ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-03  (läst 3558 gånger)

2003-01-22, 21:20
läst 3558 gånger

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Fred!
Har uppgifter bara om Olof Erikssons föräldrar Erich Olsson, död 1737 och Brita Ersdotter, död 1735 samt Eriks föräldrar Olof Olofsson, död 1695 och Ingiel Persdotter, död 1726, men där är det stopp. Jag har inte gått genom varken skattelängder eller domböcker men enligt militärrullorna var rotehållaren för Hammarnäset 4 på 1680-talet Erik Nilsson. Har Du några ytterligare uppgifter? Det vore kul att kunna få fram mera eftersom det för min mans del är fråga om dubbelanor. Även Eriks och Britas dotter Ingiäl hör till släkttavlan.  
Elin Olofsdotters (1730-1790)och Erik Jonssons (1726-1812)son Anders tillhör anorna. Eriks föräldrar var Jon Andersson, död 1741 och Brita Eriksdotter (1698-1773) i Överhallen och Jons föräldrar Anders Persson, död 1735 och Ingbor Jonsdotter, död 1726. Och sedan har vi väl hamnat hos Per Bertilsson eller hur?. Han var åtminstone rotehållare för denna rote i Överhallen.
Brita Eriksdotters föräldrar var Erich Persson, död 1730 och Anna Carlsdotter, död 1739 i Sundsbacken. Var hans far Per Jönsson som var föregående rotehållare eller den Per Ersson som man betalade testamentspengar för 1692?
Tecksam för flera uppgifter
Pirkko

2003-01-22, 21:28
Svar #1

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej igen!
Det gick lite för fort. Jag har inte säker information varken om att Brita Ersdotter är Olof Erssons mor (fastän sannolikt eftersom Olof är förr 1692 och någon annan hustru till Erik Olsson inte finns i första husförhörslängden) eller att Ingbor Jonsdotter är Jon Anderssons mor. I det senare fallet är det ju fråga om en stor barnaskara och Joen tillhör de äldsta.
Pirkko igen

2003-01-23, 02:01
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Erik Olofssons i Hammarnäs nr 4 mor var inte Ingiel Persdotter. Hans mor hette Ursilla Eriksdotter, död 1683, och var tidigare gift med Jon Andersson i Backen (se mtl 1645). Olof Jonsson i Backen omtalas 1698 som Eriks halvbror.  
Olof Olofsson var från Ån, sannolikt nr 3.
 
Erik Persson i Sundsbacken uppvisade på tinget 1696 sin fars köpebrev på hemmanet från 1661. Han är son till den Per Jonsson som då köpte gården av Mårten Jeppesson. Vid samma ting uppges att Erik är syskonbarn (=kusin) till Olof Jonsson i Backen. Eriks mor torde därmed kunna vara syster till ovannämnda Ursilla Eriksdotter.
Erik P. hade i sitt första gifte med Brita [?Olofsdotter?] dottern Brita och sonen Olof. Söker jag i mtl 1645 efter potentiella föräldrar finner jag Per Jonsson och hh Brita Eriksdotter i Dalen [=Andersön], Sunne.

2003-01-23, 19:10
Svar #3

Pirkko Lencker-Mattsson

Stort tack, Karl Göran!
Så här går ju släktforskningen framåt som en dans,
speciellt när Du placerat Olof Olofsson i Ån där Lars Olofsson redan är en av makens anor. Du har ju faktiskt lyckats reducera våra 1600-talets släktgrenar!
En nyfiken fråga: vart tog alla Ursillorna i släkten vägen?
Och: var finns denna guldgruva Mantalslängden 1645, Riksarkivet eller Landsarkivet i Östersund eller både och? Jag förmodar att Du inte vill kopiera Hallen och Berg och skicka till mig även om jag lovar med heder och samvete att betala alla kostnader.
Pirkko

2003-01-23, 21:09
Svar #4

Pirkko Lencker-Mattsson

Karl Göran!
Ettpar frågor till när jag är i farten:
Du nämner tidigare åtta barn till Bertil Andersson i Överhallen. Var hittar jag källan?
Blev Bertils syster Sigrid bara gift till Hålland (Kall/Undersåker?) eller hade Bertil någon annan koppling dit?
Pirkko

2003-01-23, 23:23
Svar #5

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Frågan om Ursillorna är relevant. Jag har inte lyckats påträffa någon dotter med det namnet vare sig hos Erik Olofsson i Hammarnäs eller Olof Jonsson i Backen. Hade inte domboken explicit upplyst om att deras mor bar det namnet skulle jag nog till en början ha ställt mig tveksam. Mitt antagande är att dessa halvbröders döttrar med namnet ifråga avlidit späda/unga.
Tittar jag som hastigast på deras syskons barn finner jag en brorsdotter Ursilla till Olof född 1689 i Alsen.
 
1645 års mantalslängd, som verkligen är en guldgruva, finns på Riksarkivet. Den ingår i de jämtländska/härjedalska räkenskaper som överlämnades från norska Riksarkivet år 1900. Förteckningen över dessa har nr 514 [Från NRA år 1900 överlämnade ...] och volymen ifråga har signum 23:7 och omfattar drygt 100 foliosidor. Bergs och Hallens socknar omfattar sex resp. fyra sidor.
Volymen ska uppta alla skattepliktiga personer (15 år och äldre) i Jämtland, men naturligtvis saknas åtskilliga personer som borde ha funnits med. Den slutsatsen kan dras av flera orsaker. Bl.a. p.g.a. den sneda könsfördelningen. Av de däri drygt 7000 ingående personerna är ca 60 % kvinnor.
En väl använd avskrift har sedan länge funnits på landarkivet i Ösd. Efter att ha konstaterat att den innehöll många felaktigheter skaffade jag en egen fotokopia från RA, som jag i sin tur lät ÖLA göra en kopia av för egen del.
Numera använder jag nästan enbart min databaserade version.
 
Uppgifterna om Överhallen nr 1 finns på ÖLA. Tyvärr är mina anteckningar så gamla att jag inte minns exaktare var, men det bör eventuellt vara ett gårdsarkiv eftersom excerpterna innehåller information om Bertil Anderssons, Per Bertilssons och Anders Perssons arvingar.
 
Bertil Anderssons syster Sigrid Andersdotter var gift med Jon Larsson i Hårdlund, Kall. Han får fasta på hennes och systern Märet Andersdotters utlösta delar i Överhallen 1655.

2003-01-24, 18:48
Svar #6

Pirkko Lencker-Mattsson

Tack för värdefulla uppgifter!
Jag kanske borde göra en släktutredning om den mycket produktiva Bertil Andersson-släkten i Överhallen eftersom jag upptäckte att han nog är (minst) trippelane i min mans släkttavla vilket jag inte reflekterat över tidigare.
Dock har jag ett frågetecken över Anders Perssons dotter Kerstin som jag inte hittat i husförhörslängden från 1693 men däremot 1702. Var det hon som gifte sig först 1716 med Jon Olsson i Ytterhallen och 1720 med Per Ersson i Ån?  
Hälsn.
Pirkko

2003-01-25, 00:52
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
En utredning av Bertil Anderssons ättlingar låter vidlyftigt. Förutom i Hallen finner man barn och barnbarn gifta i Aspås, Myssjö, Mörsil och Norderö socknar.
Bertils företrädare på gården var Anders Larsson och med kunskap om att han utlöst sina systrar därifrån, kan man utgå från att Anders L. var deras far. I synnerhet som Bertil även hade en son Lars.
 
Anders Persson hade med sin hustru Ingeborg Jonsdotter (1689 nämnd syster till Tyris Jonsson i Böle) barnen Per, Jon, Erik, Kerstin, Olof, Anna, Anders och Jöns.
Kerstin blev gift med Jon O. i Ytterhallen i dennes andra gifte, men blev änka inom en månad. Senare gift med sin brors svåger Per Eriksson i Sundsbacken.

2003-01-25, 13:50
Svar #8

Pirkko Lencker-Mattsson

Bland Anders Perssons barn har jag med frågetecken placerat även Bertil och Sven som finns i husförhörslängden 1702. För Bertil saknar jag andra uppgifter. Sven skulle kunna vara den Sven som uppges vara född i Ytterhallen 9.12.1697 eftersom man inte kan hitta någon Anders Persson Ytterhallen. Denna Sven skulle vidare kunna vara dragon Ström som antogs vid nr 30  4.2.1718 och dog på fjället 1719 om inte dragonhållaren Anders Svensson hade två söner med samma namn.
Pirkko

2003-01-25, 22:00
Svar #9

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Vilken respons! Här har hänt mycket medan man varit borta några dagar. Många tack för engagemang och hjälp, både Karl Göran och Pirkko!
 
En rad följdfrågor har redan blivit besvarade, men som oftast finns det ännu flera i närheten.
 
Anna Andersdotter som var gift 1720 med Jöns Persson Colling i Åhn har jag identifierat som dotter till Anders Persson och Ingeborg Jonsdotter. Hon var från Överhallen vid vigseln och enligt en husförhörslängdsanteckning (AI:1) hade det nämnda paret en dotter Anna. Karl Görans uppräkning av barnen upptar nu dessutom en dotter Anna. Har jag rätt i placeringen?
 
Denna Annas make Jöns Persson Colling är i sig lite ”problematisk”. Jag har honom som begravd 1741 (50 år) och har antagit honom vara son till Per Jönsson Colling/Kohling/Kåling (flera stavningar, begravd 1699, 72 år) och hustrun Kerstin Henriksdotter (begravd 1737, 84 år) i Åhn. Har inte mer direkta belägg för föräldraskapet än namnet och byplaceringen. Finns andra belägg?
 
Per Colling vid Åhn, ibland hans piga, ibland han själv med 3 eller 6 personer nämns då och då i kommunionslängden åtminstone åren 1693-1699. Vid pingst 1702 anges där ”Colling-gården Åhn” med 4 personer, vilket är logiskt om han dog 1699. Men Colling-gården låter ganska etablerat. Var namnet kommer ifrån, eller hur det hamnat i Åhn är hittills en gåta. Soldatnamn kan man tänka, men jag har inte hittat annat än att Jöns Persson Colling under åren 1720-1727 var inskriven bonde för rote 27 i Åhn. Det finns en ”Collingar” längre ner i landet, och jag har för mig att jag sett någon Colling i Åres (eller Undersåkers) tidiga kyrkböcker.
Kan anorna spåras för Per Jönsson Colling/Kohling/Kåling?
 
Hustrun Kerstin Henriksdotter ovan gifte om sig 1701 med Jon Jakobsson. Hon skulle kunna vara dotter till Henrik Olofsson och hustrun Brita i Åhn. Kan det finnas uppgifter som styrker det?
Denna Brita har jag funderat om det kan vara den ”Brita Jonsdotter, Åhn, 79 år” som begrovs 1704 8/5. Bänklängderna 1699 upptar ”hust Brita vid Åhn” bland änkorna (C:1, sid 20v), vilket inte är till mera hjälp än att det inte motsäger att hon är makan.
Henrik Olofsson (begravd 1694) antar jag är son till den lagrättsmannen Olof Henriksson i Åhn på vissa indicier.
 
Ja, många frågor blev det, men det är väl också en del av meningen med denna mötesplats så jag hoppas på att frågetecknen blir uträtade. Tack på förhand!
/Fred

2003-01-25, 22:02
Svar #10

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Hej Pirkko!
För anorna till Erik Jonsson och Elin Olofsdotter i Överhallen har jag också kommit fram till exakt de uppgifter som du anger. Deras vigsel var väl 1753 14/10 och Elins föräldrars vigsel 1725 10/10. Övriga parens vigseldata är okända för mig. De kanske inte ens kan finnas och andra uppgifter kan vara mera väsentliga.
Anders Perssons anor, som var nya för mig, har jag/vi ju fått bra belyst av Karl Görans välgrundade forskningsresultat.
När det gäller mantalslängden ska jag sända dig det jag har på Hallen. Avskriften använder jag försiktigt på så sätt att den ger initialtips som man sedan försöker följa upp i kopian på kopian på originalet!
Jag hör av mig.
/Fred

2003-01-26, 18:12
Svar #11

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Fred!
Kan inte komma med några säkra uppgifter men eftersom Henrik är ganska sällsynt namn i Hallen kan man väl förmoda att Kerstin var dotter till Henrik Olofsson i Ån och därmed syster till Olof Henriksson Muurman som enkigt rullorna övertog föräldragården i juni 1692. Olof dog 1699 och änkan Kerstin Halvarsdotter gifte om sig 1702 med Anders Svensson (Högman. I husförhörslängden 1702 s 62 hittar man Anders SVensson, hu Kerstin Halvarsdotter, sonen Henrik Olsson och Mor? Brita Jonsdotter. M h t ovanstående borde hon väl egentligen vara första svärmor till Kerstin Halvarsdotter. Det är troligen hon som dog 1704, men eftersom det även fanns Lars Olssons ungefär jämngamla hustru Brita (med okänd patrobymikon)i Ån behövs kanske andra bevis innan man kan vara säker.
Om Din Colling/Kåling/Käling etc har jag inga ytterligare uppgifter.Jöns Persson var inskriven bonde på roten efter norska fälttåget. Fadern Per Jönsson har jag inte hittat i några rullor i Hallen.
Uppgifterna om Eril och Elin stämmer med mina.
Häsningar
Pirkko

2003-01-26, 22:17
Svar #12

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Födelsenotisen för den Sven som föddes 1697 av Anders Persson i Ytterhallen är givetvis felaktig och jag har tidigare tvekat att införa honom bland Anders i Överhallen barnkull. Namnet Sven föreföll inte heller ha någon hemortsrätt där, men vid närmare skärskådan uppenbaras att hustru Ingeborg Jonsdotter haft en i yngre åren avliden bror Sven.
En son Bertil torde enligt hfl. också ha funnits, men jag har inte kunnat påträffa honom i någon annan källa.
 
Jag har tittat lite närmare på Böle.
Jon Olofsson övertar gården omkring 1636, vilken uppläts honom av modern Brita Tyrisdotter (änka efter Olof Jonsson). Jon var gift med Anna Olofsdotter och jag har inte funnit någon anledning att betvivla att hon var mor till alla hans barn: Tyris, Sven, Brita, Kerstin och Ingeborg. Brita (död 1717) var gift med Lars Olofsson i Ån, vilket förklarar att deras son Jon blir bonde i Böle. Tyris synes ha varit ogift men får 1689 ett barn med sin kusin Anna Persdotter [=hans mosters dotter] från Järsta, Marby. Barnet ifråga bör vara den Per Tyrisson som avled i Böle 1698 i en ålder av nära 9 år.

2003-01-26, 23:29
Svar #13

Pirkko Lencker-Mattsson

Tack Karl Göran! Du är en ängel!
 
Jag har tittat på eventuella gemensamma anor med Dig Fred ocg kommit fram till att Du väl också har intresse av Lars Olofsson i Ån och även av Jacob Andersson i Högen, eller hur? Likaså Cherstin Nilsdotter från Ytterocke som först var gift med Lars Olofsson (den föregåendes sonson) och sedan med Olof Ersson Hallström?
Pirkko

2003-01-27, 23:17
Svar #14

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Instämmer i TACK till Karl Göran som håller till i högsta divisionen medan man själv håller till i gärdsgårdsserien! Men med energi och seriös inställning kan man ju alltid hoppas på uppflyttning så småningom  … :- )
 
Ja Pirkko, vi har en hel del gemensamt och det ska vi självklart både jämföra och utbyta. Det är bara det att jag inte hinner göra allt för mycket samtidigt (det där med 24 tim/dygn är ju inte så mycket), och jag gillar inte att ”skjuta  från höften” för mycket.
Vid snabbtitt ser jag enkelt att jag hamnar hos Lars Olofsson, Ån, men Jacob Andersson i Högen ser jag inte omedelbart kopplingen till.
 
Kerstin Nilsdotter (1708-1756) från Ytterocke är ”bekant”. Jag har hennes förste make som Lars Åberg och det kanske är den Lars Olofsson du menar? Jag har antecknat att hon gifte sig 1740( i Mattmar!) med Lars Å, att han dör ca 1742 och var son till Olof Larsson o Brita Persdotter i Ån. Hon sedan gift 1744 (också i Mattmar!) med Olof Eriksson Hallsten som var soldat för rote 97 i Gåije, osv, - har en hel del uppgifter. Han blir gift hela 3 gånger. MEN jag har namnet Hallsten (inte Hallström). Det är en hel del att kolla upp på hans fädernesida där jag har några generationer men där finns en klurighet och även där vill jag mer än gärna jämföra med andra!
Kerstin Nilsdotters farföräldrar menar jag fanns i Ytterocke och mina äldsta där är Olof Andersson och Märita Andersdotter som hade lysning 1643 24/9. Kerstin Nilsdotters morföräldrar har jag i Ubyn, Mattmar. Morfadern Jon Mårtensson har jag på min farmors antavla med sina båda hustrur, i detta fall är det hans första, nämligen Kerstin Jakobsdotter (det är väl inte här som Högen kommer in?). På mödernet härstammar Jon från Toftbyn i Svärdsjö har jag kommit fram till.
Kan detta vara något att bygga på?
 
Naturligtvis ska vi kolla allt, men under lugnare och betydligt noggrannare förhållanden.
Mantalslängdsuppgifter 1645 är på väg.
Mycket trevligt med dessa kontakter. Nu väntar andra plikter. - Vi hörs!
 
/Fred B

2003-01-28, 00:31
Svar #15

Viveca Asproth

Har med intresse tagit del av denna intensiva diskussion eftersom även jag har några anor bland de diskuterade. En liten fundering om någon kan förklara anteckningarna i husförhörslängden.
På sidan 68 i Hallen AI:1 står följande:
Erik Olofsson
H. Brita
M. H. Ingel
osv.
Jag tolkade M. H. som Moder Hustru Ingel, men det betyder väl något annat då?

2003-01-28, 21:33
Svar #16

Pirkko Lencker-Mattsson

Du har helt rätt, Viveca. M.H. borde ju betyda att Ingel var mor till Erik eller åtminstone till Brita, men tyvärr kunde prästerna gladeligen kalla både styvmor och svärmor för moder.
 
Till Fred kan jag säga att Jacob i Högen var vild gissning beträffande Dina anor. Jag skall sluta gissa.
Det var naturligtvis Hallsten jag menade. Han är inte släkt så mina uppgifter begränsar sig till det som finns i Hallens kyrkoböcker. För så där 20 år sedan roade jag mig med göra ett kartotek över alla familjer i Hallen men finslipade aldrig resultatet.
Lars Olofsson Åberg dog enligt rullorna 27.1.1742 under kommenderingen till Stockholm. Det är hans son Olof som är en av anorna till min man. Mattmar dyker ju upp även när det gäller hans hustru men mina uppgifter både om Cherstin Nilsdotters liksom Olof Larssons svärfars Mats Nilssons anor är mycket begränsade.  
Tackar för hjälpen!

2003-01-29, 00:40
Svar #17

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Många anor tycks leda till Ån nr 3, så hemmanets innehavare är av intresse.
 
År 1645 redovisas här som bonde Olof Arvidsson med hustru Kerstin Jacobsdotter samt barnen Jacob, Erik, Lars och Kerstin.
 
Lars Olofsson (1628-1706) löste denna sin fädernegård av sina syskon 1661. En av bröderna var Olof Olofsson i Backen, sedermera i Hammarnäs. Brodern Jacob Olofsson var 1661 död, men efterlämnande barn. Jacob var enligt tiondelängderna sin brors företrädare på gården i Ån, men synes aldrig ha gjort någon handel om hemmanet med syskonen.
 
Förflyttar vi oss till 1696 avled då hustru Sigrid Eriksdotter i Gåje. Med Nils Jeppesson hade hon barnen Jacob och Erik Nilssöner, båda bönder i Gåje. Domboken visar emellertid att Sigrid hade varit gift tidigare.
Även Olof Jacobsson i Arvesund, Jon Mårtensson i Ubyn, Jon Persson i Högsta samt Olof Matsson i Heljesund har synpunkter till sin bror Erik Nilsson i Gåje om arvet efter hustru Sigrid . Med kännedom om att Jon M. var gift med Kerstin Jacobsdotter, Jon P. med Brita Jacobsdotter (död 1743 vid 95 års ålder) och Olof M. med Märet Jacobsdotter, blir det uppenbart att Sigrids förre make måste ha hetat Jacob. Hennes äldste son i senare giftet, Jacob Nilsson, var född omkring 1661. Jacob Olofsson var ogift 1645. Olof Jacobsson i Arvesund avled 1727 vid 76 års ålder.
 
Dessa pusselbitar (bevis om potentiell anas existens, geografisk närhet, överensstämmande kronologi och dopnamnen) indikerar att Sigrids förre make högst sannolikt bör ha varit Jacob Olofsson i Ån.
 
 
Lars Olofsson Åberg (1705-1742) var gift 1 ggn med Kerstin Månsdotter (1707-1738) från Mårdsund, men född i Mattmar.

2003-01-29, 22:52
Svar #18

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Karl Göran: Applåder för vittomfattande klargöranden och slutledningar utgående från Ån nr 3!
 
Olof Jacobsson i Arvesund med hustru Karin Nilsdotter var landbondefolk i Mattmar 1682 innan de köpte sitt Arvesundshemman, enligt nekrologen för sonen Jacob Olofsson (1682-1766). Elin Olofsdotter (-1758), gift 1715 med Jacob Olofsson i Ytterocke, uppges vid vigseln vara från Arvesund. Kan hon ha varit dotter till Olof Jacobsson och Karin Nilsdotter?
I husförhörslängden AI:1 skönjer man dem med en dotter Elin i Arvesund. Har någon åsikter är jag mycket tacksam.

2003-01-30, 20:08
Svar #19

Pirkko Lencker-Mattsson

Det är otroligt med vilken fart makens anfäder minskar i tolfte generationen tack vare Karl Görans inlägg. Alla vägar tycks leda till Ån:
alla tre söner till Olof Arvidsson är med i släkttavlan, varav Olof Olofsson med två barnbarn. Därtill bidrar även Jacobs änka med andra maken Nils Jeppsson med två barnbarn!
Nils Jeppesson bör väl vara son till Jeppe Mårtensson. Är det samma Jeppe som sålde sin gård i Sundsbacken 1661 till Per Jönsson?
Ytterligare en gård i Ån med Per Ersson som ägare är av intresse men där har vi inte hamnat ännu.
Till Fred kan jag bara säga att jag i mitt kartotek har bara notering om husförhör och för övrigt 2blankt, d v s jag har inte hittat henne varken bland vigda eller döda i Hallen. Jag har inte gått genom pengagåvorna till kyrkan ordentligt men där kan man bla se brudpengar. Såg som hastigast att åtminstone 1707 betalade någon från Arvesund pengar.
Tack för all hjälp!

2003-01-31, 00:21
Svar #20

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Visst hör Elin i Ytterocke till Olof Jacobssons i Arvesund barnkull. Hon var uppkallad efter sin mormor i Ugård. Olofs hustru Karin Nilsdotter uppges vid sin död 1740 vara 98 år gammal. Denna åldersuppgift kan dock inte vara korrekt eftersom yngsta dottern var född 1695. Redan när jag för några år sedan gjorde några bidrag till boken om Lalander-släkten, hade jag misstanke om hustru Karins ursprung, men fann först senare bevis. Hon var född 1651 i Mattmar (döpt 14/12) av bonden Nils Jonsson i Ugård och hans hustru Elin. Den sistnämndas farsnamn var enligt sonen Jon Nilssons nekrolog Pålsdotter, men jag har inte någon ytterligare källa som kan styrka detta och ställer mig därför ännu avvaktande till uppgiften.

2003-01-31, 18:48
Svar #21

Pirkko Lencker-Mattsson

Mantalslängderna jag nu fått och tacksamt tagit emot av Fred har jag redan slitit med, speciellt när det gäller Ån och jämfört med uppgifter i böckerna.
Det ser ut såsom bröderna Erik och Olof Henrikssöner skulle 1613 ha varit ägare till gårdarna nr 2 respektive 4, men sedan blir det knepigare beträffande nr 2 eftersom både mannen och hustrun har Erik som patronymikon och Erik därtill hör de vanligaste namnen i Hallen. Nr 4 däremot bör väl vara säkrare med tanke på namnet Henrik.  
Finns det bevis för antagandet att Erik Henriksson (levde åtminstone 1621) - Erik Eriksson (här åtminstone 1635)/Ingeborg Eriksdotter - Per Ersson bildar kedja far - son eller dotter - son?
Pirkko

2003-02-01, 05:42
Svar #22

K G Eriksson

Fogderäkenskaperna för 1630-1631 upplyser att Erick Erickssen Wed Aan aff [2?] t:r Seed ibd: ssom hans fader fra d?de
Penge_______viij dlr. D.v.s. Erik Eriksson i Ån böxlade sin avlidne faders gård om 2? tunnors utsäde och betalade för detta officiellt 8 daler. Den ende tidigare med namnet Erik och med en gård av den storleken i Ån var Erik Henriksson, som alltså tveklöst var nämnde Erik Erikssons far.
 
En syster till store Jon Eriksson i Arvesund var gift med en Erik Henriksson, troligen densamme som i Ån. Den Kerstin Eriksdotter som 1645 finns i kolumnen för husfolk hos Erik Eriksson i Ån, kan eventuellt vara hans mor.
 
Erik Eriksson i Ån levde åtminstone ännu 1661, då han sitter i nämnden för Hallens tingslag.
Eriks efterträdare på hemmanet var Per Eriksson, som kan vara en son. Det är t.o.m. mycket troligt. Per hade i alla fall en dotter Ingeborg. Per Eriksson blev nämndeman 1675 och han finns i skattelängderna för gården ända till 1713. Därefter övertar yngre sonen Per Persson hemmanet.

2003-02-01, 15:23
Svar #23

Pirkko Lencker-Mattsson

Tack återigen för vederhäftiga uppgifter!
Har i mantalslängden från 1645 hittat två Nils Jeppesson: en i Sundsbacken och den andra i Högen, Marby. Bådas fäder hette Jeppe Mårtensson. Han från Marby bodde åtminstone till januari 1637 i Gåje men bytte gård med Jörgen Nilsson i Högen, Marby före oktober 1640.
Det verkar mera sannolikt att det är den senares son Nils som återigen övertar gården i Gåje. Finns det bevis på detta? Kan Jeppes hustru Brita Nilsdotter vara syster till Jörgen Nilsson, Halvard Nilsson i Bäck, Marby och Erik Nilsson i Böle, Marby?

2003-02-02, 10:05
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jeppe Mårtensson i Gåje och Jöran Nilsson i Höge bytte gårdar 1640. Att Jeppes hustru Brita skulle vara från Höge finner jag mindre troligt. Dels hävdar ju Halvar Nilsson i Bäck att föräldrarna, trots att de lovats sytning av Jeppe, drevs från gården inom året. Dessutom att de gamla hotats med yxa av Jeppes hustru. Knappast ett dotterligt uppträdande. Dels vet vi inte heller vilket patronymikon hustru Brita bar. Mantalslängden upplyser bara om att hon hette Berette N: dotr, vilket bör tolkas som att hennes farsnamn var okänt för skrivaren.
 
1650 är Halvar Nilsson bosatt i Höge, men var hade då Jeppe M. tagit vägen ? I Hallens tiondelängder finns han inte. Däremot påträffas en namne i Myckelåsen och Marby, vilkens hustru enligt domboken samma år heter Brita Halvarsdotter.
Jöran Nilsson finns i Gåje [nr 2] ännu i 1651 års tiondelängd, men året efter dyker Jeppe Mårtensson åter upp där. Dennes efterträdare är Nils Jeppesson.
 
Nils Jeppessons äldste son Jacob blev bonde i Gåje nr 3. Tidigare bonde på den gården var Halvar Jeppesson, till vilken Jacob omtalas som brorson. Halvar J. hade även en syster Gertrud Jeppesdotter i Finnsäter och Alsen, som enligt dödsnotis var född i Gåje.
Att Nils var son till Jeppe Mårtensson, år 1645 bosatt i Höge, därom kan vi nog vara överens. Huruvida hustru Brita även var mor till Nils kan man tveka om. Är dödböckernas uppgifter någorlunda riktiga, finns åldersskillnader på över 20 år bland Jeppes barn.

2003-02-02, 17:16
Svar #25

Pirkko Lencker-Mattsson

Tack återigen!
Läste genom de senaste veckornas skörd för att bl a se om jag skulle kunna bidra med något. I uppgifterna om Jon Olofssons barn i Böle saknades en Olof som enligt namnkutymen borde varit när. Erik Egevärn har i boken Hallen-Marby socknars historia, del 2  en lista över soldater som var med Eskil Trälods kompani i Riga. Bland dessa fanns Olof Jonsson som tjänade för sin far Jon i Böle. Olof dog 10.9.1658.
Rättelse till mitt inlägg i går: Erik Nilsson kan man hitta i Böle, Norderön (ej Marby).
Sedan kommer nästa problem:  
Olof Nilsson (enligt rullorna inskriven bonde för nr 93 Högsta, död april 1719 hemma i landet, men ej bland begravda i Hallen) och Elin Andersdotter (död 1740 i Högsta utan angiven ålder)kan inte hittas i Hallens vigselbok. De hade tre barn födda i Mårdsund maj 1695 - april 1699 och 5 barn födda i Högsta februari 1702 - maj 1716. Enligt rullorna var Olof Nilsson rotebonde i Högsta redan 1701.
Jag har inte kunnat koppla ihop varken Olof eller Elin till någon av gårdarna i Mårdsund eller Högsta (inte i hela Hallen utan vild gissning) trots att namnen på de många barnen borde ha gett vägledning.  
Tips emotses!
Pirkko

2003-02-02, 19:50
Svar #26

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
I början av 1720-talet överlåts Högstahemmanet till fänriken Reuter. Detta klandras av Anders Jonsson i Ubyn på Hallens ting 1722. Denne uppges bördig till gården som brorson till Olof Nilsson. Denna relation kan emellertid inte stämma eftersom Anders var son till Jon Mårtensson och hh Märet Grelsdotter. En gissning är att det var Anders hustru som i stället var brorsbarn till Olof. I så fall skulle Olof vara en son till Nils Mårtensson och hh Agnis Jacobsdotter i Kvissle.
När jag tittar på dopvittnena till Olof N:s barn, styrks denna misstanke. Där återfinns 1695 hustru Maret Nilsdotter i Kvissle och 1696 hennes make Nils Nilsson i Kvissle, vilken var son till Nils Mårtensson samt 1713 Nils Larsson i Gåje, som var gift med en dotter till Nils Mårtensson.
Ytterligare: en Olof Nilsson i Kvissle ger pengar till Mattmars kyrka 18/1 1691.
 
Det relativt ovanliga namnet Barbro bland Olof N:s döttrar leder nog också till Kvissle. Anders Jeppessons i Kvissle mor hette Barbro. När Anders J:s dotterson döps 26/1 1690, finns bland dopvittnena en piga Elin Andersdotter i Kvissle, som sannolikt var hans dotter.

2003-02-02, 22:13
Svar #27

Pirkko Lencker-Mattsson

Tack gör det! Jag skulle ha fått kämpa till dödedagar utan att komma fram till allt detta.
Därmed har vi avverkat alla min mans manliga grenar i Hallen förutom en sista knäckfråga som anknyter till tidigare diskussioner.
23.9.2001 skriver Ingrid Wikberg att Jacob Alexandersson var född 22 september 1699. Jag har noterat 22.8. Vilket datum är rätt?
Jacobs föräldrar Alexander Christophersson (patronymikon framgår av rullorna) Hölman och Märet Jacobsdotter gifte sig 1693. Maret uppgavs vara hustru från Näset, d v s änka. Men efter vem?
Alexander var dragon för nr 31 i Böle 1689-1697 och därefter för nr 27 i Ån (med mellanlandning på nr 45 i Trappnäs. (Husförhör i Böle) Han begravdes 28.12.1699 och var då 33 år, enligt rullorna dog han 12.12.1699.
Änkan gifte om sig 1707 med Jeppe Sommar som dog på fjällen, liksom Alexanders och Märets äldsta son Christopher. (Husförhör i Kyrkbyn och Höla)Hon dog 1743 i Högen utan angiven ålder.
15.10.1727 gifte sig andra sonen Jacob med Ingel Ersdotter, dotter till Erik Olsson och Brita Ersdotter i Hammarnäset. (Se Karl Görans inlägg 23.1.2003)
Namnen Alexander och Christopher förekommer i Hallen endast i denna släkt. Men varifrån kom Alexander? Enligt rullorna var han jämtlänning. Och vilka var Märets föräldrar?

2003-02-03, 00:15
Svar #28

Viveca Asproth

Det vore mycket intressant att få veta var namnen Alexander och Christoffer kommer ifrån.
Jacob Alexanderson och Ingel Ersdotters dotter Brita gifter sig i Stugun och via Stugun och Ragunda sprids namnet Alexander vidare till Ramsele.

2003-02-03, 07:18
Svar #29

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jacob Alexandersson var född 22/8 1699.
 
Hallens äldsta kyrkbok är långt ifrån lättläst. Liten piktur och dåligt papper där bläcket flutit ut, gör att det ofta är omöjligt med en korrekt tolkning från mikrokort.
Från originalet har jag gjort tolkningen: Alexander Hölman trolofwades mz Pigan Märet Jacobs d:r ifrån Högen ... etc., vigda 19/4 1693. De tre första bokstäverna i ordet Pigan är ihopplumpade så att det skulle kunna tolkas som Hust, men första bokstaven har överst den släng åt vänster som brukar karakterisera ett versalt P. Sedan har prästen nästan skrivit ihop d:r med ifrån där i:et flutit ut och blivit väldigt brett. Med hjälp av ett diakritiskt tecken som påminner om dem som som brukar höra till ett ä, går det att göra den läsningen av bokstaven. I originalet framgår emellertid att nämnda tecken är bläck som lyser igenom från baksidans text. Ortnamnet Högen är dock helt läsbart.
 
Märet Jacobsdotter var dotter till bonden Jacob Andersson och hh Märet Jonsdotter i Högen.
 
Alexander Hölmans ursprung är mig obekant. Namnkombinationen Alexander/Christopher låter emellertid ojämtsk. Kan han vara son till en inflyttad soldat ?
Jeppe Sommar var bondson från Gåje 3.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna