ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ransberg AI:2 Bild 74 Sid 139  (läst 371 gånger)

2011-04-08, 16:42
läst 371 gånger

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej
 
Tittar Hfl Ransberg/Skinfällen.
 
Hittar min familj med Bengt Bengtsson f. 1738.
 
Men de nästa två namnen kan jag inte tyda. Har han gift om sig och i så fall hur ska man veta vilken fru som är mor till barnen?
 
Vad betyder siffrorna som står efter familjemedlemmarnas födelseår?
 
Annicka Olfsdotter f. 1716, som syns längre ner skulle ju kunna vara en mor- eller farförälder. Men vad står före hennes namn?
 
Tacksam för hjälp.
 
Mvh
 
Leif Hedberg

2011-04-08, 21:40
Svar #1

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej!
 
Det enda sättet att få ordning på barnen är att jämföra med födelseboken. Hustru 1 tror jag kan ha hetat Carin Jonsdotter?. Nummer 2 Lena Bengtsdotter. Tänk på att Bengt B. mycket väl kan ha gift sig med en änka/or och att en del barn kan vara deras från ett tidigare gifte.  
 
Det som står efter årtalen är först bokstaven d, sedan ett datum följt av månaden i förkortad form. T ex Britta 1761 d 8 febr.  
Prova och leta bland bouppteckningarna. Finns det en eller flera med Bengt Bengtsson i Skinfällen inblandad borde det gå att reda ut vilka barn som är hans.
 
Mvh Anders

2011-04-09, 15:22
Svar #2

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej
 
Tack för hjälpen. Det var Carin Jonsdotter som var mor till Peter, enligt dopnotisen.
Går vidare med de andra barnen.
 
Mvh/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna