ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Maria Gravander f. 1716-06-02  (läst 1982 gånger)

2014-01-14, 00:19
läst 1982 gånger

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har under lång tid letat efter min anmoder Britta Maria Gravander i födelse- och dopböcker. I dödboken i Kyrkefalla, vid hennes dödsdatum 1760-10-24, anges hennes dödsålder 44 år, så hon bör vara född ca 1716.  
 
Hennes mor var Anna Maria Björnhufvud, f. ca 1690 i Kyrkefalla d. 1763-06-06 i Hjo stadsförsamling. Gift 1: 1714-08-24 i Kyrkefalla med korpralen Anders Gravander i Graven. Gift 2: 1720-01-31 i Kyrkefalla med kvartermästaren Carl Ulfsköld, nr 674, 1699-1770.
 
Brita Marias far var Anders Gravander i Graven, Kyrkefalla, som var korpral i Västgöta kavalleriregemente och stupade i Karl XII:s fälttåg i Norge 1716. Den 16 mars sände Karl XII ca 500-600 dragoner, ledda av överste Axel Löwen, genom Hakadal. Vidare genom Hadeland och Ringerike skulle de sedan göra ett bakhållsangrepp på den norska hären vid Gjellebeck i Lier. Dragonerna övernattade i Hakadal, de flesta på Hakadal verk.
 
Dagen efter blev det strid med ett norskt bondeuppbåd på ca 60 norska bönder under ledning av Gregers Granavolden, som gjort en förhuggning i Harestuskogen vid Bjørgeseter. Striden försenade svenskarnas frammarsch ca 8 timmar och medverkade till att de svenska dragonernas bakhållsangrepp vid Gjellebeck tillintetgjordes. I Harestuskogen vid Bjørgeseter stupade minst sju svenska soldater, däribland korpral Anders Gravander.
 
Enligt muntlig tradition blev de stupade svenskarna vid Bjørgeseter transporterade med häst och släde till Hakadal kyrkogård och begravda bakom vapenhuset i sina uniformer. 1955 fann man skelettdelar och föremål, bl.a. rester av läderstövlar och uniformer. Fynden gjordes i blåleran på en meters djup under nuvarande sakristian i samband med grävarbete för en ny grundmur till utbyggnad av sakristian. En minnessten blev rest på platsen 1986, och tre svenska dragoner är namngivna på stenen, Anders Gravanders namn står överst.
 

Minnessten på Hakadal kyrkogård, Norge
 
I dödboken för Kyrkefalla finns uppgift om att hennes far och mor var Anders Gravander och Anna Maria Björnhufvud, likaså i vigselboken vid hennes andra vigsel 1757-11-04 med Carl Kindberg, Kyrkefalla. Det knepiga har varit att vi inte lyckats hitta Britta Maria Gravanders dop i Kyrkefallas dopbok. Länge trodde vi att hennes mor följt med sin man Anders Gravander under fälttåget i Norge, och att Britta Maria skulle ha fötts i Norge och därmed döpts av fältprästen.
 
Men via släktnamnsregister Skaraborg lyckades jag nyligen hitta det som jag hoppas är min anmoder. Det lilla som jag kan tyda stämmer, förutom en bokstav. Pappan namnges som korpral Granander ej Gravander - se nedan.
 

Norra Härene C:1 1699-1759, sid 247
Brita Maria Granander, f. 1716-06-02
 
Tyvärr har jag mycket svårt att tyda texten. Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda resten, eftersom det skulle kunna ge mig mer ledtrådar om detta verkligen är min anmoder.
 
Med vänlig hälsning
 
Robert Nilsen

2014-01-14, 07:59
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Intressant läsning!
 
2 Jun.
Corporal Grananders barn i Bast
Test: Befaln. Brandel. Bengt Swenß.
Bengt Anderßon. Anders Anderßon hustr.
i Skatteg. i Bast.
Brita Maria
 
Hälsningar
Irene

2014-01-14, 09:27
Svar #2

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil
Tusen tack för din hjälp, Irene!
 
Nu är frågan vad Test: Befaln. Brandel. betyder. Kan Test betyda attest=bevittnas, dvs. dopvittnen? Och vad kan menas med Befaln. Brandel.? Vad tror ni?
 
Anna Maria Björnhufvud nämns inte vid namn, däremot Anders Andersson hustru. Det finns sedan tidigare teorier om att Anders Gravander ursprungligen hette Anders Andersson, men varför står det då inte Anders Gra(n)ander hustr.? Kan denna Brita Maria vara min anmoder? Jag blir tyvärr inte klokare.
 
Tack än en gång Irene!
 
Mvh Robert

2014-01-14, 14:57
Svar #3

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Test. = Testis, latin = faddrar
 
Befaln. Brandel = Befallningsman Brandel
 
Anders Anderßon hustru är en av faddrarna, alltså inte modern.
Prästen noterar inte mödrarna denna period i födelseboken.
 
Hoppas det reder ut sig med din anmoder!
 
Irene

2014-01-14, 15:15
Svar #4

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil
Tack ännu en gång för värdefull hjälp!
 
Hälsningar
 
Robert

2014-03-23, 09:35
Svar #5

Utloggad Hugo Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 20:19
    • Visa profil
Hej,  
Vi har ju redan varit i kontakt om detta Robert, men för andra som kan ha nytta av denna diskussion kan man ju, efter ytterligare grävande i Norra Härene, nämna som bekräftande information att Britta Maria Gravanders mor Anna Maria Björnhufvud i samma dopbok, ett halvår senare, 1717-02-13, omnämns som dopvittne till ett annat barn i Bast (Norra Härene, C:1, 1699-1759, bild 130/ sid 247) Jag får det till: Pehr Svens(sons) barn i Bast/ Ingeborg/Test: Anders Svensson, Corporalskan Biörnhufvud, Olof Svens(sons) hustru och hustru Annika. Björnhufvud var ju en liten tynande släkt så det lär inte finnas någon annan än Anna Maria Björnhuvud som kunde ha titulerats corporalska.  
 
I Mantalslängden för Norra Härene år 1716 anges som tredje hushåll under Måns Larsgården: Corporal Gravander h(ustru)/../1/, Källa: Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820 Skaraborgs län, SE/RA/55203/55203.16/55 (1716). Av tabellen framgår att endast hustrun var på plats då förteckningen upprättades (Anders Gravander var troligen på väg till Norge). Som mantalslängden är upprättad finns det inget samband mellan Måns Larsgården och byn Bast i samma längd. Att hon födde dottern i Bast, knappt tre månader efter makens död kan ju bero på flera saker (bättre hjälp med födseln, avhysning från soldattorp eftersom maken var död etc). Mantalslängderna för Norra Härene saknas år 1715 (och Anders Gravander med hustru fick dock en dotter i Kyrkefalla i januari detta år och som dog i Kyrkefalla i maj samma år). I 1714 och 1717 års längd finns bara två hushåll i Måns Larsgården. Gravanders hushåll verkar inte finnas före 1716 eller vara kvar efter detta år. Det har heller inte ersatts med något annat (jag har inte hittat Anna Maria B som änka på Bast heller).  
 
Korpral Gravanders död omnämns i ett av de brev som Peter Ullgren har publicerat i boken Uppsnappade brev 2006, f. 106, där Korpral Nils Hesselgren från Hasslösa skrev hem till sin hustru Marit Jönsdotter. I brevet omtalas korpral gravander som en person från Nils och hustruns grannlag (Norra Härene och Hasslösa blev under 1900-talet del av samma pastorat). Brevet lyder som följer:  
 
Hälsan med Gud min kära hustru och barn Salutem.
Såsom mig en liten stund medgivas vill jag min kära hustru och barn om mitt tillstånd tillkännagiva så tackar jag Gud för en god hälsa. Gud låt mig få samma goda nyheter ifrån min kära hustru och barn få höra. Eljest vill jag låta min kära hustru veta att korpralen Nils för Ulundstorp är fången under dansken och jag i hans ställe är tjänstgörande. Sven från Övre Hangelösa och Krull är också fångna, eljest är alla de andra vid god hälsa och låter flitigt hälsa hustrur och barn. Per Månsson är också vid god hälsa och låter hälsa sin kära hustru 1000 falt. Om kära hustru vill skriva så till Hasselgrens hustru, det beder jag. Pär Månsson, Anders i Öfuenstorp är och vid god hälsa låter också hälsa sin kära hustru 100 000 falt. Bengt Jönsson i Byn är också vid god hälsa låter oss hälsa hustru och barn 1000 falt sammaledes Bengt i Bolum. Men korpral Grafuander blev igår till döds skjuten och R. Ryter blev skjuten i huvudet. Ingen vet jag i våra grannlag varken döda eller blesserade mer än de två. Båda mina bröder är vid god hälsa. Jonas låter hälsa sin käraste. Göran låter hälsa sin kära hustru och så låter vi alla tre hälsa våra kära föräldrar. Och jag ber mina rotebönder att ni inte låter min hustru lida för stor men med hus och gärdsgårdar och med jordkörning. För om ni visste vad jag lider här skulle ni icke bemöta henne med ohövliga ord, ty vi går här var dag som slaktefår. Jag var igår i ett hus och skulle köpa en kanna öl och då sköts två styckekulor in i huset och två blev därav blesserade och jag låter er veta att vi ligger i Christiania och mycket folk blir fördärvat av slottet låt min Maria hålla vid boken eder Gud befallt.
Christiania d. 17 martij 1716.
 
Eder käre man i döden
Nils Hesselgren
 
P.S. Här är mörkt att skriva men här är icke tid eller rum utan vänder allting till det bästa för alla. Eljest är af nöden att tacka Gud som oss har hemfört vår landsfader som vi nu se vår konung var dag. Nu skall det lejas nya soldater för dem som fångna är. När de går bort käre hustru skriv med dem. Arfue på Ören låter hälsa sin kära hustru. Johan i Torpa låter hälsa sin käre hustru och beder att hon ska söka om den karln att han kommer med rekryterna hit, kan han komma hem.
 
Man kan notera att brevet (som är daterat 17 mars) anger att Anders Gravander dog dagen dessförinnan, dvs. den 16 mars samtidigt som det officiella dödsdatumet i mönsterrullorna är 17 mars 1716. Går det att få ihop detta med Hakadal etc. ändå?  
 
Kul, som sagt Robert, att du lyckades knäcka födelseorten för Britta Maria Gravander!
 
Mvh
Hugo

2014-04-09, 12:15
Svar #6

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Hej,
Jag är lite tveksam till den uppgiva dödsdagen för Britta Maria Gravanders mor Anna Maria Björnhufvud. Jag får det till 1735-10-06 i Kyrkefalla. Kyrkefalla C:2 (1722-1754) Bild 127 / sid 115
Har jag hittat fel Anna eller?
 
Mvh
Sören A
Sören Axelsson

2014-05-19, 17:01
Svar #7

Utloggad Robert Nilsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 15:20
    • Visa profil
Tack, Hugo!
 
Jag hoppas att du, Gösta och jag snart kan ha ett möte, där vi kan jämföra våra forskningsresultat.
 
 
Till Sören:
 
Vi vet med säkerhet att Britta Maria Gravanders mamma, Anna Maria Björnhufvud, i sitt andra gifte, 1720-01-31, gifte sig med Carl Ulfsköld (Ulfschöld) - Kyrkefalla C:1 (1704-1722), sid 322. Carl Ulfsköld dog 1770-03-17 på Rökekärr vid Hjo. Anna Maria Björnhufvud dog i en ålder av 72 år i Hjo Stadsförsamling 1763-06-06.  
 
Personalen på Landsarkivet i Göteborg har hjälpt en släkting till mig att granska den hos dem arkiverade död- och begravningsboken för Hjo Stadsförsamling, F:1 (1694-1797), sid 43. De kunde, som vi också gjort, tyda hennes mammas och pappas namn till Jonas Björnhufvud och Beata Lagerberg, samt att hennes ålder var angivet till 72 år; Anna Maria död 1763-06-06, 72 år gammal, (alltså född ca 1691). Dödsorsaken samt bostadsorten gick tyvärr inte att tyda.
 
Anna i dödboken i Kyrkefalla 1735-10-06 måste alltså vara hennes halvsyster; Annika Catharina Björnhufvud. Enligt vår forskning ska Annika Catharina Björnhufvud (gift med ryttmästaren Håkan Lagerberg) kallat sig Anna. Vid alla dop av Annikas barn med Håkan Lagerberg kallas hon Anna, alltså inte Annika. Kanske Annika är en sammanslagning av Anna Catharina för att inte förväxlas med hennes halvsyster Anna Maria Björnhufvud. Den Anna som dog i Kyrkefalla 1735-10-06 är alltså med stor sannolikhet nämnda Annika Catharina, men samma dödsdatum används för min ana Anna Maria Björnhufvud - vilket alltså är felaktigt.
 
Enligt Elgenstierna dog Annika Catharina 1757-10-29 i Kyrkefalla, men sådana uppgifter finns inte i Kyrkefallas död- och begravningsbok. Detta dödsdatum är således med stor sannolikhet felaktigt.
 
Min släkting som alltså varit på Landsarkivet i Göteborg, fick arkivariens chef för bokbinderiet att öppna bladet (Kyrkefalla C:2  s.115) i ryggen. Namnet Annika fanns inte där - de såg alla att där står An¤¤a.
 
På Adelsvapen.com har Håkan Lagerbergs hustru för- och mellannamn Anna Catharina (inte Annika Catharina) i Lagerberg nr 1112 Tab. 4. Det märkliga är att samma sajt Adelsvapen.com för Björnhufvud nr 358 i Tab 2 kallar Håkan Lagerbergs hustru för Annika Catharina.
 
Slutsats:  
 
Anna Maria Björnhufvud, f. ca 1691, d. 1763-06-06 i Hjo Stadsförsamling, föräldrar; Jonas Björnhufvud, nr 358, och Beata Lagerberg, gift 1: 1714-08-24 med korpral Anders Gravander, gift 2: 1720-01-31 i Kyrkefalla socken med kvartermästaren Carl Ulfsköld, nr 674.
 
Anna (Annika) Catharina Björnhufvud, d. 1735-10-06 (ingen uppgift om ålder), föräldrar; Jonas Björnhufvud, nr 358, och hans första hustru Maria Lind af Hageby, gift med ryttmästaren Håkan Lagerberg, nr 1112.
 
Med bästa hälsningar
 
Robert Nilsen
 
(Meddelandet ändrat av Robert_Nilsen 2014-05-20 09:45)
 
(Meddelandet ändrat av Robert_Nilsen 2014-05-20 09:47)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna