ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torestorp, 1863, Lysning & vigselbok C:3, p 3  (läst 518 gånger)

2009-01-15, 19:53
läst 518 gånger

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej!
Skulle verkligen uppskatta att få hjälp att tyda vad som står om par nr 4, Anders Svensson och Inga-Britta Nilsdotter. Inga-Britta är min mm mm och var före giftemålet trolovad med min mm mf Henrik som begick självmord ca 4 mån innan Inga-Britta födde deras gemensamma dotter.
Mvh Kerstin Ö

2009-01-16, 14:06
Svar #1

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil

 
Här kommer ett urklipp ur Vigselboken enl ovan. Hoppas någon kan hjälpa mig att tyda texten. Jag är så nyfiken på vad det står.
Tack på förhand!
Kerstin

2009-01-18, 12:27
Svar #2

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Verkligen ett tragiskt levnadsöde! Texten i vigselboken verkar dock mest handla om dotterns arv:
 
Fästemannen är född i sn, inflyttade från Öxnevalla Sn d. år med
redigt sedlighetsbetyg, fästequinnan inflyttade från Öxnevalla
Sn d. 6/3 56 med betyg, att lysning 3 gånger lagligen blifvit af-
kunnad och förblifvit oklandrad mellan henne och Henric Pe-
tersson i Wick Klockareg[år]d, som afhände sig lifvet d. 27/9 55
...... vigsel skett, med honom har fästequinnan dottern An-
na Helena född d. 29/1 56. Bouppteckning d. 29/10 55, tingförd
56 wid winter-tinget, ....... fästequinnan af.. nämn-
da dotter, Förmyndare för barnet Anders Johansson i Öxabäckes Stomg[år]d och Sven Ericsson Hjeltagånga .........., arvsskifte d 13/9 56 af Axel An-
dersson i Wick, ...... ....., Fästequinnan 170 rg 81 contant och 92 rg 12 f i fastighet, dottern 319 rg 36 .. rg, som Modren innehafver stående tills dottrens 12te år, till-
känd, af Fästequinnan, hennes gode man H[emmans]egaren Hugo Ericsson i Wick och dotterns ofvannämnde förmyndare, bewittnad af Axel Andersson i Wick och Eric Johans-
son i ... i ........ men annan trolofning, som hindras, finnes icke. Wid lysningens uttagande medvoro både fästemannens och
fästequinnans och lemnade muntligt bifall och såsom vittne ..... fästequinnans fader inhyste fattighjonet Nils Andersson v. Elinge-
gärde, Horreds Sn.
 
(Meddelandet ändrat av linlib den 18 januari, 2009)

2009-01-18, 13:56
Svar #3

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej Lina!
 
Tack snälla för hjälpen. Du är guld värd!
 
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna