ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länghem födelselängd  (läst 659 gånger)

2008-09-12, 18:53
läst 659 gånger

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Hej! Skulle vilja ha hjälp läsa en födelsenotis i Länghems församling den 17 maj 1708 där fadern anges som Anders Andersson och modern som Persdotter men jag har inte kunnat läsa hennes förnamn vilket jag skulle vilja ha reda på. Saknas det eller har jag inte läst rätt. De bodde i Ingestorp. Flickan fick namnet Ester om jag läst rätt, trodde först det stod Ingeborg med det var en felläsning av Ingestorp.
 
Mvh
 
Claës Linder

2008-09-13, 13:24
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Claës.
Barnet heter faktiskt Ingeborg. Det står kallades Ingeborg. Om du inte menar den 19 juli där heter barnet Ester. Och som jag kan tyda det så finns inte modern nämnd. Så här läser jag det:  
den 19 juli Anders Anderssons dotter i Ingestorp som kallades Ester. Sen tyder jag nästa rad som den som bar fram barnet vid dopet var Pär Gilbos (osäker på efternamnet) hustru
Mvh Siv

2008-09-13, 17:39
Svar #2

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Tack snälla Siv!
 
Jag hade inte observerat att det var två barn. Det är märkligt för båda flickornas fäder heter Anders. Nu har jag funnit att Ingeborgs mor avled samma dag som barnet föddes alltså den 17 maj och hette Greta och då är det ju två flickor. Den ena bor i Nedergården och den andra (Ester) i Mellangården. Tack, snälla Du. Det var till stor nytta för mig.Fäderna är Anders Andersson och troligen Anders Ericsson. Namnet på mannen som bar fram barnet var Pär Giebo, som troligen är barnets morfar och min anfader.
 
Mvh
 
Claës

2008-09-14, 17:51
Svar #3

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Claës.
Det är inte Pär Giebo som bär fram barnet, det är hans hustru. Jag har aldrig sett att en man bär fram barnet vid dopet, utan det är en kvinna som gör det.
Mvh Siv

2008-09-14, 20:02
Svar #4

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 681
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:48
    • Visa profil
Tack Siv för ytterligare information!
 
Mvh
Claës

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna