ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tengberg, Nils ? födelseboken 1734 Tådene (R)  (läst 1865 gånger)

2007-08-18, 17:09
läst 1865 gånger

Philip Haag

Har svårt att tolka vad som står i födelseboken för Tådene 1734 NILS. Enligt min forskning så skall det vara en Tengbergare som är far, men jag är inte säker. Är oerhört tacksam för hjälp med ämnet. GID 1591.14.47900
 
Tack på förhand

2007-08-18, 19:30
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
1734
d 16 martii föddes og d 17 döptes Jon .......  och Maria ......barn i ....., Nils.
Witnen: Anders Månsson, .....
 
Om det är denna början som jag inte kan lista ut själv helt så tror jag inte det står Tengbergare efter Jon utan snarare Swansson.
Jag är inte van gammelstil-läsare så jag kan ha helt fel.

2007-08-18, 21:04
Svar #2

Örjan.Eriksson

Hej Philip,
 
Det står nog som Elisabet föreslår:
d 16 martii föddes och d 17 döptes Jon Svenssons och Maria Svensdotters barn i Hagen Nils.
 
Det blir lite lättare om man tittar under 27 dec 1732 där samma par får dottern Catharina. Här är det mer lättläst.
 
Mvh
Örjan

2007-08-19, 11:54
Svar #3

Philip Haag

Hej
Tack skall ni ha för hjälpen, då är bara frågan om dette verkligen är rätt person som jag söker, årtal och det stämmer men inte far. Han skulle varit klockare i Särestad och hetat Tengberg och vara i sin tur son till komminister i Särestad Magnus Olai Tengberg fd. 1666 Tengene d 1738.
 
 
MVH philip Haag

2007-08-19, 12:11
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag tippar på att det inte är rätt föräldrar.
De kan ju vistat på annan plats vid hans födelse.

2007-08-19, 16:16
Svar #5

Philip Haag

Kan det vara så att det rätt person ändå, men att de har skrivit fel i boken, för jag har letat i många socknar i närheten men inte hittat någon Nils som är född 1734 som stämmer överrens med Tengberg.

2007-08-19, 17:14
Svar #6

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Socknar i närheten? de kan ju lika gärna finnas i annat län / landskap----
För att få din gissning att bli rätt bör du nog följa dessa föräldrar som du gärna vill tro är rätt genom olika böcker och fram till deras död....och kanske be någon annan kunnig kontrollera att du följer rätt par hela tiden.
Det svar som du får då får du nöja dej med utan att ändra på sanningen.
Lycka till med detektivarbetet.

2007-08-19, 20:02
Svar #7

Utloggad Örjan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2021-04-14, 22:04
    • Visa profil
Hej Philip,
 
Du kanske redan har hittat följande, annars kanske detta kan ge dej någon ny ledtråd.
 
I Tådene C:3 död 1754-1810, GID 1591.15.80500:
 
12 nov 1776 Gertrud Eriksdotter, Klockare Tengbergs hustru ........... wattusot? 61 år.
 
Klarar inte att läsa ut resten.
 
Mvh
Örjan

2007-08-19, 23:39
Svar #8

Philip Haag

Tack skall du ha Örjan, det kan möjligen vara den personens hustru. Som jag ännu inte vet namnet på alltså. Alltså Nils Tengbergs mor. Hur hittade du henne?
Jag skall kolla upp detta lite mer när jag går till biblioteket och forskar i veckan.
 
MVH Philip Haag

2007-08-20, 13:15
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Philip,
 
Om nu Nils är son till en klockare i Särestad, så bör han väl vara född där och inte i Tådene?!  
 
Det föds bara en klockarson Nils född 1734 (döpt 29/6) i Särestads pastorat, och han är son till klockaren Bryngel Bengtsson i Täng.  
 
Den Gertrud Eriksdotter, klockarhustru, som Örjan hittat är troligen Nils Tengbergs hustru, inte hans mor. Hans andra(?) hustru heter Anna Cajsa Lidner enligt födelseboken i Lavad 1778 då deras son Johan föds.
 
Mvh//
Lotta

2007-08-20, 13:53
Svar #10

Philip Haag

Min källa att Nils skulle vara son till en klockare i Särestad har jag fått i ett inlägg under Släkter, Tengberg, där det står följande  
 
Prästläkten Tengberg i Tengene: Magnus, 1666-1738. Komminister. (Bodde på eget hemman i T). Gift med ? Olofsdotter, dtr till kh i T. Barn: Margareta, Kerstin, Olof, Jonas, Johan/nes. (En son var klockare i Särestad och far till Nils, klockare i Lava.) av John Tengberg
 
Jag har själv skrivit till John, och han hänvisade mig till böcker på biblioteken, b la något som skulle heta Sjöströms biografier eller liknande.  
 
För övrigt så stämmer det du skrev till mig här, han skall vara född 1734. Så det känns ju som det är han som du beskriver här, Men jag får fortfarande inte riktigt ihop det med det som John Tengberg skrev i sitt inlägg under Släkter Tengberg.  
 
Jag har också beställt ett herdaminne från Skara Stift om komminister Magnus Olai Tengberg. Det kanske står något där om söner osv.
 
 
MVH Philip Haag

2007-08-20, 14:04
Svar #11

Gunnar Persson

Hej Philip
 
Kan du be John att han beskriver förhållandena lite mer om Tengbergarna.
Hälsningar Gunnar

2007-08-20, 14:20
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Det var lite fel där....  
 
Magnus (Måns) Tengberg var komminister i Särestad (inte Tengene).  
Jag har herdaminnet och där står ,felaktigt, att han bodde på eget hemman i Tengene. Han bodde på Bryngel Jonsgården i Täng. Källa: Mantalslängder bla 1727, 1732, 1733, 1738.
 
I herdaminnet står att han var gift med en dotter till Olavus Andr. i Tengene.  
Barn: Margareta f 1697, Kerstin f 1699, Olof f 1701, Jonas f 1703, Johannes f 1705. En av sönerna var klockare i Särestad och fader till Nils T., klockare i Lavad.
 
Om detta är sant vet jag inte, men det verkar lite skumt.
 
Jag har kollat mantal och lite kyrkböcker och enligt dessa heter klockaren i Särestad 1739 Johan Ambjörnsson (död 1740 60 år gammal).
Efter honom kommer Bengt Bengtsson Lagerin (mtl 1744, vigsel 1745).
Det finns en som kallas Jon Klockare i Täng 1730 (födelseboken C:2) och klockaren 1732 heter enligt mantal Anders Jonsson.  
Därefter kommer snickaren Bryngel Bengtsson (klockare enl födelsebok 1734, mtl 1738).
Ingen verkar alltså vara son till komministern Magnus/Måns.

2007-08-20, 15:09
Svar #13

Philip Haag

Fick Herdaminnet precis, det står som du säger Lotta. Det känns lite skumt som du säger, men kan inte den där Jon Klockare i täng vara Magnus son Jonas?.
Men det stämmer ju ändå inte med att Nils Tengbergs far hette Bryngel Bengtsson.
Men varför skulle han ha ta det efternamnet, och inte Bengtsson?
 
MVH Philip Haag

2007-08-20, 19:12
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Om nu klockaren Nils är son till Bryngel Bengtsson skulle han kallas Bryngelsson, men kan naturligtvis mycket väl ta sig ett släktnamn som Tengberg. Det fanns inga regler när det gällde namntagande på den tiden.  
 
I herdaminnet står att barnen till Olavus Andreae i Tengene kallade sig Almgren.
Bland faddrarna till Bryngel Bengtssons barn finns en hustru Christina Almgren och en Kerstin Almgren (kan ev. vara samma).  
När hans tvillingar Jonas och Johan(!) föds 1738 finns Johan Tengberg också med som fadder.  
Det kan tyda på att det finns släktskap, men är inte säkert.  
 
Kan det vara så att det är en dotter till Magnus Tengberg som är gift med en klockare och mor till Nils?
Jag har försökt hitta Bryngels frus namn men har gått bet...hittills.  
Bryngel Bengtsson gifter sig i Täng 1731 14/10 och  inte ens då står fruns namn med.

2007-08-20, 19:33
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Bryngel klockare i Täng sägs vid sockenstämman 1751 vara mycket sjuklig och sägs inte orka uppehålla tjänsten själv. Han föreslår sin son Nils till vice klockare och han blir antagen. (Täng C:1 sid 154)
Skulle tro att vi är på rätt spår...

2007-08-20, 21:44
Svar #16

Philip Haag

Bra jobbat Lotta, detta arbeta uppskattar jag verkligen . Man kan ju i allafall fastställa att Nils far heter Bryngel och att Nils blev klockare runt 1751. Men då är ju frågan hur det ligger till mellan Bryngel och hans fru som då möjligtvis är släkt med komminstern i Särestad Magnus Olai Tengberg.
 
MVh Philip Haag

2007-08-21, 14:24
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Nu så.....
 
1770-08-27 dör Margaretha Tengberg i Täng, klockaren Bengts svärmoder, 73 år 3 m 2 veckor gammal
 
Klockaren då är Bengt Bengtsson gift med Stina Bryngelsdotter.
I mtl 1667 bor Margareta, född 1697, hos Bengt och Stina.
 
Stina är förmodligen syster till Nils och alltså dotter till klockaren Bryngel Bengtsson och Margareta Tengberg.
 
I mtl 1731 finns på Bryngel Jonsgården i Täng:
Kaplanen Måns Tengberg och hustru samt
Bryngel Bengtsson och hustru.
 
1732 Finns Bryngel Bengtsson och hustrun i Nybygget vid kyrkan, och senare mantalslängder och kyrkböcker visar att det är han som blir klockare.
 
Vi kan väl fastställa att herdaminnet har fel i det här fallet och vi rätt. Det var alltså en dotter till komminister Tengberg som var gift med en klockare i Särestads pastorat, Tängs socken.
 
Nu återstår bara att bevisa att det verkligen är Bryngel och Margaretas son Nils som blir klockare i Lavad, men det är väl ganska troligt att det är så.

2007-08-21, 14:51
Svar #18

Philip Haag

Jättebra Lotta, nu känns det som det börjar klarna i huvudet även för mig. Där ser man att man alltid inte kan lita på det som skrivs utan det är viktigt att själv se hur det ligger till. Jag måste fråga igen, vilka böcker och källor hittade du detta i.  
 
MVh Philip Haag

2007-08-21, 15:56
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Källan för Margaretas död är Särestad C:3 sid 410.
 
mtl är alltså mantalslängder för dom år jag uppgivit. Finns skannade på SVAR.
 
Att Bengt Bengtssons fru heter Stina Bryngelsdotter finns bl a i födelse- och dopboken Särestad C:3. En son Johannes föds 1768 17/4. (Då är även Nils Tengberg fadder).
 
Lite till:
Klockaren Bryngel Bengtsson dör 1760 17/7 i Täng, 58 år 5 månader  och 3 dagar gammal. (Särestad C:3 sid 388).
 
1820 20/2 dör Stina Bryngelsdotter, klockaränka på Sanden, Särestad, 80 år gammal. (Särestad C:4).
 
Nu får du leta själv!

2007-08-21, 21:04
Svar #20

Philip Haag

Tack så jättemycket Lotta ;)
Jag uppskatar det jättemycket!!
 
MVH Philip Haag

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna