ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindes Bergslags hdr 1667  (läst 595 gånger)

2003-10-21, 01:26
läst 595 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har haft en diskussion med en släktforskarkamrat om innebörden av detta domboksprotokoll (från Lindes Bergslags hdr 1667):
 

2003-10-21, 01:50
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, det blev lite fel här. Meningen var att texten skulle fortsätta under bilden enl. följande:
 
Tydning av texten med moderniserad stavning blir så här:
 
'Johan Bertilsson i Korslången blev förbjuden till att försätta något av sina lösören eller fasta egendom, innan Pehr Mickelsson i Holmsjön, och av hans syskon få deras arv ut, som han innehar, med 40 dl plikt tillgörandes. Och var något av honom försålt vore(?), så skall köparen ha penningarna hos sig uti behållning till Rättens utslag, eller partenas infinnande med varandra, vid samma straff tillgörandes'.
 
Jag tolkar detta som att Johan Bertilsson inte får sälja något ur boet innan Per Michelsson och hans syskon har fått det som de kan kräva därur.
 
Eftersom kvinnan endast var myndig som änka, och mannen därför förde kvinnans talan vid en bodelning, måste det betyda att Per Michelssons hustru eller svägerska/svägerskor är syster/systrar till Johan Bertilsson. Eller har jag uppfattat detta fel?
 
Det skulle vara intressant att få synpunkter på detta tolkningsproblemen från andra som sysslat med domboksläsning. Jag är idel öra!
 
Med forskarhälsning  
/Leif

2003-10-21, 19:11
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Kvarstaden som utdömdes tyder för mig på att Per Mickelsson med syskon hade en fordran hos Johan Bertilsson, som skulle betalas innan boet hos honom delades / förskingrades. Alltså ur oskiftat bo. Detta var ju normalt vid dödsfall, från tillgångarna avräknas fordringarna, innan delning kunde ske.
 
Vad Johans roll var relativt Per med syskon framgår inte av notisen, ej heller vem som avlidit. Kanske var det Johans hustru som dött utan barn, eller Johans fader eller syster eller ... Det finns många möjligheter. Johan (eller hans far ...) kan även varit förmyndare för Per med syskon, och haft deras arv 'under händer'. Och då inte nödvändigtvis släkt, även om det vanligen var så.
 
Så din tolkning att Per Mickaelssons hustru etc var syster etc till Johan Bertilsson är bara en av många möjligheter. Men kanske finns det mer information om personerna och deras förhållanden.
 
mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna