ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söne - dödsnotis 1755 anteckning  (läst 951 gånger)

2009-04-30, 12:25
läst 951 gånger

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Tacksam för hjälp med att tolka anteckningen.
 

 
Källa: AD Söne C:1 sid 281.
 
mvh Anders

2009-04-30, 23:15
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför försöker du inte tyda det själv?

2009-05-01, 13:34
Svar #2

Utloggad Moderator Läshjälp

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Texten ovan är fint skriven och tror jag är relativt lättläst om man har satt sig in i 1700-tals stilen. Det är en upplevelse att själv uttyda en text. Införskaffa förslagsvis Läsebok för släktforskare av Anderö och Thorsell eller 41 handskrifter på CD. Efter lite studier är det bara att skrida till verket även om det kan vara tidsödande. Lycka till!
 
Mikael Jageklint
Moderator Läshjälp

2009-05-01, 20:35
Svar #3

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Men att ni inte tar bort rubriken läshjälp då?? Om alla ska klara det själva..tråkig besserwisser attityd av Jan Jutefors och Mikael Jageklint.

2009-05-01, 21:13
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jan,
 
Jag har absolut ingenting emot att man behöver hjälp när man kör fast, men att peppra anbytarforum med frågor om hjälp för att man inte orkar att ta itu med det. Det är det jag vänder mig emot.
Ingenting är som när man upptäcker att detta har jag själv klarat av.

2009-05-01, 23:13
Svar #5

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Ja och det här har ju diskuterats tidigare här flera gånger. Hur mycket ska man hjälpa folk?jag har läst hans förfrågningar och jag tycker att han försöker tolka med undantag av den sista.     Om han vill utforska sin släkt nu.. och inte kanske om två år när han blivit riktigt erfaren.. det är väl hans sak? Det är ju frivilligt,Om, man vill hjälpa till och tyda! Jag har släktforskat i 30 år och tycker inte alla hans förfrågningar är så lätta att läsa. Men i princip kan vi ju då lägga ner Anbytarforum.För alla kan ju bli så duktiga så att de i ett lyckorus kan forska fram det mesta själva.

2009-05-01, 23:47
Svar #6

Utloggad Moderator Läshjälp

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Självklart är läshjälp till för att hjälpa varandra att tyda dokument och texter. Jag ber om ursäkt om jag påskinade att man skall göra allt själv då faller som du säger syftet med läshjälp.
 
Vad jag bara ville uppmuntra till var att om man har möjlighet och lust så är det väldigt givande att försöka tyda en del av texten själv. Det finns fina hjälpmedel. Det är förstås helt frivilligt och man kan självklart posta en hel text här och be om hjälp.
 
Mvh,
 
Mikael Jageklint
Moderator Läshjälp

2009-05-02, 11:56
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
11 | Swen | Nils Andersson Cath: Swensdotter | Torparefolk under Cornetten Blom i Kiyrkebyn | | 5 | 6 | förqvaft i Sömnen
Detta barn är natten emillan d: 6 och
7 Maj förqvaft i Sömnen, hwarföre
ransakades straxt dagen derpå af Pastore
och i ländzmannens ställe, som ej war hemma,
af Bokhållaren Swen Finnberg med flera
män, dess hustrur uti Kiyrkebyn i Söne,  
såsom Hr Cornetten Blom, och Oluff Larsson
med deras hustrur och flere, och som
 
Texten verkar fortsätta på nästa sida.
 
Det är inte helt trivialt att läsa denna text, jag kan ha gjort några fel i min tydning, så jag tycker inte det är något att klaga på. Läshjälp är till för just läshjälp. Vill man utdela pekpinnar kan man åtminstone göra det i samband med att man svarar på frågan, det är min personliga åsikt!  
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 02 maj, 2009)

2009-05-03, 02:01
Svar #8

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Anders, tusen tack för hjälpen!
 
mvh Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna