ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Horn Sockenprotokoll 1697 C:1 sid 495  (läst 524 gånger)

2011-10-23, 15:40
läst 524 gånger

Anita Edmark

I Horns sockenprotokoll för 1697 C:1 sid 495
 
under punkt 12 (längst ner på sidan) står något om en anfader (Claes Olofsson i Välsåsen)
 
Frågan är vad där står;
 
12 .......  finnas intet ?............................jps Claes i Välsåsen...... att .........efterfrågas
 
Stort tack på förhand/Anita

2014-03-20, 21:49
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
”Löst partij finnes intet serdeles uthan taltes om Smeden Per  Purr (?), Finweds i Kålzhögen och H:r Tiberg sade intet böra der hysas: Berättade och Claes i Wälsåsen at några löpa gåål (gårdarna) emellan und (under) Gudztiensten to(två) hwilka nogare skall effterfrågas.”
 
Initialen i smedens efternamn får du försöka leta upp och kolla mot något namn du redan känner till, ty den är obekant för mig. Den kan även vara 'J' eller 'S'.
Mvh Qlaz

2014-03-21, 08:26
Svar #2

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Litet tillägg...
 
Löst party finnes intet serdeles, uthan taltes om Smeden Per Durr,
Finwedh i Kålzhögen d(en) h(er)r Tiberg sade intet böra der hysas.
Berättade och Claes i Wälsåsen att några löpa gåål emellan und Gudz-
tiensten etc. hwilket nogare skall effterfrågas.
 
Hälsningar
Irene

2014-03-21, 14:54
Svar #3

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Irene, du pekar på alla de ställen där jag var lite tveksam. Man skall egentligen alltid läsa in skribentens stil, innan man bestämmer sig för vad där står, men nu har jag bestämt mig för att under ett par dagar ge lite läshjälp till alla dem som jag förmår hjälpa.
 
Jag inser vid en efterkoll att där verkligen står party, men i hundraden av sammanhang har jag sett hur ord som pijgan, lijtet och Maij blivit transkiberade som pygan, lytet och May.
Smedens namn var knepigt för mig.
 
Mvh Qlaz

2014-03-21, 15:04
Svar #4

Lotta Nordin

I det här fallet är jag säker på att det står partij.  
 
Jämför med y i hysas i samma notis, och i notiserna ovanför Kyrkiotaket och Stycket. Och något party var det ju inte frågan om heller...

2014-03-21, 15:52
Svar #5

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Ja du Lotta, det här blev en hel liten följetong!
 
Skall vi enas om att handstil inte alltid är absolut i sin tolkning. Jag tyckte också att 'party' lät egendomligt i sammanhanget, men blev tveksam då jag tittade på ordet en gång till. Strängt taget är likafullt budskapet det viktigaste, och det tror jag nog gick fram. Men det är intressant att diskutera just tolkning.
Men skrivaren har två diakritiska tecken ovanför y och inga ovan 'y' i hysas, så det är nog ij som jag misstänkte först. Men det var mycket slarvigt av mig att missa hwilket. Jag skäms!
 
För närvarande tänker jag ägna ett par dagar åt att ge lite läshjälp till dem jag tror mig om att kunna hjälpa. Jag ger mig emellertid inte gärna på sådant jag själv blir väldigt osäker inför. Det känns inte meningsfullt.
Jag undrar om dagens ungdom någonsin kan lära sig släktforskning. Alla klarar ju inte att läsa ens helt vanlig läslig handstil.
 
Mvh Qlaz - vi kanske ses igen, lite mothugg mår man bara bra av

2014-03-24, 07:23
Svar #6

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Vill bara göra det tillägget att äldre tiders användande
av y (och ij) där vi idag bara har i eller j (t.ex. Maij:t och May:t)
nog inte bör jämföras med vad vi anser vara korrekt stavning. Svenska
akademiens ordbok SAOB nämnder också att parti med stavningen party
förekommit 1528-1788.
 
Vänliga hälsningar
Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna