ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Fågelås vigselbok B:1 bild 77/sid 144  (läst 648 gånger)

2015-06-16, 17:02
läst 648 gånger

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Den 28 dec 1760 (Nr 304) gifter sig Lars Hansson, dräng från Besliden (Hjo landsförs.) och Ingrid Svensdotter, piga från Åsen Sörgård (Hjo landsförs.) Lars föräldrar uppges heta Hans Hansson och Elin Svensdotter och Ingrids föräldrar Sven Larsson och Maja Svensdotter. Men mellan föräldrarnas namn finns en rad skriven som jag inte kan tyda.

Vad står det? Är det någon som kan hjälpa till?
 
Med vänlig hälsning
Ann-Mari Carlsson

2015-06-16, 18:55
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
På den raden står nog Sv. Kilströ(m) - Kierstin, som kanske i stället är Ingrids föräldrar.
Därunder läser jag Jöns Larss.  Marja Svensdr.

2015-06-16, 22:29
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Mats!
 
Tack för att du tagit dig tid att försöka tyda texten. Jag läste också det första ordet som Jöns, men det vore konstigt om fadern hette Jöns och dottern fått patronymikon Svensdotter! Jämförde därför lite med andra namn på sidan och han skriver S med lite olika slängar. Med lite god vilja kan man kanske läsa det som Sven?
 

 
Raden Jöns(?) Larsson Maja (Maria?) Svensdotter hör till samma vigselnotis. Har prästen skrivit fel och rättat i efterhand? Men då borde han ju ha strukit det som var fel? Är det ett gårdsnamn?
Många funderingar!
Med vänlig hälsning
Ann-Mari

2015-06-17, 00:11
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Sv. står sannolikt för Sven (se t ex Svensdotters far Sv. Linnarsson längre ner!)
Kan månne det jag läst som Kilstr. vara gården Kiellebo eller Kiellebotorp skrivet Kielltrp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna