ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Tolstensdotter db 1728 GID 2356.64.75500  (läst 1101 gånger)

2006-10-22, 14:26
läst 1101 gånger

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Jag vore tacksam för hjälp att tyda Brita Tolstensdotters dödsnotis i Skinnskattebergs db 1728. Jag ser att hon föddes i Arboga 1675 och får det till att hennes far var Tolsten Larsson (?) och modern Brita Olofsdotter. Men före Tolstens namn tycks hans yrke beskrivas, vilket jag inte kan tyda. Inte heller var modern kom ifrån (Bovallen?). Sen har vi hennes levnadsbeskrivning, där bälgmakaren Lars Larsson nämns och att hon fick 2 söner och 4 döttrar. Brita var gift med bälgmakaren Lars Larsson i Skinnskattebergs kyrkby(f ca 1683-1738 - det fanns 3 genearationer av bälgmakare med samma namn). Jag skickar 2 scannade bilder av GID 2356.64.75500, eftersom filerna annars blir för stora för uppladdningen.



2006-10-22, 14:29
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Och här kommer den nedre delen av Britas dödsnotis:

2006-10-22, 16:37
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Samuel!
 
....fadren war bergsman dersammanstädes Tolft Larsson modren Brita Olofsdotter från Bofors bruk?
 
Det finns en smedsläkt Tolf...Om man söker på www.dis.se finns en uppgift på Tolf Larsson f  1654 Väse (S), d 1724 Väse (S). Detta är bara ett förslag, vet inget om han funnits i Arboga däremellan.
 
Någon som har en annan tolkning av detta?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-10-22, 23:05
Svar #3

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack Britt-Marie! Jag ska leta vidare och se om jag hittar några länkar till Värmland. Smederna brukade ju vandra runt så det är svårfångade. Kunde du tyda något mer? Jag är intresserad av hennes levnadsberättelse - hur kom hon till Skinnskatteberg?  
 
Mvh
Samuel

2006-10-23, 09:54
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Samuel!
 
Detta är ju tämligen svårläst text och jag har aldrig läst kyrkböckerna i Skinnskatteberg tidigare....gör ett försök i alla fall och utelämnar vissa ord.  
 
bofors bruk...........och willigt wäl upfu...till des hon kom ....Linna? då hon war 28? åhr begaf hon sig i ägtenskap med sin nu i Sorg och ......älskade? efterlemnade man Belgmakaren Mäst. Lars Larsson, lefvat ... med honom 24? åhr ägt ...2 Söner och 4 döttrar däraf en Son är död. Har warit en ... och gudfruktig.......14 November öfwerkom.....siukdom af håll och stygn......uthärdade....till d 16 om morgonen då hon ......afsomnade, begrofs d 1 December.
 
Ja, det var en hel del hål i den tolkningen, men det framgår ju en del viktig information ang vigsel etc.  
 
Hoppas det är till någon nytta i alla fall!
 
Mvh
 
Britt-Marie

2006-10-23, 15:54
Svar #5

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack igen, Britt-Marie! Det hjälper vidare. Jag ska försöka fylla i hålen så gott det går. Originalbilderna är ju litet tydligare än de små bilder man kan ladda upp.  
 
Mvh
Samuel

2006-10-24, 16:01
Svar #6

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Samuel!
Ännu ett litet försök till tolkning (i moderniserad version):Brita Tolstensdotter född i Arboga år 1675 fadern var borgaren därsammastädes Tolste Larsson modern Brita Olofsdotter som befordrat henne till dess (färdigheter?) och elliest wäl upptuktat till dess hon kunde tjäna då hon var 28 år begav hon sig i äktenskap med sin nu i sorg och annat elände efterlämnade man bälgmakaren mäster Lars Larsson  levat i lag med honom i 24 år ägt ?? 2 söner och 4 döttrar därav en son är död. Har varit en stilla och gudfruktig hustru den 14 november överkom henne svår sjukdom av håll och stygn varunder hon intet längre uthärdade än till d 16 om morgonen då hon saktmodl avsomnade begrovs 1 december.
Hälsningar Gunlög

2006-10-25, 23:56
Svar #7

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack Gunlög! När jag tittar litet närmare så verkar det nog som om borgaren är sannolikare än bergsman. Här är en förstoring med högre kvalitet, får se hur det ser ut på websidan:  
 

 
Båda yrkena skulle nog kunna passa till Lars Larsson: Fadern tycks ett tag ha ägt hammaren Lockmanshyttan i Skinnskatteberg och hade säkert inom sitt nätverk både bergsmän och handlande i de städer, bl.a. Arboga, som köpte upp stångjärnet från hamrarna.  
 
Mvh
Samuel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna