ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012  (läst 3200 gånger)

2011-01-27, 15:57
läst 3200 gånger

Utloggad Owe Modigh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 11:44
    • Visa profil
    • www.owemod.vpsite.se
Hej Annalena !
 
Jag visste att Elsa var oä. barn, vet du hur man går vidare med det ?  
Och vad menar du med en bouppteckning, hur gör jag då ? Jag söker även efter min pappas pappa
pappa hette Erik Modigh som adopterad, mamman hette Dagmar Andersson, som gift Karlsson.
 
Mvh Owe Modigh

2011-01-27, 17:03
Svar #1

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Owe!
Gå in på www.riksarkivet.se  
och klicka på sök i arkiven & beställ uppg..
På kopian (som kommer med posten) framgår
vilka arvingar den avlidne hade.
Mvh Annalena

2011-01-28, 15:04
Svar #2

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Torparparet i Säter, Rödön Edfast Andersson o h h Eva Brita Jonsdotter får i Säter 1860--65 4 barn av vilka endast 2 överlever. I Rödön AI:11 p 108 finns plötsligt ytterligare en dotter Märta f 1857 som sedermera tycks vara född 28/4 men om detta är en dotter till någon av föräldrarna i Säter vet jag ej (finns vad jag kan se ej i dopboka för Rödön). Hon är född före deras gifte och tar i vart fall efternamn efter Edfast senare. Någon som har en bra ledtråd?

2011-01-29, 13:20
Svar #3

Utloggad Solweig Källman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 11:16
    • Visa profil
Björn
 
Enl Gid Rödön/Säter AI:12 2682.1.17600 sid 134   bild 135 av 192 står det
far och moderlösa barn väldigt svagt och under står då Märta
Enl SVAR Rödöns kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11090/A I/12 (1865-1876), bildid: C0036136_00138

2011-04-05, 21:13
Svar #4

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 12:29
    • Visa profil
Hej
Jag söker uppgifter om ryttaren Johan Johansson Kälström född ca. 1718 död 1790-07-02 i Näset, Aspås. Han gifter sig 1748-09-29 med Märit Olofsdotter från Aspås (vid vigseln). Jag hittar honom under Kälen (Rödöns kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11090/A I/2 (1722-1754) bild 127) men tidigare har jag inte hittat honom. Han fick också barnen Agneta f. 1750, Olof f. 1757, Johan f. 1759 och Jonas f. 1763.
Mvh Magnus Sundin

2011-08-20, 08:53
Svar #5

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Känner någon källan till att båtsman och bonden Ivar Pålsson Asp (begr. Dom XIII 1745) i Själand, Själevad (Y) sägs vara född i Rödön? Att han anges vara 48 år gl vid döden ger ett födelseår ~1697. Enl. register så föds en Ivar (utan vidare information) 1697 22/10 i Rödön. En Pål Ivarsson i Rödön får barn omkring denna tid (enl. samma register). Detta får ses som en möjlig ingång om Rödön kan fastställas. Mvh/Patrick

2011-08-20, 21:34
Svar #6

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Pål Ivarsson gift 1696 28/12 med Anna Erlandsdotter i Hägra, dotter till Erland Jacobsson därstädes. Erland blev 1689 rusthållare på Hägra nr 2 i Rödön och var korpral efter flera fälttåg i Tyskland. År 1706 tog särsonen Pål Ivarsson över driften av gården, en gård som tydligen inte gav särskilt höga intäkter. Pål och Anna får i Hägra uppenbarligen tre söner; Ivar 1697 22/10, Erland 1700 16/12 och Johannes 1707 13/12, men Pål var inte särskilt lyckosam som bonde. Han förmådde inte underhålla rustningshästen och fick 1714 böta 40 Mark för okvädningsord mot en husman i Hägra. Eftersom han inte hade medel att betala boten dömdes han till arbete för kyrkan efter 8 dagar fängelse. Eftersom Pål inte finns noterad i dödboken kan man ev. gissa att han tog sitt liv. Änkan Rakel Andersdotter som han gifte sig med efter första hustruns död 1710 gift till Täng i Ås med bonden där Anders Nilsson och hon dör i Täng 1752 1/6. Pål hade med Rakel en son Anders född 1716 5/5 i Hägra, men han dog samma år. Rakel fick minst 4 barn i Täng med nya maken. Jag menar att det är högst sannolikt att Ivar Pålsson Asp kommer från Hägra på Rödön, men jag har inga mer direkta bevis än det jag anfört ovan. Huvuddelen av mitt material har inhämtats från Rödöns kyrkoböcker men en del är direkta referat från Rödöns socken - byar och gårdar av Gösta Wikegård.
Hälsningar, Björn

2011-08-21, 15:26
Svar #7

Utloggad Patrick Karlsson Edlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2016-10-18, 09:26
    • Visa profil
Hej och tack Björn,
Jag är av samma sannolika åsikt baserat på den information som du anför ovan, om Ivar verkligen kom från Rödön. Dock har jag i källorna misslyckats med att finna på var det står att Ivar i Själand skall vara född i Rödön? Inte heller finner jag uppgiften som säger att hans hustru kommer från Hammderdal? Det måste vara något ganska tydligt spår eftersom det är ganska stora geografiska avstånd mellan Själand och Hägra. Båda uppgifterna finns rikligt på nätet utan källa. Möjligen har det rapporterats i någon hembygdslitteratur som jag inte har läst ännu. Mvh/Patrick

2011-08-21, 15:54
Svar #8

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-06-17, 15:51
    • Visa profil
Båtsmannen Ivar Pålsson Asp finns i G Strömbergs båtsmansregister, men några upplysningar om honom förutom namnet påträffas inte där. Indicier eller underlag bör dock finnas om ev. Jämtlandsursprung eftersom forskaren Per Sundin frågade mig om honom och hustrun 1992. Just nu kan jag inte påträffa hans brev, så jag hoppas att han uppmärksammar diskussionen och själv kan ge svar. I min svarsretur tog jag upp ovan nämnde Pål Ivarsson.
 
Någon Ivar född 22/10 1697 finns inte upptagen i Rödöns födelsebok. Där finns inte ens något barn fött nämnt datum så det förbryllar hur denna uppgift kan ha hamnat i Ministerialregistret (en Jfwar född 16/6 1697 finns visserligen införd, men han var son till Per Eriksson i Nygården).  
 
Efter Erland Jacobsson Fribergs död 1689 hävdades Hägrahemmanet av hans änka. Pål Ivarsson är skriven för gården först år 1700, samma år som han fick avsked från sin soldattjänst. Därmed kan en potentiell son Ivar lika gärna vara född på ryttarroten i Kyrkås som i Rödön.

2011-11-06, 00:00
Svar #9

Utloggad Jan Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 15:53
    • Visa profil
Per Löfbom, f 1772 i Kälen, Rödön. Han gifte sig med Ingeborg Nilsdotter från Kall 1801-11-01. Men vilket datum är Per Löfbom född? Enligt födelseboken finns det 2 Per som föds i Kälen och Västerkälen det året.
Tacksam för hjälp
Janne

2011-11-06, 14:12
Svar #10

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Hej Jan! Detta har jag inte tittat på tidigare, men jag ser att fadern till den Per som föds i Väster-Kälen 1772 1/6, som hette Per Pålsson ju dör redan 1772 9/1 (36 år), varpå modern Lisbet Olofsdotter gifter sig 1776 1/1 med drängen Anders Ersson från Föllinge. Här finns kanske skälet till att Per Löfbom och Ingeborg döpte sin son till Anders? Per Ersson f 1772 i Öster-Kälen dör som bonde redan 1810, så han kan det ju inte vara. Han var ju dessutom gift med en Kerstin Persdotter.
Jag sätter således, so long, en slant på Per Persson född 1772 1/6, om nu Per Löfbom verkligen var född i Rödön!

2011-11-06, 14:43
Svar #11

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Jan! Jag ser i Rödöboka att styvfadern år 1799 överlät gården på styvbarnen Kerstin och Per men att Per avstod sin del och istället tog pengar (233 Rdr). Man noterar dessutom att deras far hade arvjord i Österåsen Häggenås.

2011-11-06, 18:36
Svar #12

Utloggad Jan Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2023-01-31, 15:53
    • Visa profil
Hej Björn
Tack för uppgifterna och dina slutsatser som stämde överens med mina, men man kan inte vara säker utan att rådfråga andra forskare.
Ha det bra
Janne

2011-11-06, 19:19
Svar #13

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-06-17, 15:51
    • Visa profil
Drängen Per Andersson i Kälen är 1789 dopvittne för bonden Anders Anderssons (1763-1860), då i Kälen, dotter. Uppenbart var Per barnafaderns yngre bror, född 1772 (Rödöns kyrkoarkiv AI:3 p. 125v). Att han inte finns upptagen i födelseboken beror på att kyrkobokföringen i Rödön inte är helt tillförlitlig sistnämnda år. Sannolikt p.g.a. att pastor Sellin avlidit och efterträdaren tillträdde först i maj året därpå.
 
Denne Per A. från Kälen återfinns senare i husförhörlängdens avdelning för tjänstefolk. Där har sedermera tillagts: Drag ... Löfbom (Rödöns kyrkoarkiv AI:4 p. 154v).

2011-11-06, 20:09
Svar #14

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Karl Göran! Detta blev mer korrekt! Jag inser att du har rätt - igen!
Hälsningar,
Björn

2012-02-02, 20:12
Svar #15

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 12:29
    • Visa profil
Hej!
Jag söker föräldrarna till ryttaren Johan Johansson Kälström född 1718. Han gifter 1748-09-29 sig med Märet Olofsdotter. De får barnen Agneta född 1750, Olof född 1757, Johan född 1759 samt Jonas född 1763 (alla födda i Kälen). Johan Kälström avlider 1790 i Näset, Aspås.
Mvh  
Magnus Sundin

2012-02-15, 15:56
Svar #16

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:35
    • Visa profil
Hej
Jag heter Per Dahlöf Råå i Skåne.
Enligt uppgifter jag har så skulle en av mina förfäder heta Olof Klingberg och vara född i Hansjö Ytterby Orsa 1816.04.07. Finns det nån som vet mer om denna Olof?
MVH

2012-02-15, 17:12
Svar #17

Utloggad Moderator Dalarna

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 15:24
    • Visa profil
Olof Klingberg är född i Mjäla, Rödön (Jämtland)
Rödön  C:3 (1751-1819) sid 659
Föräldrarna finns där
Rödön  AI:6 (1810-1819) sid 198
 
Den här tråden flyttas dit från Orsa

2012-02-15, 19:44
Svar #18

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Per! Dessa föräldrar, Landbonden i Mjäla Olof Olofsson o h h  Gertrud Mikaelsdotter, blir sedan bondfolk i Ångsta, Lockne (Z) omkring 1819 (Lockne AI:3 p 192) där de förutom Olof som var född i Mjäla, Rödön (Z) 1816 4/4 får ytterligare 5 barn. De var gifta i Brunflo (Z) 1815 25/6.

2012-02-15, 20:16
Svar #19

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-06-17, 15:51
    • Visa profil
Per Dahlöfs fråga bör t.v. återbördas till Orsa.
Dalamoderatorns underlag för sitt svar synes mig inte bara magert utan är också felaktigt. Sannolikt har vederbörande utgått från den ende Olof Klingberg född 1816 som påträffas i 1880 års folkräkning och som där uppges född i Rödön. I samma socken påträffas en Olof född 4/4 1816 i Mjäla och därmed tycks saken ha varit biff, även om datum inte överensstämmer exakt med frågeställarens.
Nu var emellertid folkräkningens Olof Klingberg alls inte född i Rödön utan i Frösö socken.
Till yttermera visso flyttade Olof från Mjäla med sina föräldrar till Lockne och blev där bosatt i Tand (se t.ex. Lockne kyrkoarkiv AI:5/204 > 158 > 6/191 > 7/166 > 8/193 > 9b/225 > 10/241).

2012-02-16, 17:46
Svar #20

Utloggad Per Dahlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:35
    • Visa profil
Tack Karl-Göran för att du gav rätt ledtråd.
Olof Klingberg är född på Fröson 1816-03-06 och hans far fältväbeln Olof Klingberg föddes i Sunne (Z) 1787-03-20 och hans far ska vara föraren E. Klingberg. Olof Klingbergs d.y. dotter Maria f.1847.08.12 är min morfarsmor och brickorna är på plats. Ska se vad jag kan finna om E.Klingberg.
MVH

2012-04-01, 22:53
Svar #21

Utloggad Willum Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2012-08-08, 20:55
    • Visa profil
Hej!
 Är det någon som vet vart Mattis Jonsson och Ingeborg Ersdotter tar vägen, De är på AI:5 sid.28 (27) Berge alla är strukna, men ingen notering om vart de flyttar,
Tacksam för hjälp.
Willum.

2012-04-02, 16:13
Svar #22

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Hej!
Fam fl 1809 t Aspås (Z) och Lundsjön. Du finner dem på Aspås AI:3 p 149.

2012-04-02, 21:36
Svar #23

Utloggad Willum Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2012-08-08, 20:55
    • Visa profil
Hej Björn!
  Tack för ditt snabba svar.
  MVH Willum.

2012-04-06, 08:48
Svar #24

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Lars Persson 1728?? död 1808 21/3 Vejmon Rödön vart kom han ifrån? anges som ryttare Öberg vid vigseln med unga änkan Katarina Bengtsdotter.
 
Javisst ja angående änkan Katarina Bengtsdotter anges i hfl född 1731 men visst är hon identisk med Katarina Bengtsdotter född 1732 30/6 i Säter Rödön?
Samt när avled hon?
Tack på förhand.
Björn

2012-04-06, 13:28
Svar #25

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 19:13
    • Visa profil
Lars Persson Öberg f 1728 6/5 i Tullus, Näskott (Z) av Per Persson o h h Ingeborg Andersdotter. Du hittar delar av fam inkl Lars i Ås AI:2 p 23 där fadern sedan blev bonde i Ösa. Av någon anledning har prästen felaktigt ändrat Lars namn till Per här. Lars och Karin gifta 1756 28/11 i Ås. Änkan är rätt men hennes död finns ej upptagen i boka men det torde ha varit just innan maken dog.

2012-04-24, 16:17
Svar #26

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 11:24
    • Visa profil
Jag har en Lisbeta Andersdotter f 1766 i Rödön. Hon dyker upp som piga i Kväcklingen, Liden (Y). Efter ett tag gifter hon sig med brodern till bonden Johan Mattsson och blir torparehustru där i Kväcklingen. Det går att följa denna Lisbeta i Lidens hfl fram till hennes död 17/6 1855. Då anges hon i hfl vara född 18/5 1766 i Rödön (Z).
 
Det dyker även upp en Segri Andersdotter som piga i samma gård. Hon anges vara f 1772 i Lägden, Rödön (Z). Segri gifter sig också i Liden och dör som torpareänka i Järkvissle 30/3 1839.
 
Det kan ju tänkas att Segri är en syster till Lisbeta, och efter koll i Rödöns kyrkböcker kan man finna systrarna födda givna år. Lisbet f i Häste och Segri född i Lägden. Föräldrar anges vara Anders Larsson och Anna Jonsdotter. Då finns det div uppgifter på nätet som anger föräldrarna till att vara bonden och gästgivaren Anders f 1729 i Näskott (Z), d 1812 i Rödön, och Anna f 1738, d 1807 i Rödön. (Byar och gårdar av Gösta Wikegård).
 
Men dessa uppgifter på nätet anger också att Lisbet Andersdotter f 1766 i Rödön skall vara gift med en bonde Erik Larsson f 1767 i Rödön, och att paret dör där.
 
Vilken Lisbet hör hemma var? och vem är det som hamnar i Liden (Y)??
 
Vore tacksam om någon kunde reda ut detta.
/Torbjörn

2012-04-24, 19:39
Svar #27

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-06-17, 15:51
    • Visa profil
Lisbet utflyttad till Holm 1784 (Rödöns kyrkoarkiv AI:3/60r).
Hennes yngre systrar Sigrid och Lena (Helena) tjenar i Medelpad (Rödöns kyrkoarkiv AI:4/102r) och konfirmerades bägge i Liden 1786 resp. 1789. Alla tre blev gifta i Liden.
Erik Larssons i Backen, Rödön hustru var från Alsen, vilket också framgår av vigselnotisen 1795.

2012-04-24, 20:07
Svar #28

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2024-05-21, 11:24
    • Visa profil
Tack Karl Göran för mycket klargörande info.
 
Detta löser även den Helena Andersdotter jag har i Liden med okänt påbrå, jag visste inte att hon var av samma familj (fast jag inser mitt misstag nu när jag undersöker hennes vigselnotis i Liden).
Denna Lena/Helena försvinner dock...men det är ju en annan historia som inte hör hemma här under Rödön.
 
/Torbjörn

2012-04-28, 14:53
Svar #29

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-06-17, 15:51
    • Visa profil
Lena/Helena och hennes make sist torparfolk i Vägersjön och Edsele. Hon död där 13/12 1851.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna