ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra Tunhem C:3 1780-1817 sid 369 ad bild 187  (läst 363 gånger)

2013-01-08, 23:07
läst 363 gånger

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
Hej
Det gäller giftemålet mellan Oluf Börgesson och Lisa Olsdotter 5/2 1792.
Han härstammar ifrån Kilehult i Gärdhem,men vad heter Lisas föraldrar
står det Olof Larsson och Catharina ? Isaksdotter
i Upphärad AI:1 hfl 1776-1778 snartorp sid 3  
finns följande familj
Olof Larsson 43 år
hu Cathrina 41 år
dotter Lisa 7 år
son Lorenz 22 år
dennes hustru Cathrina 21 år
deras dotter Maja 1 år
Enligt i husförhörslängder i Väne Åsaka är Lisa född 3/4 1769
är jag på rätt spår
Hälsningar
Robert

2014-03-19, 23:08
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Att det står Olof Larsson är helt klart, och först trodde jag också att modern Cathrina heter Isaksdoter, men är mer böjd att tro att där står Larsdoter. Säker är jag dock inte.
Det som ser ut som ett 'I' är snarare en del av nedåtslingan på 's' i Larson, och nästa bokstav i moderns namn är identisk med 'L' i Larsson, ehuru något mindre. Vad som förbryllar mig är det som ser ut som ett 'k', men 'k' skrivs aldrig så inne i namn. Jämför 'k' i brukare uti Vixängen för paret nedanför. Namnet är sannolikt bara slarvigt skrivet.
 
Huruvida den familj du nämner är den riktiga törs jag inte råda dig om. Man måste ha rejält på fötter vid släktforskning. Följ familjen och se om deras Lisa gifter sig 1792.
 
Mvh Qlaz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna