ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det någon som kan läsa detta?  (läst 781 gånger)

2004-11-08, 17:19
läst 781 gånger

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej
Jag har lite problem med vad det står om Lovisa Johansdotter.
 
genline ID 796.11.3700
 
Hon finns med både högst upp på sidan och sedan längst ner. Kan något hjälpa mig att tyda detta. Har hon varit piga och sedan gift sig med sin husbonde?
 Hon hade en oäkta son som hette Carl Johan Andersson som också finns med i husförhöret.
 
MvH
Johanna

2004-11-08, 17:43
Svar #1

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Johanna,
Jag tolkar det som att hon  arbetat hos nr 17, fattat tycke för Karl, de har fått 3 barn före äktenskapet och sedan gift sig. Han blev ju dessutom änkeman 74 (tror jag att det ska stå längst ut i högra kanten).
 
mvh
Eliza

2004-11-08, 17:47
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Johanna,
jag är inte helt säker på att Karl var fader till oä dottern Augusta som avled 77, så det ska jag låta vara osagt.
 
Eliza

2004-11-08, 17:59
Svar #3

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej
Tack så mycket för hjälpen. Jag håller på och försöker följa henne bakåt i tiden för att se var hon befann sig vid tiden för hennes oäkta son Carl Johans födelse. Han heter ju Andersson så jag misstänker att hans far borde hetat Anders. Jag kan bara inte hitta henne tidigare.
 
Vem är föresten nr 17? Jag är ganska ny med släktforskning.
 Det står något framför henne längst ner på sidan.
 
Johanna

2004-11-08, 20:02
Svar #4

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej igen Johanna,
ev släktskap som nr 17 har med Lovisa framgår inte. Den not som står framför denna kvinnas namn är Backst. = Bacstugusittare. Detta innebar att man bodde i en backstuga* och försörjde sig oftast genom att arbeta hos jordägaren eller hos andra bönder. Man kunde också vara hantverkare.
 
Det framgår att Lovisa kom från Fredsberg 1876. Har du kollat i husförhörslängderna där? Eller i inflyttningslängden för 1876 till Hova? Visserligen finns inte dessa årtal på Genline ännu, vare sig för Fredsberg eller Hova, men du kan kolla via SVAR och ev beställa mikrokort.
Du har ju också Lovisas födelsedatum & plats vilket gör att du kan följa henne från vaggan till graven.
 
mvh
Eliza
 
 *stuga med lite jord omkring, står på ofri grund, ofta på byns allmänning el. enskilda mark. B. kan ändra status och bli torp, liksom motsatsen förekommer ur Ordbok för släktforskare av Kent Andersson/Henrik Anderö

2004-11-08, 21:57
Svar #5

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej Eliza
Tack så jättemycket. Jag är ju i hova i mellanåt, kommer därifrån från början. Ska kolla på biblioteket där om det finns inflyttning där.
 
Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna