ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-29  (läst 2489 gånger)

2004-09-24, 19:50
läst 2489 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Örjan! Nu har jag letat på CD:n Ministerialregister Jämtlands län. Det var lite krångligt att leta och det fanns ju många med samma namn och samma ort (Kall).  
 
Men jag hittade följande som bör vara den Eric Persson du frågar om, hans föräldrar Per och Årsill(Orsill), deras födelsedata och deras föräldrar. Samt vigseldatumet för Per & Årsill:
 
Eric (Persson) föddes 2 nov. 1800  
Far: Per Andersson, Äng, Kall
Mor: Årsill Ericksdotter, Äng, Kall
Källa: Kalls kyrkoarkiv (ÖLA/11066; volym C:2, s211)
 
 
Pär (Andersson) född 31 jan 1764
Far: Anders Ersson, Rör, Kall
Mor: Märeta Pärsdotter, Rör, Kall
Källa: Kalls kyrkoarkiv (ÖLA/11066)
 
Orsill född 28 okt 1770
Far: Erik Göransson, Äng, Kall
Mor: Ingeborg Larsdotter, Äng, Kall
Källa: Kalls kyrkoarkiv (ÖLA/11066)
 
Per  Andersson, dräng, Rör, Kall
Gifte sig den 24 juni 1794 med
Orsill Ersdotter, Piga, Överäng, Kall
Källa: Kalls kyrkoarkiv(ÖLA/11066; volym: C:2 )
 
Hoppas någon annan kan ge besked om där finns fler barn än Eric.
 
Egentligen ska ju dessa uppgifter kollas mot kyrkbok.....så att man kan vara helt säker på släktskapet.
 
Ha de!
Inkan

2004-09-24, 21:04
Svar #1

Ørjan Larsen

Hei og takker for svar. Jeg sökte  på family searc og fant de samme navn som du har her. Da stemmer det vel. Jeg får ikke sett i kirkeböker, vet ikke hvordan man gjör det fra Norge.
Men når disse står oppfört på to forskjellige steder med de samme navn så er det nok riktig.
 
Takk for at du tok deg tid til dette for meg.
Mvh
?rjan.

2004-09-24, 21:48
Svar #2

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Örjan,
Jag har hört att det inte skall vara några problem att låna kort från SVAR från utlandet. Om man nu kan kalla Norge för utland.  En dam jag känner här i USA säger att hon rutinmässigt lånar kortfrån SVAR. Jag har ännu inte försökt eftersom jag har tillgång till korten på närmare håll. Angående Family Search så får man inte lita så mycket dem.  Har funnit flera fel upplysningar där.  Det blir kyrkböcker som gäller om man vill vara säker.  Lycka till!
Eva

2004-09-24, 22:08
Svar #3

Ingrid Wikberg (Inkan)

CD:n Ministerialregister Jämtlands Län är utgiven av Landsarkivet i Östersund i samarbete med SVAR /Riksarkivet för det rent tekniska. Datorregistrering har gjors med hjälp av ett arbetsmarknadsprojekt (ARKIDIG) i Östersund.
CD:n innehåller c:a 300.000 poster över födda, vigda, döda, flyttade personer i Jämtlands län.
Källor är bl a flyttlängder med bilagor, Husförhörslängder, mantalslängder.  
Jag tror nog att det mesta är helt riktigt avskrivet.
(-men man får kanske ändå räkna med att något kan ha blivit fel..)
Sedan är det ju en annan sak om man läser uppgifter fel.
 
mvh
IngridW

2004-09-24, 22:56
Svar #4

Ørjan Larsen

Hei og takk for svar. Siden det ikke er lett å se i kirkeböker fra sverige, så tar jeg dette for det det er, at det er ganske riktig.
 
Jeg lurte på om det blir vanskelig å finne søsken til Orsill og Per?
Jeg syns at det er fint at dere  svarte på mitt innlegg. Håper noen ser dette og har søsken til Eric og hans foreldre og når de blev fødda.
 
hilsen fra Ørjan.

2004-09-25, 01:27
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Att bedöma Family Search (Jämtland/Härjedalsdelen) och ÖLA:s Ministerial-CD som oberoende av varandra är oriktigt. Båda bygger på det kortregister som framtagits vid landsarkivet i Östersund.  
 
I samband med digitaliseringen av den sistnämnda CD:n har dock åtskilliga rättelser gjorts.
Eftersom registren upprättats under lång tid med hjälp av många olika medarbetare, skiftar tolkningar, skrivsätt och innehåll för posterna.
Ju yngre uppgifterna är desto bokstavstrognare har avskrifterna varit. För äldre delar finner jag dem mer anpassade och användarvänliga. D.v.s. bokstavstrogenheten är inte strikt, förkortningar är genomgående upplösta, ortnamn är ibland skrivna med sentida stavning, m.m. När ursprungliga källans uppgifter har varit alltför sparsam, har dessa ofta kompletterats med andra källor. T.ex. när ortnamn inte uppges i födelseboken, har de i stället hämtats från husförhörslängderna (vanligt bland Härjedalsuppgifterna). Det är alltid en risk med detta förfaringssätt, eftersom felaktiga kompletteringar utan tvivel därmed har smugit sig in i materialet.  
Förekomsten av exakta källhänvisningar är mindre vanlig bland poster före år 1800. En värdefull variabel som saknas är mödrars åldrar, vilka började införas i födelseböckerna fr.o.m. 1770-talet.
För att visa på att det kan vara skillnad mellan originalskrift i kyrkbok och register har jag tittat på ett par av de uppgifter som Ingrid Wikberg lämnat ovan. Bland släktforskare kanske dessa skillnader kan uppfattas som petitesser, men det är ju inte bara den kategorin som forskar i kyrkböcker.
 
Faderns farsnamn år 1800 är stavat Anderson (ej Andersson). Moderns namn är snarare Orsill än Årsill och hennes ålder uppges vara 30 år.
 
Ortnamnet 1764: Röö (ej Rör).
 
Glöm inte heller att alltid kontrollera uppgifterna mot källan. (citat från CD-skivan).
[Register är bara ett redskap med brister, vilka i bästa fall endast förekommer i källorna]

2004-09-25, 09:32
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Kommentar till Karl Göran Erikssons inlägg: jag har bl a sett just olika stavningar på förnamn men även efternamn när jag läst på CD:n. Som   ex detta med Årsill & Orsill - det finns många andra exempel.  
Men dessa olika stavningar finns ju även i andra dokument, som i kyrkböcker & husförhörslängder. Vilka stavningar som är rätta kan diskuteras -jag gissar att skrivaren bara bestämt sig för att så här ska det stavas. ( skriv som det låter )  
Just det här namnet som uttalas årschill har jag sett skrivet som Ursilia och Uttilia i andra källor. Ett märkligt namn föresten.  
I min hemby Hoverberg fanns en Årschill - hon var visst född i Myssjö. Jag tror att hennes namn stavades Ursilia -om jag ej minns fel. Hon var byns bagerska och konditor -tillsammans med sin syster Maja gladde hon många fester och kalas...och de var 'världsberömda' i byarna runtomkring för sina utsökta tårtor, kakor och jättegoda wienerbröd!  
 
PS: Känner någon till om möjligheten till lån från SVAR finns i Norge? ( ex via sitt bibliotek)  
Det vore bra att informera våra grannar om detta.
 
mvh
IngridW

2004-09-25, 09:48
Svar #7

Janne Högdin

Ingrid!
Det går bra att som privatperson låna och/eller köpa mikrokort från SVAR till adresser i Norge. Troligen kan man låna via biblioteken också, men jag är tveksam till om de har motsvarande rabatter som i Sverige.
 
Hälsningar/Janne

2004-09-25, 11:35
Svar #8

Örjan Larsen

Hei.
Når det gjelder navn og hvordan de skrives så skrev mange prester navnene slik de uttalte dem, har jeg sett her i norge. For eks. Kristine` Krestine, Kristian`Krestjan,Ingeborg`Ingbor,inbor.Mange hadde kallenavn, slik som Albertine`Tina, Peternella`Nella, Henriette`Jette. Jeg har opplevd å finne slike kallenavn istedenfor de riktige navn. Så det blir mye vanskelig pga hvordan prestene skrev navnene. Har en fra Valsjøbyn jeg ikke fant, hun het Ingeborg Persdotter og i norge het hun Ingebor Pedersdatter.En annen het Gølin og i norge ble det Gollaug. Så Orsilla kan godt være Årsill. Jeg skriver Årsill fordi mange mener det høres mere riktig ut.
 
I Oslo ligger Deickmanske bibliotek, der er det meste i dag av microkort og annet stoff, da Riksarkivet i Oslo er stengt grunnet ombygging. Riksarkivet åpner september 2005.
 
Er det noen som vil så kan dere gå inn på disse sidene til Riksarkivet: www.riksarkivet.no
Skal man ha orginalt arkiv så må man kontakte Byarkivet i Oslo.
 
Til Janne Høgdin.
 
Takk for hjelpen til deg og Randi Elisabeth.For gåten Lars Eriksson Edström!
De som jeg her har søkt etter, er Lars aner.
Men fra å ikke vite nesten noe om han til alt du har funnet om Lars. Takker en gang til!
Mvh
Ørjan.

2004-09-25, 11:36
Svar #9

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack Janne!
Länk till  
SVAR
 
mvh
Ingrid

2004-12-06, 23:50
Svar #10

John-Elon Vikström

Jag efterlyser Lars Halvarsson från Mattmar Kall
född 1819 gift med Brita Matsdotter från Kluk Flyttade ca 1858 till Harrsjöhöjden Dorotea  
Västerbotten

2004-12-07, 13:25
Svar #11

Björn kämpe

Lars f i Bynom, Hallen (Z) 1819 23/7, var innan han gifte sig dräng i Sällsjö, Mörsil (Z), g 1846 5/4 i Mattmar m Brita, f 1823 26/9 i Kluk, Mattmar (Z). Lars far hette Halvar Hjerpe (1770-1844) och hans mor Agnes Ersdotter (1792-1843). Halvar f i Mattmar och Agnes i Alsen (Z). Hallen, Mattmar och Mörsil ligger i Åre kommun, Alsen i Krokoms kommun. Bra om du kan berätta vad som hände dessa i Harrsjöhöjden!

2004-12-07, 20:57
Svar #12

Björn kämpe

Mer om Lars Halvarsson - en diskussion som borde flyttas till Mattmar? Lars var först Torpare och Landbonde i Tossberg, Mattmar men från 1848 är han bonde i Offne, Mattmar. Lars och Brita får 6 barn innan de flyttar till Dorotea (vilket har noterats i Hfl). Dessa är Halvar 1847 23/4, Märta 1848 8/10, Matts 1851 12/5, Agnis 1852 29/5, Brita 1854 15/1 och Lars 1855 10/7. Det finns flyttlängd för Mattmar denna period, men jag har ej tillgång till den.

2004-12-15, 20:46
Svar #13

John-Elon Vikström

Tack Björn Kämpe för de uppgifter jag fick om Lars Halvarssons anor.Jag tar mej friheten att inte flytta svaret till Mattmar.Tack vare dej kom jag vidare från den återvändsgränd jag hamnat i.Du ville veta om L Halvarssons vidare öden i Harrsjöhöjden (Harrsjö)inte att förväxla med Harrsjö i Jämtland.
I boken Risbäcks församlings byar 1800-tal utgiven av Risbäcks Hembygdsförening (redaktör Bruno Kämpe) står:Från Mattmar i Jämtland inflyttar nästa familj. De bosätter sig tydligen på gårdsstället som Ludvig Foussenete och Salmon Håkansson hade bebott. Lars Halvarsson hade dock förvärvat sig hemmansdelen och äger denna. De torde ha inflyttat omkring 1860. Slut citat.
Lars Halvarsson och Brita Matsdotter får tre barn till i Harrsjö.
Sigrid Helena 1859-07-31
Erik          1862-01-10
Lisa Judea    1866-12-10
Källa Dorotea födelsebok
(Sigrid Helena är min farmors mor.)
Lars Halvarsson födorådstagare dog 1894-09-12 i Harrsjö.
Brita Matsdotter Änka fattighjon dog 1911-07-22.
 Källa Dorotea dödsbok
En sak jag undrar över. Varför flyttade Lars och Brita med sex barn från Mattmar till Harrsjöhöjden?
MVH J-E Vikström

2004-12-15, 22:24
Svar #14

Björn kämpe

Jag hade samma fundering själv - varför sluta som bonde i Mattmar och flytta till en osäker tillvaro i en trakt där det bör ha varit betydligt svårare att skaffa mat till en stor familj? Jag ser inga kopplingar till Dorotea i hans eller hustruns släkt. Det var ju för tidigt för järnvägsbyggen, men flottning var kanske aktuell? Vet du om Lars hade någon bisyssla till gårdsbruket?
Lars Halvarssons mor hade en anfader Nils Torkelsson (1652--1743)i Glösa, Alsen, som jag själv har som anfader.

2004-12-18, 15:47
Svar #15

John-Elon Vikström

Till Björn Kämpe.
För närvarande har jag inga uppgifter om Lars Halvarssons verksamhet i Harrsjöhöjden.
Men det var nog hårda bud där eftersom Brita Matsdotter dog som Fattighjon, trots att hon var mor till nio barn. Skulle vara intressant få reda på vart alla ungar tog vägen.
Har du några anor till Lars Halvarssons mor Agnes Ersdotter 1792-1843,och till Brita Matsdotters föräldrar?
Mvh J-E Vikström

2005-04-21, 06:23
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Härnösand finns en guldsmed Bengt Bergman f 1806 25/3. Han skall ha kommit från Kall i Undersåker 1826, eventuellt ännu tidigare. Av barnens namn att döma kan moderns namn vara Ursula. En fadder 1840 var inspektorn på Lögdö bruk Olof Bergman, vilket alltså kan vara en bror eller släkt på annat sätt. Känner någon till hans ursprung?

2005-04-21, 07:51
Svar #17

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Han bör vara son till bonden Christen Olofsson ohh Ursilla Larsdotter i Berge, Kall. Paret har en son Bengt f.1806, men han finns inte upptagen i födelseboken. En annan son var Olof Bergman (1798-1875), handelsman i Sundsvall.

2005-04-21, 15:39
Svar #18

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Tillägg: Bengt Bergman är helt säkert son till paret jag nämnde ovan. Enligt hfl. är han född 25/3. Bristen i födelseboken beror på att ett blad saknas.

2005-04-24, 18:26
Svar #19

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar åt en dam i USA om någon vet om gården Brattäggen i Kall finns kvar.Hon hade anor som bodde där till 1861 vad jag kan se på husförhör.Hennes Mormors mormor var Anna Jonsdotter född 1803-03-14 o hennes man Nils Johansson född 1807-01-17.Någon som vet om det finns några ättlingar.Allt av intresse.Damen i fråga o moder o dotter kommer till Sverige i juni och dom skulle vilja se där deras förfäder levde.
Hälsningar Rigmor

2005-04-25, 11:17
Svar #20

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om någon vet något om Jonas Nilsson född 1835-05-04 i Brattäggen Kall o hans hustru Lisberh Ersdotter född 1833-03-08 i Rör Kall.Vet någon något om dom efter 1861. Fick dom några barn.Alla upplysningar är välkommna.Tacksam för hjäp.
Hälsningar Rigmor

2005-04-25, 18:38
Svar #21

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Rigmor !
Jonas Nilsson och Lisbet Ersdottere fick följande barn när de bodde i Brattäggen, Kall:
 
1862-06-23 Anna Helena
1864-08-12 Eric
1870-04-27 Kristina Elisabeth
 
Enligt Minesterialregistret i Jämtlands län
Kalls kyrkoarkiv ( ÖLA/11066)
 
Mvh
Rune

2005-04-25, 18:52
Svar #22

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Rigmor !
Jag känner inte till Kall något vidare, men
 
Nils Johansson och Anna Jonsdotter fick följande barn enl Ministerialregistret:
 
1835-03-04 Jon         i Rislängden, Kall
1839-01-06 Agnes       i Brattäggen, Kall
1841-05-08 Kerstin     i Brattäggen, Kall
1845-07-22 Nils        i Brattäggen, Kall
1848-07-20 Anna Sophia 1 Brattäggen, Kall
 
Kalls kyrkoarkiv (ÖLA/11066)
 
Mvh
Rune

2005-04-25, 18:58
Svar #23

Rigmor Andersson

Hej Rune!
Tack för hjälpen.Du vet möjligt inte vad familjen tar vägen.
Mvh Rigmor

2005-04-25, 19:36
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Nils Johansson Moverare (f.1807) med hustru Anna Jonsdotter (f.1803) emigrerade till Minnesota 1874. Ett porträtt av Nils finns i Huså bruks historia s. 363 (Gösta Ullberg, Östersund 1967).
Även sonen Jonas Nilsson Moverare med familj emigrerade 1870. Jonas tog sig namnet Moberg i Amerika.

2005-04-25, 19:48
Svar #25

Rigmor Andersson

Hej Karl Göran!
Tusen tack för hjälpen.Vet du om Nils Och Anna är födda i Kall.
Mvh Rigmor

2005-04-25, 21:10
Svar #26

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Nils är född i Fröå Koppargruva, Åre
föräldrarna heter
Johan Johansson Moverar
Catrina Nilsdotter
 
Anna är född i Bonäset, Kall
föräldrarna heter
Jon Nilsson
Anna Johansdotter

2005-04-25, 22:00
Svar #27

Rigmor Andersson

Hej Rune!
Tusen tack för hjälpen.
Mvh Rigmor

2005-05-08, 19:38
Svar #28

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om någon vet om det finns några släktingar till Nils Johansson Moverare (f.1807) med hustru Anna Jonsdotter (f.1803 även om det finns några gravstenar på Kalls kyrkogård.Alla infornation motages.
Mvh Rigmor

2005-05-29, 13:16
Svar #29

Audrey Parks

Hello.  I'm trying to find more information about the Östberg ancestors in my family.  It seems there were many in the Jamtland area and I am having difficulty tracing back my family line.  The information that I have so far is:
 
Jonas Jönsson Östberg b. 1772-05-31 d. 1851-05-15 in Sölvsved, Kall married Agnes Märtensdotter b. 1774-07-18 d. 1854-08-26 in Sölvsved, Kall.  I would like to know the parents to each one, their birthdates and where they were born, and any further information on each family line.
 
One of their sons, and my great-grandfather, Jacob Östberg b. 1807-06-29 in Sölvsved, Kall married Märet Carlsdotter b. 1814-10-27 in Kall.  I would like to find information about Märet's parents.
 
A nephew to Jacob and Märet, Mårten Östberg b. 1797-10-20 Kall married Märtha Göransdotter b. 1802 in Kall.  I would like to know the names and birthdates of Mårten Östberg's parents and how he was related to Jacob and Märet.
 
Any information that could be given about the Östberg family would be greatly appreciated.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna