ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skövde Landsförsamling  (läst 1282 gånger)

2008-12-17, 19:40
läst 1282 gånger

Åsa Alderlöf

hej. Det visste ej jag riktigt vad det låg.
 
kan ej jobba med det nu, pg av att man är sjuk. men tack ska du ha för att du skrev. Jag får kolla på det efter jul, är jag rädd för, men har bett någon att kolla på det, en som släkt forskar, har jag bett kolla på detta, men han skulle höra av sig om det, men ej hört nåt än.åsa

2008-12-18, 17:14
Svar #1

Åsa Alderlöf

Om du Helene Jorsell, ser detta, kan du kontakta mig, jag vill diskutera en grej med dig , det gäller om det med Anna brita Nilsdotter, född 1825-10-17 där i ale-skövde el skepplanda , eller var det var, min släktforskar vän Björn-Åke P kunde ej utröna nåt av denna husförhörslängd från hjärtum , men du skrev även om att hon bott i Göteborg, och att du hade funnit henne där i utflyttningslängden, vilka tider levde hon i göteborg, när flyttade hon dit mm? Björn-Åke kunde ej hjälpa mig med det, för han tyckte den var svår att läsa, skrev han. Alltså Hjärtum församling , det du nämnde i det du skrev för ett par dagar sedan. i det ovan nämnda inlägget.
 
Åsa Alderlöf

2008-12-19, 14:44
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Åsa, jag har inga fler uppgifter att ge. Som jag skrev den 15 december, så framgår det av utflyttningslängden för Göteborg Domkyrkofs. den 10/10 1851 (då hon flyttar till Gävle) att hon kom till Göteborg den 9/5 1851 från Hjärtum.
 
Man måste alltså söka henne i Hjärtums utflyttningslängder runt detta datum för att se vilken gård/by i Hjärtum hon utflyttar från. Då kan du finna henne i hfl alternativt söka igenom hela hfl för året 1851.  
 
Jag har inte tillgång till varken hfl eller utflyttningslängder för Hjärtum.  
 
Du har också ställt samma fråga under Läshjälp, Hjärtum. Det är bättre att du hänvisar till denna diskussion istället för att skriva att jag inte har angett hennes boendeort i Hjärtum vilket jag för övrigt förklarade redan den 15 december med att utflyttningslängderna för Hjärtum saknas på SVAR.
 
Helene

2008-12-19, 14:58
Svar #3

Åsa Alderlöf

Nej, det var inte meningen, men det jag menade är, att björn-åke ej kunde utröna det som stod där, se du. god jul förresten. jag har bett denna person kika på detta, men han kunde ej utröna något. ÅSa

2008-12-19, 15:06
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Åsa!
 
Har du bett din släktforskarvän att kika i utfyttningslängden för Hjärtum år 1851, då hon flyttar till Göteborg. Denna bör ange var i Hjärtum hon var bosatt vilket är en ingång till hfl.
 
God Jul till dig också!
 
Helene

2008-12-19, 15:47
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Här är ett klipp från Utflyttn. Hjärtum 1851.
Det är väldigt svag skrift, så jag är inte säker om det står Nilsson.
Det fanns många Anna-Britta, men ingen mer som ser ut som Nilsdotter/Nilsson.
 
Hjärtum B:2 från AD-online
Hälsn. Eivor

2008-12-19, 16:34
Svar #6

Åsa Alderlöf

ja det är nog rätt person, för det jag fick reda på från början, är att hon hette nilsson, ej nilsdotter, ja, björn åke att det var svårt och läs, så det kan jag nog hålla med om, faktiskt, ja, det är nog rätt. tack ska du ha eivor. Tusen tack, kan du hitta mer, så vore det kul. Tack  från åsa

2008-12-19, 16:55
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det står Westerlanda efter namnet. Det kan vara att hon är född där eller var piga där, men det i marginalen kan jag inte tyda.
Västerlanda ligger granne med Hjärtum.
 
Eivor

2008-12-19, 17:04
Svar #8

Åsa Alderlöf

Tusen tack hör du. jag har skrivit ut detta nu, så jag kommer ihåg det senare. god jul.Åsa

2008-12-20, 10:10
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Åsa, din Anna Brita var född 1825. Och då hette inte flickorna Nilsson om deras far hette Nils. De hette då Nilsdotter.
Det var i slutet av 1800-talet som namn på -dotter ändrades till -sson.
Först då kom din Anna Brita att heta Nilsson istället för Nilsdotter.
Vilket betyder att hon fram till slutet av 1800-talet hette Nilsdotter.
 
Hälsningar
Sonia

2008-12-20, 11:51
Svar #10

Åsa Alderlöf

jo, det har du nog rätt i, men vad jag hört så var hennes namn  var nilsson, men det kan ju vara fel, hur som helst. för så sa de på landsarkivet när de berättade om augustas föräldrar. jag tror faktiskt att jag ger upp nu, för allt blir ju totalt fel. För jag lär nog aldrig hitta henne ändå, jag har kontaktat landsarkviet, men ej nåt svar, trots att det är över 1 vecka sedan jag skrev till dem.
 
åsa

2008-12-20, 12:12
Svar #11

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Åsa, det är väl klart att du (eller Landsarkivet eller någon annan) kommer att hitta henne.
Det är ju bara att gå bakåt på uppgifterna om henne.
Du kan ju kolla på födda i Ale-Skövde. Skepplanda. Västerlanda. Hjärtum - är ju de socknar som har nämnts i samband med henne.
 
Hälsningar
Sonia

2008-12-20, 12:16
Svar #12

Åsa Alderlöf

Ja, tack, jag ska försöka, när man tyar med det, men just nu, orkar man ej, när man varit sjuk i fem sex dagar, förkyld och hosta och snuva mm. så det får nog bli i framtiden, i januari eller så, tack ska du ha ändå, sonja. Och God jul.
 
Åsa

2008-12-20, 13:00
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Åsa, om du följer de råd du har fått så ska det säkert inte vara några problem med att till slut hitta Anna Brita. Tyvärr finns det sällan några genvägar i släktforskningen och man får helt enkelt gå den långa vägen, i detta fallet genom att följa Anna Britta bakåt i tiden. Jag har själv haft anor med totalt fel födelsefs eller födelseår i böckerna som det tagit mig lång tid att till slut hitta, men när man gör det, desto större glädjefnatt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna