ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död och begravningsbok F/2 Karbenning  (läst 741 gånger)

2008-12-29, 19:54
läst 741 gånger

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Jag gör ett nytt försök med död och begravningsboken F/2 i Karbenning.
Jag har 3 stycken texter som är skrivna av samma präst . Jag kan läsa styckevis men det vore roligt att få läsa hela texterna.
Den 26 januari 1761 Gustav Anderssons dotter Elisabet
Den  21 januari 1765 Gustv Anderssons dotter Brita
Den 24 Juli 1773 Gustav Anderssons hustru Britta Matsdotter
Finns det någon snäll själ som har tid att tyda dom åt mig så vore jag tacksam
}
/ Marianne}

2008-12-30, 17:00
Svar #1

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Oj Marianne vilka långa texter! Men vad vackra dom är och vilken tur att du har en sån präst som går den extra milen och dessutom har en fin handstil!
 
Här är mitt försök till att transkribera den sista texten den 24 Juli 1773 Gustav Anderssons hustru Britta Matsdotter (Man vill ju gärna vara en snäll själ):
 
Julii, 24/27/92. Bergs- och Nämndemannens Ärl. och Wälförst. Gustaf Andersons K. Hustru ifrån Olsbenning i lifstiden Äreborna och Gudfr. Hustru Brita Matts dotter, som är född hit til werden af Ärl. och Gudfr. föräldrar derstädes. d. 1 Febr. 1723 och sedan befordrad til dop och Christendom såsom det wigtigaste til saligheten. I de yngre åren fått tilfälle at lära sig wäl läsa och förstå de nödigaste, som fordras för en Christen at weta, om hon eljest rätteligen skal tjäna Gud, samt honom dyrka och ära. Efter Försynens skickelse begaf hon sig i ägtenskap med sin nu i djup sorg efterlämnade K. Man Bergz- och nämdem. Ärl. och Wälf. Gustaf Andersson, [---] want sin fullbordan d. 1 Oct. 1745, blifwit wälsignade med 6 Barn af Hlka nu 1 Son och 2 döttrar lefwa, som Mycket sakna nu kär moder, men önska dock at i sinom tid få glädjas öfwer et saligt möte i det tilkommande ärones rike Hwarest med gläjetilfyllest och et [---] [---] [---] I sit allmänna lefwerne har hon gordt sig bekant af ärbarhet och Gudsfrucktan samt et stilla godt och dygdigt upförande som gordt henne älskad allom och Kärhållen af anhörige. Säll är den som går sin werld igenom med jämna och trygga steg, så at han wid slutet af sin wandel ligger med heder i sin graf och lemnar efter sig et godt namn, wäl Känd både i Himmelen och på jorden, som wi förmode wara så händt med denna wår sal. döde ty hon war försont med Gud och mskr (?), och det gof henne mycken tröst och frimodighet i den sidste stunden, och äfwen då när hon blef besökt med H.es (Herrens?) nattward så som en resa kost och styrka för sin Själ. Hennes Sjukdom war Rötfebern och på slutet Håll och sting, hwaraf hon någet mer än i 8 dagar plågades, dock tolig och nögd under Korssbördan, tröstande sig af Apost. ord i Rom. 8 at denna tidsens wedermöda är icke lika mot den härlighet som hos Gud i Himmelens Under trogna böner til H[erren] beredde hon sig til en Christel. hädanfärd samt afbidade den stunden, som skulle blifwa den sidsta [---] Och sedan hon tagit et ömt afsked af de sina och öfwerlemnat sig sjelf i Gz. [Guds] hand, så afsomnade hon stilla och sacktmod. i går 8 dagar sedan om morgonen kl. 2 och [---] des ålder 50 år 5 månader, 3 weckor och 3 dygn.
 
Säkert har det blivit några översättningsfel, men det kanske någon annan kan rätta till. Det ger dig säkert en bild ändå av den vackra och detaljerade beskrivning av den hädangångne som prästen ger.
 
Gott Nytt År!
 
/mikael

2008-12-30, 22:19
Svar #2

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Tack snälla!! Om du någon gång har lite eller kanske mycket tid över skulle jag vara tacksam för de andra 2 texterna
 
GOTT NYTT ÅR
/ Marianne

2008-12-31, 09:04
Svar #3

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Posten 21 jan 1765 - Brita hittar jag inte. Är det rätt år/datum??
 
Den första notisen a 26 jan 1761 - Elisabet har jag funnit, men har inte tid just nu. Om ingen annan hjälper dig så kan jag titta på det i nästa vecka.
 
Gott Nytt År!
 
Mikael i Vargön

2008-12-31, 14:36
Svar #4

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej Mikael. Ledsen jag läste fel på en etta. Det ska vara 21 /11 1765  alltså november, begravd 1/12. Jag kan tyda så här långt - Riksdags och nämdeman Gustav Anderssons dotter Britta ifrån Olsbenning. Nata ibm ( född därstädes) kan väl läsa i och utan bok samt äger ett för sin ålder gott förstånd ..... som sig mycket under sjukdomen ... och läste flitigt i böcker. Ett gott och lyckligt barn i sina föräldrar......
Vore tacksam om du vid tillfälle kunde fylla i luckorna
 
1761 26/1 Elisabet kan jag läsa så här mycket :  död den 26 jan, begravd den 2 februari 1761.
Nämdemannen Gustaf Anderssons dotter i Olsbenning Elisabet. Född 19 nov. 1760. Döpt, vita brevis par chara Deo charior ( vet inte vad latinet betyder)
..... de missunna henne ej den glädjen som nu äger och önska en gång finna.... igen i de levandes land
...sjukdom som förkortat denna späda dotters dagar var håll och stygn uti 5 dygn varefter hon fick gå ut ur världen utan att lära känna densamma och så got som vid sitt första....
som räknar sina dagar och borttaga dem som för oss kära äro givande dem ett bättre liv
förlossningen skedde den 26 i ..... klockan 10 fm då.......
 
Som du ser  försöker jag lära mig att tyda vad prästerna skriver.
Tacksam för ifyllande av resterande text även i denna text.
/ Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna