ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyringa C:1, födda 1720-75, sid 5  (läst 995 gånger)

2005-11-06, 12:47
läst 995 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil

 
(Den 30 sept 1720) föddes trädgårdsmästarens barn på ......, och kristnades d. 2 oktober Anders, framhölls av hustrun Marit i Göstastorp, faddrar Birgitta Larsdotter i Göstastorp, Karin på Hedåker, Anders Andersson på Hästakullen, och Sven Håkansson på Hedåker.
 
Jag är lite nyfiken på trädgårdsmästarens son, men var är han trädgårdsmästare? Möjligen kan jag komma lite längre om någon kan se vad det står varifrån lelle Anders kommer...
 
Mvh
/Kaj A.

2005-11-06, 15:12
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Det står Enerö.
I mantalslängden 1711 0ch 1712 finns trädgårdsmästaren Anders och hans hustru där.
Jag har dock inte skrivet av mantalslängden efter 1712 så jag vet inte om det är samma trädgårdsmästare som bor där 1720.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-06, 18:41
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack igen, Marita!
Jag gissar att mantalslängden inte finns publicerad på nätet, sökte på SVAR utan framgång. Jag har en obekräftad uppgift att trädgårdsmästaren skulle vara född 1683, gift med Ingrid Svendotter (det är denna familj som finns på sid 1 i Hfl Hyringa AI:1 under Eneröd). Kan man komma längre tror du?
 
Mvh
/Kaj

2005-11-06, 19:26
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej igen Marita,
 
Trädgårdsmästaren fick kanske en dotter Margareta den 22 november 1718 (men här är han bara Mästare!):

 
Heter han Nilsson i efternamn?
 
Mvh
/Kaj A.

2005-11-06, 19:54
Svar #4

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej igen Kaj!
 
Efter Anders står ordet Barn. Efternamnet är tyvärr inte uppgivet.
 
Mantalsuppgifterna har jag fått genom att läsa gammal rullfilm.
 
Det går för det mesta att komma längre i sin forskning genom att använda t.ex. bouppteckningar eller domböcker. Dessa ger dessutom lite kött på benen. Det är en fantastiskt känsla att få läsa en gammal bouppteckning där nästan varenda sak räknades upp. Man kan göra sig en inre bild av hur de hade det och hur de var klädda.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-06, 20:00
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Jag kan tillägga att jag tyvärr inte har Genline, så jag kan inte se uppgifterna i husförhörslängden som du skrev om.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-11-07, 19:45
Svar #6

Signe Hjernstedt

Hej Kaj!
Jag saxar följande ur en artikel om släkten Ahlberg från Hyringa av biskop Ivar Hylander (Åse och Viste nr 24): på Hedåker var anställd en trädgårdsmästare Mäster Anders Andersson med ett boställe i den närbelägna byn Eneröd (nu Eneryd)Hans maka hette Ingrid Svensdotter och hennes föräldrar Sven Svensson och Marit Bengtsdotter. Mäster avled 1744 vid 67 års ålder och makan 1764 87 år gammal.
Mvh Signe

2005-11-07, 20:38
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Marita och Signe!
Tack ska ni ha, det här var roligt. Jag har kollat Hyringa C:1 och uppgifterna Signe nämner har jag nu hittat. Signe, kan man få tag på den där artikeln du nämner? Och står det inte Maria?
 

 
Mvh
 
/Kaj A.

2005-11-07, 20:46
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag måste nämna en sak till.
Trädgårdsmästaren är min ff fm mm ff. 201 år efter hans död avlider min fmf Bernhard Larsson på samma ställe, Eneryd! Ibland blir det konstigt. Bernhard hade förmodligen inte en aning om hans barns släktskap med Anders...
 
Jag har en bild på stugan där Bernhard bodde, den var e u flyttad flera km från ett annat ställe, så det kanske inte är samma bostad som Anders och Ingrid bodde i, men det var Eneryd.
 
/Kaj A.

2005-11-08, 09:08
Svar #9

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Ja, Maria står det.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna