ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, dödsorsak  (läst 712 gånger)

2010-03-13, 08:03
läst 712 gånger

Utloggad Caroline Bodehed.

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2014-12-20, 20:14
    • Visa profil
Jag skulle vara jätte tacksam om någon kunde hjäpa mig att tyda en mycket liten text. Tyvärr kan jag inte få in bilden här men den finns i:
 
Fröjereds födelsebok 1770-1861 sidan 325,  
Stina, Andra personen från slutat av sidan.
Texten som förklarar dödsorsaken är ganska lång.

2010-03-13, 11:13
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Caroline! Om du också anger vilket datum dödsfallet ägde rum skall jag försöka hjälpa dig att tyda den. Mvh Harriet

2010-03-13, 14:15
Svar #2

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej!
 
Visst hade det varit enklare, om Stina hade dött av någon mer lättydd sjukdom, såsom koppor eller feber! Nu gjorde hon dock inte det, och jag har tyvärr gått bet på tre-fyra ord, som vi kanske hade fått ett bättre sammanhang med, än det citatet nedan ger:
 
Fick för circa 20 år sedan en liten wårta el[ler] blem(m)a stor som en knappnåls knapp, under högra ögat (nu denna?) vuxit till storlek af mer än ett (...) och begynte slutel(igen) gifva ifrån sig en myckenhet blod på (...)    
 
Partierna markerade med (...) innehåller ord, som jag dessväre inte kunnat tyda. Jag får fundera ett tag till på vad det kan tänkas stå. Men kanske kan ovanstående vara en början. Hoppas annars att någon annan kan fylla i med orden som saknas eller korrigera eventuell felläsning av mig.  
 
Alltså: En liten läshjälp på vägen - men ännu inte en läsning i mål.
 
/ Andreas
 
(Meddelandet ändrat av Andnestr 2010-03-13 15:21)

2010-03-13, 17:16
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!  
Så här läser jag ..... eller blemma, som en knappnålsknapp, under högra ögat ....    .... en myckenhet blod på inresidan  .... o munnen.
Kompletterar en del av det som Andreas gick bet på men återstår ett ord på sista raden.
Mvh Harriet

2010-03-13, 18:28
Svar #4

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2017-07-14, 16:51
    • Visa profil
Jag tycker det ser ut som om utväxten nådde en storlek af mer än ett Karlehufvud. Det låter fruktansvärt.
För övrigt undrar jag vad en knappnålsknapp är.
Mvh
Eva P

2010-03-13, 19:23
Svar #5

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tyckte också att det stod karle hufvud, men det verkade så absurt, så jag uteslöt det först. Men när jag nu tittar igen - och också Eva P läser det så - blir jag mer och mer övertygad om att det faktiskt är det det står - och då måste jag också säga att jag tycker att det låter fruktansvärt! Man hör ju talas om människor som i dag har tumörer som väger flera kilo i kroppen, och att ha en svulst stor som mitt huvud under ögat låter otroligt ... Med gemensam hjälp kanske vi kan ge följande meddelande angående Stinas dödsorsak till Caroline:
 
Fick för circa 20 år sedan en wårta eller blemma stor som en knappnåls knapp, under högra ögat (nu denna) vuxit till storlek af mer än ett Karle hufvud och begynte slutel[igen] gifva ifrån sig en myckenhet blod på inresidan af munnen.
 
Låter dödsorsaken rimlig? Ja, det är nog troligt,om det är så det står, och mycket talar ju för att det faktiskt gör det. Kanske något att tala om på framtida släktträffar, Caroline!
 
Om vi är helt ute och cyklar, får vi hoppas på ytterligare hjälp.
 
/ Andreas

2010-03-13, 19:59
Svar #6

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Skall det kanske stå knappnålsknopp i stället för knappnålsknapp. Präster var nog inte så hemma i sybehörsterminologin.
Mvh Harriet

2010-03-14, 07:56
Svar #7

Utloggad Caroline Bodehed.

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2014-12-20, 20:14
    • Visa profil
Hej,
Tack så jätte mycket allihopa!  
 
Ja det blir något jag kommer att skriva ner i min släkthistoria till min mormor. Även om det låter fruktansvärt så är det intressant och veta orsaken.
 
Tack igen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna