ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sätila! Vart kommer Anders ifrån?  (läst 795 gånger)

2006-03-28, 22:36
läst 795 gånger

Marianne Hultgren

Hej
Kan någon hjälpa mig att tyda varifrån Anders Bengtsson f 9/11 1845 kommer?
Han finns med i Sätila AI:14 i Buerås s.40 på rad 22. Han gifter sig med Christina och flyttar till Hulta Storegård s. 83.  
Vart är Anders född?
 
/marianne

2006-03-29, 14:39
Svar #1

Eila Artursson

Hej Marianne!
 
Jag tycker det ser ut som det står Tölö, men jag tror att Anders Bengtsson är född i Sätila.
 
Ur utdraget från Sv befolk 1890:
 
Bengtsson, Anders 1843 Far
Olausdotter, Christina 1845 Mor
(Barn), Selma Alfrida 1873 Barn
(Barn), Gerda Almina 1875 Barn
(Barn), Johan Bernhard 1877 Barn
(Barn), Alida Matilda 1879 Barn
(Barn), Gustaf Hjalmar 1882 Barn
(Barn), Claes Gotfrid 1884 Barn
(Barn), Carl Oskar 1888 Barn
 
 
Här är Anders notis:
 
Post 2868714
 
Bengtsson, Anders
Torpare
 
f. 1843 i Sätila (Älvsborgs län, Västergötland)
 
Gift man, far i familjen
 
Rya Heljesgård
Sätila (Älvsborgs län, Västergötland)
 
Födelseort i källan: Sätila moder
 
 
Jag har tittat på vigsellängden och de vigdes 18670302 i Sätila. Han kan varit dräng i Tölö.  
 
Det går att hitta dem i födelseböckerna om det är rätt person.
 
Eila

2006-03-29, 15:20
Svar #2

Eila Artursson

Här är Anders födelse och föräldrar
 

2006-03-29, 18:21
Svar #3

Marianne Hultgren

Hej Eila!
Tack så jättemycket för hjälpen. Som det ser ut är det rätt man. Det är jobbigt när man kör fast pga att texten är svårläst. Jag har heller inget bredband så att jag kan leta mig igenom sida för sida. Det tar alldeles för lång tid att lusläsa med uppringt Internet. Det finns ju ingen vigselläng eller födelselängd på genline för den aktuella tiden, så därför blev det extra svårt att hitta vart Anders var född.  
 
Jag är mycket tacksam för hjälpen och att den här sidan finns.  
/marianne

2006-03-29, 18:45
Svar #4

Eila Artursson

Marianne!
 
Det finns vigsellängder (och en del andra) i genline mer än vad jag har trott. I de sk scb utdragen, när man skrivit in länet så kan man välja olika församlingar mmen överst i fönstret står SCB utdrag, men man får leta mycket, så det är kanske inte en lösning om man inte har bredband. Jag har haft genline länge och fick reda på detta häromdagen. Där hittade jag deras vigsel men inte ens där stod var han kom ifrån. Så jag lusläste husförhöet för den tid han var född och det fungerade.
 
Eila

2006-03-30, 11:24
Svar #5

Marianne Hultgren

Hej Elia
Tack för upplysningen om SCB-utdragen. De hade jag inte upptäckt. Men som sagt, det är trögt utan bredband. Fast ibland sitter jag på biblioteket, då går det lite lättare. Jag hoppas att jag får möjligheten snart till bredband.
Tack igen för hjälpen.
/marianne

2021-05-07, 21:13
Svar #6

Utloggad Kurt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 21:13
    • Visa profil
Hej
Kan någon hjälpa mig att tyda varifrån Anders Bengtsson f 9/11 1845 kommer?
Han finns med i Sätila AI:14 i Buerås s.40 på rad 22. Han gifter sig med Christina och flyttar till Hulta Storegård s. 83. 
Vart är Anders född?
 
/marianne


Hej Marianne
Här kommer en sent inkommen kommentar i ditt ärende.
Jag kan bara gissa att du kan vara en ättling efter Alfred Hultgren *1874-11-29 och gift med Alida Andersdotter *1879-09-04.
Alida var dotter till Anders och Christina Bengtsson och syster till Selma Alfrida *1873-10-04 som var min farmor.
Du får gärna höra av dig till mig vilket jag skulle uppskatta.
Mvh
Kurt Andersson
kurtand@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna