ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segerstad döda 1782 C:1 sid 351  (läst 461 gånger)

2012-09-02, 14:27
läst 461 gånger

Anita Edmark

Den 17 juni dog ryttare Isac Högman i Högsgården .. därefter står något som jag inte kan tyda
Fw? torp ? .....
Och dödsorsaken; står det bröstsjuka?
 
Stort tack på förhand med tydande av texten!
 
Anita

2014-03-21, 12:29
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Min tolkning är fr. Torp i Hägnem/Hägnum.
Hon överst dör av bröstsjuka. Den under henne dör av samma sjukdom och obstruction (tror jag det står). Det är nog inte otvetydigt om Högman dör av bara bröstsjuka eller av båda åkommorna.
 
Mvh Qlaz

2014-03-21, 13:39
Svar #2

Lotta Nordin

Jag tolkar det lite annorlunda.  
 
Rytt: Isac Högman för Högsg, från Torp: Hägnen.
 
Han var alltså ryttare för Högsgården i Segerstad, men bodde på torpet Hägnen i annexförsamlingen Valtorp. Segerstad C:1 omfattar hela pastoratet.

2014-03-21, 14:34
Svar #3

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Du har helt säkert rätt, Lotta, ty du har tydligen koll på området; det har inte jag. Jag bara gör det lilla jag kan för att bistå en vän i nöd. I släktforskningssammanhang gäller inte ordspråket ”Ju fler kockar desto sämre soppa”, utan precis tvärtom.
 
Mvh Qlaz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna