ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Olofsdotter, död 1697 i Tackbyn  (läst 934 gånger)

2004-07-19, 19:00
läst 934 gånger

Gunnar Gran

Hej
  På näst sista raden är det 3 ord som jag
  funderar på, har markerat dem med ett kryss  
  x. För sammanhangets skull lyder texten mot
  slutet: ..... att hon nästan aldrig varit sjuk,
  x man  x   x , mer än sina 3 dygn näst före  
  sin död och hädanfärd som skedde detta år
  när hon levat 108 år.  
 
 
  mvh Gunnar

2004-07-19, 21:01
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Kan det stå: som man kan afsäja
med betydelsen att utesluta ordet nästan?

2004-07-20, 00:07
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Håller med Bengt-Göran, men som man kan afsäja är förmodligen ett uttryck för vad som sagts om henne; ett rykte.
 
Vad har du sedan för koppling till den här Anna, Gunnar? För det är också min ana.
 
Mvh / Leif

2004-07-20, 21:58
Svar #3

Gunnar Gran

Anna är min mfffffffmfm.
  Tack för svaren !
  Mvh Gunnar

2004-07-20, 23:46
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hon är min fmfffmmmmfm.
 
Har du utforskat ättlingarna till henne och maken? Du kan gärna mejla mig om detta. Vore kul att veta.
 
Mvh / Leif

2022-11-01, 21:53
Svar #5

Utloggad Anders Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 21:28
    • Visa profil

Hej alla Tackbyintresserade!
Jag stötte just på en spännande uppgift i pdf-häftet "SKOGSFINNARNA I DEN SVENSKA MAKTSTATEN" av Stig Welinder [https://www.diva-portal.org/smash/geta2:232916/FULLTEXT01.pdf].
På sidan 33 i den står följande:
"Frågan är dock om alla skogsfinnarna, som byggde torp i de svenska skogarna, kom från Savolax. Finnen Olof Persson, som väl själv kallade sig något helt annat och 1583 byggde hus och lagård på kronomark i Julita socken i Södermanland, var det inte (Tarkiainen 1990:153). Han hade varit soldat och reglementsenligt blivit avdankad, men eljest var det vanligt att finska knektar hellre sökte sig ut i skogarna än följde med trupptransportskeppen till krigen på kontinenten (Tarkiainen 1990:180-181)."
Och i Tarkiainens bok "Finnarnas historia i Sverige 1" (Tarkiainen 1990:153) står att "Alla som bosatte sig i dessa trakter var inte savolaxare. I fråga om Julita socken sägs det uttryckligen, att den finska karlen Olof Persson, som 1583 upptog ett litet kronotorp, hade varit knekt i Ingvall Starks fänika.", med källhänvisningen KA, Södermanlands handlingar 1580: 18 fol. 432.

Eftersom en brevkontakt år 2017 (Barbro Halvarsson) fick upp mina ögon för att orten i Södermanland som Annas far, den finske nybyggaren Olof med familj, kom ifrån nog var Julita, så känns det ju ytterst frestande att göra kopplingen att Annas far är den i citaten ovan nämnde Olof Persson. Ortnamnet hade vållat mig huvudbry i över 40 år, men jag hade läst det som "Hjulsta". Det står ju helt tydligt "Hiul..." i början, och slutet tycker jag också är ett ganska klart "...ha". Då blir frågan som avgör om den enda kvarvarande bokstaven är "t" eller "s", och den ser onekligen mer "t:ig" än "s:ig" ut för mig nu. I så fall blir det "Hiultha", och det kan man ju tänka sig var ett sätt att skriva "Julita". Hjulsta har i alla fall inte lett vidare till något genom åren, och Julita ligger väl dessutom rimligare till för att ha hyst en finsk nybyggarfamilj kring år 1600 än Hjulsta! :-)


Anders Berglund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna