ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjo stadsförsamling KI:1 1722-1832 sid 59  (läst 432 gånger)

2013-04-02, 19:40
läst 432 gånger

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Hej, I stycket högst upp på höger sida nämns herr Sahlholm. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att utläsa vad stycket handlar om. (jag misstänker att han är i blåsväder igen, min mans anfader ;))
Mvh Jeanette

2014-03-20, 21:31
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
”församlingens Invånare på det sättet besvarades, at om Herr Sahlholm skulle kunna hinna med at predika för Herr Comministern, kan han dock omöjlig:n, utan at försumma Scholan, komma ut med at betjena församlingen med Soknebud och annat, som dock lika granlagat är, hwarföre de draga till M. V. Consistorium det förtroendet, at de efter deras åstundan, med en sådan man, som utan hinder af andra sysslor, dem till deras nöje betjena kan, ihugkomen blifva, då de vilja göra alt hvad i deras förmåga stå kan till at/ut, med H:r Comministerns minsta känning honom förnöja och löna.”
 
Så står det enligt min tolkning (med reservation för att någon bokstav kan vara feltolkad), sedan får du själv lista ut vad det betyder .
Mvh Qlaz

2014-03-21, 15:53
Svar #2

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Åh tack så mycket! Jag har lyckats peta ut en del själv vid det här laget, men en del gick jag bet på. Jag förstår faktiskt precis vad detta handlar om *skrattar*. Denna präst som gett oss vårt efternamn blev nämligen avsatt som präst för han var ohövlig mot biskopen. Han blev omplacerad som rektor för skolan vilket han själv inte ville, för han ville fortsätta predika.Till församlingens lättnad fick han inte predika för tydligen höll han 4 timmar långa predikningar och skyllde på att han glömt sitt timglas. Han gifte sig dessutom med en bondpiga och det gillades inte heller. Denna präst har roat oss oerhört när jag släktforskat.  
I herdeminnena står bla att läsa Han var en af de oregerligaste prester på sin tid; bemötte biskopen med ohöflighet vid en visitation i Björsäter; blef hämtad till konsist; (kyrkomöte) visade äfven der särdeles sturskhet och blev suspenderad. Konsist. ansåg att hans sinnen genom eget tycke och hårdhet äro till en del förstörda.
Såsom skolmästare förlorade han snart allt förtroende, så att skolan flera terminer var alldeles tom och föräldrarna sökte annan utväg att skaffa sina barn undervisning. Han blef derföre licentierad (avsatt) 1764 men fick behålla en del af lönen; reste omkring och predikade ännu sista året af sin lefnad
Tack ännu en gång!  /Jeanette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna