ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tegneby AI:1 s239 Genline 955.1001.54100  (läst 709 gånger)

2010-08-03, 22:48
läst 709 gånger

Marléne Larsen

Behöver hjälp med att tyda följande på 955.1001.54100,  
nästan längst ner på sidan finns det överstruket namnet Dr. Anders Andersson 1818-11-06 och att han är inflyttad 1841 från ? Ja vad står det?
 

2010-08-04, 13:22
Svar #1

Sofia Ingmarsson

Kan det stå Holm 41?
 
Jag tycker att det syns bättre hos AD Online. Se bilden nedan.

 
//Sofia

2010-08-05, 04:10
Svar #2

Marléne Larsen

Ja det ser faktiskt mer ut som Holm där, ska kolla det om ett par timmar när jag är vaken.

2010-08-05, 12:25
Svar #3

Marléne Larsen

Så irriterande, hittar inte honom i inflyttade i Tegneby församling för åren 1840-1842... Finns gårdar vid namn Holm men eftersom husförhöret börjar samma år som inflyttning så kanske han inte hinner skrivas där... Kollade Holm i Hallands & Älvsborgs län - nepp, inget där heller...

2010-08-05, 16:37
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6922
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:15
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är säkert Holm i Tegneby socken som avses. Gårdsnamnet anges som regel i den längden vid flyttning inom socknen. Hade det varit en socken på annat håll, så borde länet ha angivits.
 
Av skriften att döma har Holm 41 skrivits in samtidigt som hans namn och födelsedatum. Det har m.a.o. skrivits dit när boken las upp (den börjar ju just 1841). Därför finns han inte under Holm med motsvarande notering om flyttning till Bö; det finns ju ingen anledning att skriva in honom på det gamla stället i den nya boken när han inte är kvar där.
 
Men här på sidan 238 (inte 239) under Bö står också att han är utflyttad igen, till Dönosön 43. Och vad är nu det? Ja, i utflyttningslängden (Tegneby B:1, sidan 52, nummer 25) står att han flyttar till Styrsö.
 
Kan det då möjligen vara Donsö i Styrsö socken som han har flyttat till?
 
Jo, visst kan det det. Han finns i Styrsö inflyttningslängd (B:1, sidan 12, längst ned på sidan), och i husförhörslängden (AI:12, sidan 31) under Donsö Faggegård.
 
Födelseorten anges där till Tegneby. Det är möjligt att det är Tegneby pastorat som avses; där ingår också Röra och Stala socknar.
 
F.ö. ligger Tegneby i Båhuslän, inte Västergötland.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-08-05 16:38)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-08-05, 17:31
Svar #5

Marléne Larsen

Hej Jörgen!
Att han flyttade till Donsö vet jag sedan innan, det är därifrån jag spårat honom. Jag behöver komma bakåt men det är satans svårt när kyrkoarkiven är nerbrunna. :p  
 
Upptäckte att jag valt fel landskap efter att jag postat det, tänkte län snarare än landskap och bohuslän finns inte som län längre. :P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna