ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigselnotis i Lavad 1701  (läst 487 gånger)

2005-09-20, 14:35
läst 487 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej!
Behöver hjälp med att tyda var brudgummen kommer ifrån, vad pastorn heter och vad förmyndarna har gjort?!



2005-09-20, 17:09
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Monica!
 
Så här lyder notisen, med ett par luckor:
 
d: 13 Januarii Copulerade Pastor loci
drängen Sven Anderßon från [...]boda
ihop med Änckan hust: Kirstin Månsdotter
i Homblebäck, sedan barnsens afvitring, med för-
myndarnes samtycke skedt var, på 80 Dr [...] (förkortning för kopparmynt?)
Morgongåfva uthfästes (?) 30 lod Sil/ve/r. Wigningen skedde i [...]
 
Tyvärr kan jag inte se varifrån brudgummen kom. Vad prästen gjorde var i alla fall att viga kontrahenterna (copulera är latin och har annars en tämligen jordnära betydelse). Det står inget om vad pastorn heter - pastor loci är latin och betyder ortens präst. Förmyndarna har avvittrat, dvs avyttrat, dödsboets ägodelar och behållningen blev alltså 80 daler.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2005-09-20, 20:08
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hejsan Maud och tusen tack!
Ja, jag är fortfarande nyfiken på var drängen kom ifrån, men förmodligen ifrån någon angränsande socken, för jag kan inte hitta någon by i Lavad som slutar på ...boda. Eftersom jag inte har någon som helst lokalkännedom om Lavad med omnejd, så är jag tacksam för all hjälp jag kan få!
Det som står efter 80 Dr skall nog vara Courant, och jag får det till att wigningen skedde i Lafva, vilket ju också är rimligt. Det är med tanke på denna sista rad, som jag tror att drängen kom från en annan socken.  
Jag tycker att det ser ut som om det börjar med ett K i alla fall,och att före ...boda kommer ett s, men jag blir inte klokare av det! I Tranum fanns en by som hette Bodarna-kan det möjligen vara en nyare förkortning av det byanamn som jag är ute efter?
Hälsningar
Monica

2005-09-20, 23:58
Svar #3

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Kolla i SOFI:s (Språk- och folkminnesinstitutet) databas om det finns någon by i socknarna runtomkring. Lite svårt att hitta på sidan, men när man väl tagit sig fram, så är den jättebra. Adress: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/socken1.htm, så kommer du direkt till socknarna.
 
Hälsningar,
Maud
mlind

2005-09-21, 20:47
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

Maud, än en gång tack till dej!
Jag har nog varit inne på den sidan förut, men nu får jag väl göra ett nytt försök där!
Hälsningar
 Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna