ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Arboga  (läst 646 gånger)

2013-03-18, 14:07
läst 646 gånger

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
I min jakt på Olof Beckman har jag funnit bouppteckningen SE/ULA/10021 F2:9 s.519. Nu kan jag inte läsa var fastigheterna som tas upp är belägna. Vore tacksam om någon kan tyda detta.
MVH
Inga-Lill Carlberg

2013-03-18, 22:57
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Det var verkligen en noggrann beskrivning! Den lyder såhär:
Fasta Egendomen
Hörngården på frij grund
Nordan om åhn wid Kiyr-
kiogatan mitt emot Skiep-
paren Sax til Wästen och
uti Suden wid Rector Scho-
læ Gedeurs gård belägen,
består på Norre sidan
af 6. eldrum, 1 wisthuus, 1.
bryggehuus med inmurad.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-19, 07:14
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Stort tack Markus!
Jag kan nu göra en lista på hur bokstäverna ser ut och läsa vidare, 6 sidor. Lösöresförteckningen är ju mer förutsägbar medan ortnamn är svårare. Ska också försöka hitta tomten, huset lär väl inte vara kvar. Olof Beckmans dotter Anna Catharina, omnämnd i bouppteckningen var min FF FM FM.
MVH
Inga-Lill

2013-03-19, 10:15
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Det låter som en klok stragegi; om resten av bouppteckningen är skriven med samma stil är i alla fall handstilen ganska lättläst, men de enskilda bokstäverna kan ibland vara lite kluriga.
 
Jag kikade lite i Lantmäteriets webbtjänst Historiska kartor, och där finns faktiskt turligt nog en detaljerad karta över Arboga stad från 1751! Den är bevarad i Lantmäterimyndigheternas arkiv, och är delad på de två akterna 1984K-47 och 1984K-48. Volymen 47 innehåller en lista över alla stadens numrerade fastigheter och deras ägare, och i volym 48 finns själva kartan (denna är tyvärr lite suddig). Nu avled ju Olof Beckman innan 1751, men om hans änka kanske bodde kvar ensam i huset eller gifte om sig bör det ju gå att hitta fastighetens ägare i den numrerade listan, och sedan lokalisera huset på kartan.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-19, 15:48
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Markus, tack igen! Så gick den här dagen... Jag fann karta och också J.E. Brattström, Gårdar och gårdsägare, kvarteren norr om ån --- del 2 och nu vet jag var huset låg. Tomt 84 inte långt från Järntorget och det tillhörde Olof Bäckman 1745 och 1749 skräddare Anders Lundberg, som gifte sig med änkan Elisabeth Colling. Klang och jubel!  
MVH
Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna