ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalum, Mantalslängd 1753, Carl Johansson, Östergården  (läst 464 gånger)

2007-09-29, 22:18
läst 464 gånger

Sofia Berg

Hej!
 
Jag forskar på en man som hette Carl Johansson, som är far till en viss Anders Östberg (död 1807-06-27, fd ryttare) som diskuterats en del under Dalum. Jag vet tyvärr varken när Carl är född, när han dör eller gifter sig.  
Det jag vet är att Carl Johansson bodde på Östergården, Dalum mellan åren 1753-1771, enligt mantalslängden Älvsborgs län, Dalum socken. Jag har dock lite svårt att läsa vad som står i högerkanten av mantalslängden. Tyvärr går det inte att kopiera in en bild från mantalslängden här , men den finns i Mantalslängder 1642-1820, Älvsborgs län 1753, Dalum socken, sid 594 (sid 314, SVAR).
Det 5:e gårdsnamnet är Dalum, Östergården. Där kan jag utläsa följande:
3/8, Carl Johansson, 1 man, 1 hustru, fr: ??asagr, ???  dä
 
Verkar vara en ledtråd varifrån mannen eller hans hustru kommer ifrån?  
 
Hoppas nån har tid att ta sig en titt på detta, eller kanske redan har gjort det i sin egen forskning. Vore en ovärderlig hjälp!
 
MVH Sofia

2020-07-31, 19:13
Svar #1

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil

Hej Sofia!

Ett väldigt sent svar... men förhoppningsvis hittar du mitt svar.


Det står "från Frälsegården i Öra socken".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna