ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäcks socken, husförhör GID 688.4.42500  (läst 430 gånger)

2007-07-29, 23:20
läst 430 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har kommit en bit på väg i försöket att hjälpa en frågeställare här på forumet, men här i Bäck har jag stött på ett för mig oläsligt ortnamn.
 
Är det någon som kan hjälpa till att tyda vart makarna Johannes Magnusson och Greta Johansdotter med sönerna Johannes och Sven flyttar 1831?
 
Tyvärr kan jag inte tekniken att kopiera från Genline och inte heller att lägga in en bild, därför kommer inte något urklipp med här.
 
Tack på förhand för hjälpen!
 
Mvh
Ingegerd

2007-08-02, 16:45
Svar #1

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Jag fördökte titta lite på detta men den enda tolkning jag kan göra är Stommen. Det verkar som skrivaren inte alltid skrev sidnummer utan ofta bynamn när någon flyttade i närområdet. Stommen finns ju som en by i bäck men utan invånare. Observera att i slutet på längden kommer Ymsjöholm och allt under detta om igen. Så sök även här samt på andra socknar i pastoratet om det finns en by med namnet Stommen.

2007-08-02, 21:58
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för tipset, Sören. Jag får leta vidare på bibliotekets dator, eftersom mitt korta sommarabonnemang på Genline gått ut.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna