ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2014  (läst 611 gånger)

2013-08-19, 22:01
läst 611 gånger

Utloggad Eva Persson-Huber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-08-11, 16:18
    • Visa profil
Tack Björn! Jag skall studera detta vidare så att jag får klarhet  i det hela. Jag tar kontakt med Landsarkivet Östersund! Återigen,tack för snabbt svar!

2013-08-19, 22:30
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2298
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 12:45
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
Husförhörslängdernas gårdsnumreringar, i synnerhet på 1700-talet, stämmer inte alltid överens med skattelängdernas. Det gäller Berg, men bl.a. också grannförsamlingen Myssjö. Gården nr 2 i Tossåsen var vid denna tid delad och har i hfl. numrerats 2 resp. 3. Följaktligen har mantalslängdernas gårdar nr 3 och 4 fått n:ris 4 resp. 5 i samma hfl. Gunnar E. var alltså helt korrekt gift till Tossåsen nr 4.
 
P.S.
Som hela frågeställningen inte har att göra med Brunflo, bör den naturligtvis flyttas under rubriken Berg.

 
(Meddelandet ändrat av Kge 2013-08-19 22:33)

2013-08-19, 22:36
Svar #2

Utloggad Eva Persson-Huber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-08-11, 16:18
    • Visa profil
Ja, fel av mig! Den skall ligga under Berg! Tack för din förklaring av hfl numren contra skattelängden! Bra svar från både Björn och dig Karl Göran!

2013-10-02, 23:59
Svar #3

Utloggad Eva Persson-Huber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-08-11, 16:18
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet något om ett fosterbarn som hette Olof Stig Persson ( född 1924 i Svedje, Brunflo socken) och som bodde hos en Erik Och Anna Kristina Lundqvist i Sörviken i Brunflo eller Lockne socken? Denne Olof Stig tog sig senare i livet namnet Wikebo. Jag undrar om Erik Lundkvist kan vara släkt med en Karl Maurits Lundqvist som från 1924 till 1929 bodde i Espnäs , Lockne socken!
Tack för eventuella svar.
Eva Persson-Huber

2013-10-03, 07:17
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1968
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 12:11
    • Visa profil
Eva
Här har du honom från Sveriges dödbok
Stig
 
19240327-8415
 
Persson, Sven Olof Stig
 
Ringv 1
840 20 Ånge
(Boendeadress 1 nov 1970)
 
Död 13/2 1976.
 
Kyrkobokförd (1974) i Borgsjö, Ånge kn (Västernorrlands län, Medelpad). Mantalsskriven (1974) på samma ort.
 
Född 27/3 1924 i Lockne (Jämtlands län, Jämtland).
 
Gift man (19/7 1963).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Borgsjö-Haverö, Ånge kn (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseförsamling i källan:
Lockne (Jämtlands län)
 
Källor:
MTL 71 / RTB 76
*

2013-10-03, 18:19
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3174
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 19:16
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Om han hette Wikebo, är det nog snarare den här:
 
19240103-8217
Wikebo, Olof Stig
 
Karlsviksvägen 2 B, Brunflo
 
Död 19/7 2007.
 
Folkbokförd i Brunflo, Östersunds kn (Jämtlands län, Jämtland).
 
Född 3/1 1924 i Brunflo (Jämtlands län, Jämtland).
 
Gift man (9/3 1947).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Brunflo (Jämtlands län)
 
Källor:
FK 09 / man91
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-03, 18:22
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3174
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 19:16
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Här är motsvarande uppgifter om hans hustru:
 
19260125-8227
Wikebo, Britt Mari
 
Karlsviksvägen 2 B, Brunflo
 
Död 14/12 2009.
 
Folkbokförd i Brunflo, Östersunds kn (Jämtlands län, Jämtland).
 
Född 25/1 1926 i Gillhov (Jämtlands län, Jämtland).
 
Änka (19/7 2007).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Gillhov (Jämtlands län)
 
Källor:
FK 09 / man91
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-08, 15:12
Svar #7

Utloggad Eva Persson-Huber

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-08-11, 16:18
    • Visa profil
Tack ni som svarat på min fråga! ja, det är Wikebospåret som gäller. Har i dagarna varit och hälsat på mitt kusinbarn Maud född Wikebo! Jagkommer att kontakta Brunflo kommunarkiv för att efterhöra papper eller handlingar som visar när exakt i tid och vad den exakta orsaken var till fosterbarnsplaceringen av Ofof Stig Persson, sedermera Olof Wikebo, hos paret Lundqvist.
Har någon ett förslag på litteratur om levnadsförhållandena hos fattigfoljk i Brunflo och Lockne och Revsnd från  omkrring 1900 till 1950- tal?
Alla förslag är välkomna. Kan det finnas något hos hembygdförening eller liknande?

2013-10-24, 23:29
Svar #8

Utloggad Hans Olof Thorbjörnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-04-19, 15:11
    • Visa profil
Hej. Olof Persson Elf, född 1833-08-31 i Forsa utanför Hudiksvall och död 1880-12-22 i Brunflo i Jämtland.
I husf. AI:18b i Forsa står att han flyttat till Norge, vad jag tolkar som Vadsö. Jag kan inte hitta detta i in-o.utflyttningslängderna. Kan detta vara riktigt och när flyttade han tillbaka till Sverige. Han dog ju i Brunflo.
Hans Olof.

2013-10-25, 16:16
Svar #9

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3174
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 19:16
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Hans Olof!
 
Följande anteckning finns i husförhörslängden Brunflo AI:9b, s 428:
 
Erhöll fr. Forsa utflytt-
ningsbetyg till Vadsö i
Norge d. 22/11 69, der han
sedan ej varit skrifven; har
sedan 1872(?) uppehållit  
sig i Brunflo
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-25, 16:28
Svar #10

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3174
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 19:16
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Dottern Brita Kristina föddes i Brunflo 1874-10-14. I födelsenotisen (Brunflo C:7, s 94) har om föräldrarna antecknats: nuvarande kyrkoskrifningsort okänd.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-25, 22:18
Svar #11

Utloggad Hans Olof Thorbjörnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-04-19, 15:11
    • Visa profil
Hej Hans Olof.
Tack för hjälpen. Familjen har tydligen varit i Vadsö i Norge mellan 1869 och 1872. Undrar vad han sysslat med där uppe?
Med vänlig hälsning Hans Olof.

2013-11-02, 14:32
Svar #12

Kenth Dagérus

Hej
Jag har följande fakta
Anna Katarina Månsdotter/Andersdotter född 24 feb 1852 Skyttmon Borgvattnet av föräldrarna Anders Månsson 14 nov 1825 Lungsjön Ramsele och hans hustru Magdalena Månsdotter 7 aug 1824 Ope Brunflo, Magdalenas föräldrar var Magnus/Måns Carlsson 11 okt 1800 i Torvalla Brunflo och hans hustru Lisbet Jonsdotter 7 mars 1798 Ope Brunflo, hennes föräldrar var Jonas Hindriksson 13 aug 1763 och hans hustru Maria Andersdotter mars 1769.
Tror att detta är rätt men i Lisbet Jonsdotters födelsenotis står att fadern heter Jonas Lindholm så nu har jag blivit brydd, kan någon hjälpa mig att bekräfta ovanstående och kanske förklara Jonas Hindriksson och Jonas Lindholm, jag uppfattar att båda är far till Lisbet och då bör de ju vara samma person med namnbyte????
 
 
mvh/kenth

2013-11-03, 00:41
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5388
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 14:01
    • Visa profil
Kenth, om du ger källhänvisningar (se ordningsreglerna) ökar dina chanser att få hjälp. Och eftersom du skriver att det är fakta har du väl stämt av uppgifterna med källorna.  
 
Om du följer Jonas genom böckerna bör du ser när det eventuella namnbytet sker.
 
Och du: Anna Katarina kan väl inte både heta Månsdotter och Andersdotter?

2013-11-03, 15:39
Svar #14

Kenth Dagérus

Hej
Eftersom jag bara har referenser till gamla Genline information så tyckte jag att det skulle bli förvirrande om jag lade in dem som du påpekade till mig förut.
 
Det är just det där med att följa Jonas som jag inte kan och skulle vilja ha hjälp med, därav inlägget, vet inte hur jag skall göra.
 
Mycket riktigt har inte Anna Katarina två efternamn men det ena är flicknamnet och det andra som gift tror jag, men även här är jag osäker.
 
mvh/kenth

2013-11-03, 18:03
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5388
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 14:01
    • Visa profil
Kenth
 
Eftersom du nu vet att Ancestry använder Genlines gamla bilder (med stundtals felaktiga beteckningar) kan du i stället ange kyrkbokens beteckning med årtal, originalsidnumret om det finns, uppge platsen/gården/byn. För födda/vigda/döda anger du bok och datum.
 
Allt för att underlätta för dem som vill hjälpa dig.  
 
Läs gärna denna diskussion:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/188484.html#POST845049

2013-11-04, 11:32
Svar #16

Utloggad Per Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Kenth!
Födelseboken Brunflo C:2 sid 115 1763-08-13 Jonas föräldr Henrik Jonsson Ope Brunflo hust Lisbeta Ifwardsdotter. (Jonas Hindriksson)
Födelseboken Brunflo C:5 sid 48 1798 7 mars Lisbeta far dragon Jonas Lindholm Ope Brunflo mor Maria Andersdotter 28 år. Obs! Jonas mor bar även förnamnet Lisbeta.
I hfl. AI:2 Brunflo Ope sid 44 år 1801-1815 Bonde Jonas Hinriksson h. Maria Andersdotter med alla barn bl.a. Lisbet f. 1798.
Har sökt Jonas bland dragoner utan resultat.
 
Mvh. Per

2013-11-04, 13:30
Svar #17

Utloggad Per Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 14:58
    • Visa profil
Kent här kommer lite fortsättning. Brunflo AI:3 sid 60 Ope nr 1 Jonas Hendriksson och hustru Maria Andersdotter med barn. Lisbeta Jonasdotter syns här ha fått ett oäkta barn Carin. I födelseboken C:5 sid 186 oäkta Catharina f. 16/9 1821 moder pigan Lisbeta Jonsdotter i Ope.
Brunflo AI:4 sid 55 Jonas och Maria antecknade döda.
Mvh Per

2013-11-05, 09:56
Svar #18

Kenth Dagérus

Tack Per
Det är samma person Jonas Lindholm och Jonas Hinriksson, nu gäller det bara att hitta varför och när det skedde. Han bör ha hetat Jonas Hindriksson när han föddes, efter sin far och någon gång på resan tills han blir far till Lisbeta byter han namn, alltså mellan 1763 och 1798 men sedan tycks han byta tillbaks till Hinriksson 1801.
 
Man skulle behöva följa fler husförhörslängder mellan 1763 och 1798 för att se vad som händer men jag har tyvärr inte tillgång till dessa, ett hål mellan 1753-1807. Någon kanske har tillgång till dessa och vill hjälpa till. Västernorrland > Brunflo > Husförhör (Household examination) rent logiskt flyttade han kanske hemifrån när han var 20 år så mellan åren 1783 och 1798 vore intressant att undersöka.
 
mvh/kenth

2013-11-05, 14:03
Svar #19

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2289
  • Senast inloggad: 2019-10-23, 15:16
    • Visa profil
Kenth,
 
Lindholm var ett soldatnamn. Om du inte är bekant med den allmänna namngivningsseden för soldater kan du med fördel läsa Ingela Martenius Namn i Sverige.
 
Av generalmönsterrullan för Jämtlands dragonregemente, Brunflo kompani den 7 juni 1787 framgår att soldaten Per Larsson Lindholm på nr 66 Våge i Lockne socken den 15 februari 1786 förflyttats till en annan rote och att samma dag på nr 66 antagits Jonas Hindersson Lindholm (Generalmönsterrullor, SE/KrA/0023/0/723, 1787, sidorna 488-489).
 
Av generalmönsterrullan för Jämtlands regemente, Brunflo kompani den 16 juni 1802 framgår att Jonas Lindholm den 16 oktober 1798 fått avsked för hemmansbruk (Generalmönsterrullor, SE/KrA/0023/0/726, 1802-1806, sidorna 332-333).

2013-11-05, 14:55
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5388
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 14:01
    • Visa profil
Kenth
 
Bekanta dig gärna med vårt Riksarkiv också och deras förteckningar över vad som finns arkiverat.
http://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen?Sokord=Brunflo&EndastDigitaliser at=false&page=13&postid=Arkis+786B53C4-48F7-11D5-A6ED-0002440207BB&tab=post&Face ttState=undefined%3Ac|#tab
 
Här ser du att det inte finns några husförhörslängder bevarade mellan 1767 och 1798. Annars hade du naturligtvis kunnat följa den grundregel i släktforskningen som säger att man bör följa personerna genom ALLA husförhörslängder.

2013-11-06, 17:30
Svar #21

Kenth Dagérus

Tackar Maud, härligt att läsa. Kul att få klart varför det dök upp ett nytt namn. Om jag hade varit mer påläst om namn så hade jag kanske förstått att det var ett gammalt soldatnamn men det hade jag ingen aning om.
 
Jodå Kristina jag är bekant med Riksarkivet (Krigsarkivet) som jag har varit där ett flertal tillfällen men det var i helt andra syften än släktforskning.
 
Till helgen ska jag ägna mig åt Arkivdigital då det är gratis prova på nu i helgen.
 
mvh/kenth
 
(Meddelandet ändrat av Kdagerus 2013-11-06 20:30)

2013-11-06, 22:16
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5388
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 14:01
    • Visa profil
Hej Kenth
 
Det var det du skrev som fick mig att tro att du inte kände till NAD:
 
Man skulle behöva följa fler husförhörslängder mellan 1763 och 1798 för att se vad som händer men jag har tyvärr inte tillgång till dessa,...
 
Ingen har ju tillgång till sådant som inte finns.
 
Ha det så kul med AD!

2013-11-12, 12:04
Svar #23

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 924
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 18:06
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som lyckats få ordning på Nils Jacobssons f. 1705 och Anna Broddesdotters f. 1710 barn. De bodde i Odensala, Brunflo.
 
I Annas dödsnotis 16/6-1771 står att hon hade fått 8 söner och 4 döttrar varav 3 söner och 3 döttrar levde.
 
I Nils dödsnotis 18/11 1784 står att han hade fått 8 söner och 4 döttrar, varav 5 söner och 1 dotter levde.
 
Jag har hittat:
Jacob         dop 1731-08-22  död 1800-04-03
Brodde        dop 1733-09-02  död ?
Anna          dop 1735-01-12  död ?  
Olof          dop 1736-12-05  död 1736-12-28  
Brodde        dop 1738-01-18
Brodde        dop 1742-09-05  död 1742-09-12 9 dygn  
Kierstin          1743-11-14
Karin             1750-11-01
Brodde            1754-03-08
 
Fattas:
Pojke nr 7
Pojke nr 8
Flicka nr 4
 
1734-05-10 dör ett barn  (kan vara Brodde f. 1733)
1735-12-28 dör ett barn  (kan vara Anna f. 1735)  
1738-10-11 dör ett barn  (står ett namn men svårt att se C:i sid 115)  
 
Detta har jag fått fram. Är det någon som har hela bilden eller kan kompletera med något?
 
Vänligen
Marie
 
(Meddelandet ändrat av Miamia 2013-11-12 14:13)

2013-11-12, 22:10
Svar #24

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2298
  • Senast inloggad: 2019-10-19, 12:45
  • Karl Göran Eriksson
    • Visa profil
För Nils Jacobssons barn avlidna under 1730-talet är det begravningsdag som anges för respektive.
 
10/3 1734 avser sonen Brodde; 28/12 1735 dottern Anna och 1/10 1738 yngre sonen Brodde.
 
Förbisedd ovan är Kersten född 29/7 1739.
Den Kierstin född 14/11 1743 enligt ministerialboken hette rätteligen Anna/Anika. Det framgår av hfl (Brunflo AI:1/10) och hennes dödsnotis 1786 2/4 (där uppges hon dock född 1742). I nämnda hfl. finns även sonen Jonas upptagen, född i senare delen av 1740-talet.
 
(Meddelandet ändrat av Kge 2013-11-12 22:17)

2013-11-13, 09:11
Svar #25

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 924
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 18:06
    • Visa profil
Tusen Tack Karl Göran!
 
Nu börjar det bli ordning i barnaskaran.
 
Nu fattas bara en pojke för mig. Men hans födelsenotis kanske helt enkelt blev bortglömd.
 
Mycket Tack för alla klargöranden!
 
Vänligen
Marie
 
(Meddelandet ändrat av Miamia 2013-11-13 09:28)

2013-11-23, 11:53
Svar #26

Monica Fogelqvist

Hjälp! Varför hittar jag inte Brunflo domböcker för 1675? Har fått berättat för mej någon gång, att i alla fall sommartinget skall finnas, men var?! (Saknar alla ting mellan 1670-78, förutom de jag hittar i Gävleborgs ren. dom...) Är det så att de bara finns kavar som renovationer, och ännu inte blivit skannade av Arkiv Digital, och SVAR inte lagt upp renovationer överhuvudtaget, eller vad?
Väldigt tacksam för ett klargörande!
Monica

2013-11-23, 12:14
Svar #27

Monica Fogelqvist

Hittat! Det är skannat av AD och ligger under Gävleborgs renoverade!

2014-01-02, 00:46
Svar #28

Utloggad Josefin Kölfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-08-30, 16:51
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker Karl Johan Julius Sterner med familj. De finns som nummer 69 i inflyttningsboken för Brunflo 1914 (B:1 1912-1915 Bild 180 / sida 12 i AD) och läser jag rätt så ska de ha flyttat till Odenslund på sidan 195. Jag hittar dock inte familjen i församlingsboken.
Tacksam för hjälp!
 
Mvh, Josefin

2014-01-02, 06:09
Svar #29

Utloggad Johnny Edholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 17:29
    • Visa profil
Hej Josefin
 
Familjen finns på Brunflo AIIa:5 (1912-1917) Bild 2070 / sid 195
 
Hälsningar
Johnny

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna