ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hudene födelse C:2, sid 22, GID 620.10.65900  (läst 598 gånger)

2005-05-03, 20:04
läst 598 gånger

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Någon som kan hjälpa mig tyda födelsenotisen för min ana Sven Andersson i Hudene:
 


 
 
Följande tror jag mig ha uttytt:
 
? Anders Törning och h: i? Johansdot i ? ? son Sven. susept: Lars? Andersson i ? Anders ?nsson i ? Hustru L?a Larsdot: i Tiä? p: Annika? Petersdot(?) Anna ?dot i ?
 
Det allra viktigaste för mig är att få uttytt  föräldrarnas titel och namn samt boställe. Tack på förhand!
 
Neta

2005-05-04, 09:13
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Gissningsvis bodde familjen i Kärtared i Hudene. Namnet förekommer ett par gånger bland faddrarna och är där något tydligare skrivet: tiärtare(d), men när det förekommer första gången i texten verkar både i- och ä-prickarna ha glömts bort (den som skrivit texten är helt klart en ganska ovan skrivare, kanske socknens klockare, knappast prästen).  
 
Förmodligen var fadern ryttare (rutare), eftersom det verkar stå att han bodde i tiartared rutare(torp?), men slutet på orden försvinner i bokens bindning. Detsamma gäller moderns namn, men gissningsvis hette hon Ingrid (kanske stavat Ingre). Det verkar mindre troligt att ett längre namn som Ingeborg skulle ha fått plats på utrymmet.
 
Faddrarna är faktiskt enklare att läsa (den exakta stavningen inte beaktad): Vit(tnen): Lars Andersson i Kärtared, Anders Jonsson i Jons(torp?), hustru Lena Larsdotter i Kärtared, p(igorna) Annika Petersdotter (och) Anna Larsdotter i Kärtared.
 
När man stöter på en födelsenotis som är svårläst vad gäller föräldrarnas namn och hemvist, brukar en bra metod vara att leta efter andra barn till samma föräldrar för att se om uppgifterna är enklare att läsa där. Vanligtvis fick föräldrarna flera barn i samma socken. Det brukar räcka med att leta några år framåt och bakåt för att hitta ett eller flera barn till. En annan metod att är gå bakåt i vigselboken från tidpunkten för barnets födelse, för att försöka hitta föräldrarnas vigsel. Lägger man sedan ihop dessa belägg för föräldrarna brukar deras namn och hemvist i socknen klarna betydligt. Ett litet tips bara!

2005-05-04, 09:28
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Tusen tack Håkan, både för läshjälpen och tipsen  
 
Hälsningar Neta Hedberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna