Nylander, JHD II nr 79). Det är lite olyckligt att denne gör detta påstående för att sedan när man klickar sig fram till den tänkta fadern (Jacob Palnesson) skriva: Osäkert om han är den Jacob som är far till Ingegerd Jacobsdotter.
Han borde veta att man som forskare sätter stopp inför hypotetiska anor. Det är desto viktigare idag när felaktiga uppgifter sprids lika fort som korrekta. Jacob Palnesson skulle alltså inte ha nämnts annat än som eventuell kommentar bland informationen hos Ingegerd.

2012-11-22, 13:20
Svar #19

Utloggad evamarianne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 05:49
    • Visa profil
Karl Göran Eriksson: Tack för svar. (Att jag placerade frågan under Revsund var givetvis rent slarv.)

2012-11-23, 19:04
Svar #20

Utloggad lab

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 385
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 08:52
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Jag ber om ursäkt för den felaktiga uppgiften om Ingegerd Jakobsdotters födelseort. Det är extra allvarligt eftersom källhänvisningen till omnämnandet 1501 kan tolkas som att den även gäller födelseorten. Källhänvisningen till Lars Nylander borde ha haft med sidhänvisning till sidorna 204-205. Källhänvisningen till JHD har också blivit fel, ska vara JHD II nr 279. JHD har ett frågetecken efter datumangivelsen 20 juli 1501. JHD II häfte 3 gavs ut 1985. Per Persson hade läst pergamentsbrevet senast 1925 då hans bok om Sundsjö socken gavs ut. Han anger ingen tveksamhet till årtalet. Möjligen har det blekts sedan 1920-talet.
 
I båda beläggen 1501 och 1524 anges att Ingegerd Jakobsdotters make heter Bengt Eriksson. Det framgår inte varifrån han härstammar. Då hans dotter Marit Bengtsdotter 1565 erhöll 3 mark i ersättning av sin broder Sven för odalsbörd i Rise, Lockne socken (Nylander s 205), är en möjlighet att Bengt kommer därifrån.
 
Tyvärr innehåller de antavlor jag har publicerat på Rötter fler felaktigheter och antagna släktskap. I inledningen till mina antalvor har jag skrivit: I antavlorna finns även möjliga personer medtagna och förmodligen finns det felaktigheter.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2013-05-22, 10:57
Svar #21

Utloggad sveba

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
I bl.a. församlingsboken AIIa:3, sidan 71, så läser jag i kolumnen för yrke etc. något som kan tydas som Födtg. Vad menas med detta ?
 
Med vänlig hälsning
 
Sven Backlund

2013-05-22, 13:42
Svar #22

Utloggad miamia

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 921
  • Senast inloggad: 2019-04-30, 17:25
    • Visa profil
Hej Sven!
 
Födorådstagare
 
När föräldrarna blev gamla och barnen tog över gården, fick föräldrarna ofta bo kvar som Födorådstagare (bo på undantag). De fick då ofta en liten stuga på gården och hade husrum och mat mm gratis.
 
Marie

2013-05-22, 14:13
Svar #23

Utloggad kristina1

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5356
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 16:39
    • Visa profil
Om man ska vara noga var det inte föräldrarna som fick något, utan det var barnen. Föräldrarna överlät gården till barnen med förbehållet att de skulle behålla husrum, mat etc.

2013-12-05, 09:03
Svar #24

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Hej
Söker när sonen Nils Johan Nilsson f.1828-05-25 till Nils Gabriel Wengman Edholm och Engla Jonsdotter dör.
Han försvann efter Sundsjö AI:5 s.85 och hittar honom inte i folkräkningen 1860.  
 
Hälsningar
Johnny Edholm

2013-12-05, 14:45
Svar #25

Utloggad carg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 280
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 14:47
    • Visa profil
Hej Johnny.
 
Han dör den 3 dec 1867 i  Klara, Stockholm
Klara FIa:11 (1862-1873) Bild 128 / sid 168
 
Hans hustru och dotter flyttar till Sundsjö året efter.
Sundsjö AI:7 (1862-1874) Bild 2040 / sid 195
 
(Meddelandet ändrat av carg 2013-12-05 14:45)

2013-12-05, 16:41
Svar #26

Utloggad martin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag tror ni är inne på fel Nils Johan Nilsson. Den NJN ni har med här kommer från Karsjön i Torp. Men han kanske flyttade från Utanede Fors till Karsjön i Torp. Det har jag inte kollat. Enligt födelsenoteringen Hällesjö C:3 (1826-1856) Bild 1300 / sid 124 för Anna Christina kommer han från Karsjön i Torp Medelpad.
Vänligen Martin B

2013-12-05, 18:12
Svar #27

Utloggad kge

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2285
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 15:00
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Jfr Östersunds kyrkoarkiv AIa:6/73 och Klara kyrkoarkiv BI:9 (se under registerbokstaven E och inflyttade 8/9 1854).

2013-12-06, 07:23
Svar #28

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 14:16
    • Visa profil
Hej!
 
Tack alla som hjälpt till och löst mitt problem.
 
Måste erkänna att det var dåligt av mig att inte kolla bättre på Sundsjö AI:7 s.195 om hustrun och barnen.
 
Hälsningar  
 
Johnny

2014-01-18, 01:11
Svar #29

Utloggad rb29

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 03:30
    • Visa profil
Does anyone know if this couple Sjul Olofsson born 1669 I think, and his wife Märet Svensdotter born 1665 had a daughter named Karin Sjulsdotter. They lived in Mjösjö Sundsjö. Also, what is Karin's birth date? they had two other daughters
Ingiahl and Anna. I think Anna's birth date was 1711-12-01.
 
Robert Hill

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna