ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björksta C:1 bild 56 (GID 2330.17.87700)  (läst 578 gånger)

2010-06-21, 23:10
läst 578 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag vet inte ens vad det är för en Pemer jag läser om, så jag blir för uppspelt och nervös för att koncentrera mig på att läsa själv just nu. Kan någon läsa bättre vad det står?
 
Hittade uppgiften genom att den var indexerad på Familysearch. Där var det första namnet avläst som Hans Larsson och som barnet Annas far, men det står väl faktiskt först faddrar och två namn, innan det är något med någon Pemer? Och på henne står det väl snarare Stina än Anna i förnamn? Anna har hon blivit kallad på Familysearch.
 

2010-06-22, 10:40
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Anders!
 
Det är utan tvekan så att faddrarna i den här födelsenotisen nämns före föräldrarna:
 
d. 20 februari crestnas et  
barn i Hanua [=Hanvad] Anna faddra[r]
woro Hans Larsson och
hans hustru, modrens nampn
war Anna Pemer och hennes tro-
lofwade make, Pätter Eek, controlör
widh Kongl. hofwet.
 
Jag är av naturliga skäl inte alls lika insatt i släkten Pemer som du, så jag vet inte om Anna Pemer eller Peder Eek hade någon anknytning till Hanvad som skulle kunna förklara att hon födde barnet där, året innan paret gifte sig i Tyskland.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2010-06-22 15:06)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna