ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Larsson f. 1810 i Sätila -vart flyttar han?  (läst 802 gånger)

2006-02-11, 12:05
läst 802 gånger

Bo Nordenfors (Nob)

Sätila AI:9 pg 139, GID 1617.9.17200
 
Jag kan inte klara ut vart Lars flyttar, men tycker det ser ut som det slutar på -red.
Tacksam för hjälp!

2006-02-11, 18:36
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag skulle gissa på Gunnared i grannsocknen Hajom. Det var ju vanligt att ortnamn förr stavades med enkel konsonant där vi idag dubbeltecknar dem. Likaså var det ju inte ovanligt att platser i grannsocknar angavs i stället för bara socknens namn.  
 
Ett alternativ skulle kunna vara Hunared i Bollebygds socken, även det nära Sätila.  
 
CD:n Svenska ortnamn 1999 är mycket praktisk då man söker namn eftersom man kan söka på namnslut. Knappar man in unared får man fram ovannämnda Hunared och dessutom ett Brunared i Brunbäcks socken, F-län, ett Brunared i Karl Gustavs socken, N-län och ytterligare ett Hunared i Sandhems socken, F-län.
 
Knappar man in unnared får man bara fram Gunnared.
 
Jöran Johansson

2006-02-12, 10:04
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Jöran,
Tack för informationen. Jag letar vidare.
Det är beklagligt att man inte kan införskaffa alla de CD, som nu finns och i många fall är matnyttiga. Men tack vare att många här på forumet är vänliga att var och en bidra med sin bit så kommer man långt. Själv har jag ännu bara Dödboken och Sv. Bef. 1970 och Söderskivan ...
Försöker själv besvara frågor utifrån dessa när jag har tid och möjlihget.

2006-02-16, 18:41
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 

 
Blir det lättare nu?  
Det står Dukared, som ligger i annexförsamlingen Hyssna.
 
Detta bekräftas av att Lars Larsson återfinns under Dukared Hyssna A I:9 1836-1840, s 25.
 

 
Båda bilderna från Arkiv Digital.
 
Mvh
 
Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna