ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lugnås AI:6 (1813-1828) Bild 43 / sid 77  (läst 721 gånger)

2013-09-03, 19:31
läst 721 gånger

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Olof Olofsson och Maria Håkansdotter i Boo, Lugnås har problem i äktenskapet, men vad står det egentligen i prästens anteckningar? Jag kan i den nedre anteckningen utläsa oenighet /???/ makarna, men vad kan det otydbara ordet vara? Det borde ju stå emellan eller något liknande, men jag får inte riktigt till det. Den övre, troligen äldre, anteckningen kan jag heller inte få rätsida på. Den står på flera andra hushåll i boken också, så den är av mer generell karaktär.
 
Sen hittar jag inte familjen i Boo i efterföljande Hfl heller...
 
Tacksam för vad hjälp jag kan få,
 
Jan
 

2013-09-04, 10:48
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Jan, familjen finns på Lugnås AI:7 (1827-1837) Bild 66 / sid 60 (AID: v16305.b66.s60, NAD: SE/GLA/13340).
Mvh Siv

2013-09-04, 12:11
Svar #2

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Ja där var de, tack för hjälpen Siv. Det visade sig att de hamnade på Brolid redan 1821, eller kanske 1824 (Lugnås AI:6 (1813-1828) Bild 31 / sid 53). Och där dyker det upp nya behov av läshjälp: vad betyder anteckningar ute till höger för barnen Olof och Maja Greta?
 
För den föregående frågan behöver jag nog mer tänkhjälp än läshjälp, egentligen... Jag tycker det står E. fatt. HB och det står liknande för flera andra familjer. Kan det ha något med fattighjälp att göra, kanske?  
 
Oenigheten verkar ha försvunnit med flytten till Brolid...
 
Mvh
Jan
 

2013-09-04, 12:17
Svar #3

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Ja, det kan jag inte säga. Du får kolla om prästen har skrivit någonstans mer utförligt eller förklaring. Fattighjälp troligt.
Mvh Siv

2013-09-04, 13:47
Svar #4

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Jag har nog kommit på en del av sakerna själv nu. Anteckningarna på barnen talar nog om huruvida de haft smittkoppor (S.M.K) eller blivit vaccinerade (Vacc). Sådana anteckningar finns för stor del av barnen i församlingen.  
Den andra anteckningen ger upplysningar om hushållets ekonomiska belägenhet, och det står angivet för i stort sett vartenda hushåll i församlingen, utom diverse torpare och inhyseshjon och dylikt. Jag tror att E helt enkelt står för ägare, sedan står en uppskattning av hushållets ekonomi. De flesta står som fattiga, eller behövande, några enstaka som förmögna etc. HB ska nog snarare uttydas StB eller kanske StK, men det har jag inte lyckats komma på vad det står för. Så det är det som återstår nu, skulle jag tro. Synpunkter på mina tolkningar är välkomna.
 
Mvh
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna