ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Lekåsa Essunga R  (läst 993 gånger)

2009-03-10, 10:58
läst 993 gånger

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej  Jon Carlsson, borde varit född 1730-1747.
Adress Essunga på Lilla Djupsås, (jag har själv ej hittat honom i husförhör 1799-1814).  
Däremot hustrun finns men är mckt svårläst, (s.471 födelse bok) finns det ngn som kan tyda hennes namn, och övrig bild över familjen?
1777 den 1 nov föds sonen Bengt Jonsson.
mvh Kent

2009-12-18, 10:54
Svar #1

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Hej!
Har sökt länge och nu hamnat i Lekåsa. Kan någon bistå med lite hjälp?
Min ana är Andreas Andersson f 1777 8 nov. i Lilla Djupsås enl. C:3 sid 471. Andreas kom omkr. 1800 till Särö Säteri enl. Släp A1:2 sid 30, fo Falköping. Men jag finner honom inte i Falköping (infl o utfl).  
Ett annat spår förde mig till Lekåsa och då till faderns namn samt till en bror till Andreas.
Fadern: Anders Andersson på Lilla Djupsås - har endast hans namn genom sönernas reg. i födda/döpta). Här finns inte hustruns namn med. Finner inte heller familjen noterad på Lilla djupsås.
Brodern till Andreas (med samma namn som fadern) Anders Andersson är född 1775 enl. C:3 sid 453 samt finns i Fåglum A1:1 sid 4, på Månsagård med hustrun Ingri Jonsdotter o barn.
Frågan är dock vart Andreas Andersson flyttade innan han kom till Släp i Halland eftersom det kan ha en viss betydelse i vidare sökande. Jag har funnit i Lekåsa B:1 sid 1 och år 1791, en Andreas Andersson f i Lekåsa till Kohltorp. Men vilket Kohltorp? Det finns ett flertal (har letat). Finns något tänkbart i Lekåsas närhet?
 
Ebe - tacksam för hjälp!

2009-12-28, 14:16
Svar #2

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Hej!
Söker läshjälp!! Lekåsa C:3 sidan 349, börjar den 14 dec döptes Anders lille son från lilla ..... Där finns 4,5 rader text inkl orts/gårdsnamn som jag inte klarar att tyda.
 
Mvh Ebe

2009-12-28, 16:58
Svar #3

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 21:42
    • Visa profil
Hej!
 
Lilla Hageltorp. (Det finns Östra och Västra Hageltorp i Essunga, vet ej vilket av dom som är Lilla Hageltorp). Lilla har försvunnit som namn på Hageltorp och antingen blivit Västra eller Östra Hageltorp istället.  
 
Raderna under hör nog inte till Anders. För det är en annan som döps samma dag.
Det står: samt Jeans lilla dotter Kerstin osv.
Gårdsnamnen som nämms för hennes dopvittnen är Spjutstorp och Hageltorp. De är granngårdar i Essunga socken.
 
Mvh
Karl-Johan

2010-01-04, 18:29
Svar #4

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Ett stort tack till dig Karl-Johan!
Skönt att få hjälp när man inte klarar att tyda texterna. Kanske kommer jag ett steg till nu!?
 
Mvh Ebe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna