ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gid:1028.7.76700  (läst 846 gånger)

2005-01-24, 18:57
läst 846 gånger

Rigmor Andersson

Hej!
På Flackekullen Bor Anders Israelsson född 1816-06-23 med familj.Kan någon hjäpa mig läsa vart dom flyttar och vad står under anmärkningar.
Mvh Rigmor

2005-01-25, 12:51
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Det ser för mig ut som om de flyttar till Nolhagen, kanske året är 1860?
 
Anmärkningen gäller väl dottern Anna Carolina: Antecknad bland födda i Hemsjö kykobok.
Och där står hon som född vid Nolhaga Pip. Bruk. Grunden till prästens notering är väl att hon föds på en annan plats än Flackekullen. Bor föräldrarna i Nolhagen?

2005-01-25, 13:16
Svar #2

Rigmor Andersson

Hej Jan!
Tack för hjälprn.Det finns ett nolhagen i Hemsjö men där kan jag inte hitta dom.
Mvh Rigmor

2005-01-25, 14:04
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Rigmor,
 
Nej, det är inte torpet Nolhagen i Hemsjö du ska leta i, utan vid Nolhaga Qvarn, Tegel- och Pip-bruk. Detta finner jag i ortsförteckningen för Alingsås landsförsamling AI:8 (1835-47). Hemsjö var ju samma pastorat som Alingsås i lång tid. Men på Genline slutar serien för landsförsamlingen med AI:8, och på SVARs hemsida strejkar sökfunktionen för kyrkoböckerna just nu, så du får försöka skaffa dig överblick senare, vilka serier som faktiskt finns och var.
 
Jag vet alltså inte om det är i landsföramlingen du finner bruket runt 1860-talet, eller om det rent av är i Stadsförsamlingen? Det jag ser är att det verkar vara stora luckor i Genlines serier i alla tre församlingarna. Hemsjö har t.ex både AI:5 och 6 som måste beställas på mikrokort.
 
Men jag gissar det är i Alingsås landsförsamling du återfinner familjen.

2005-01-25, 15:43
Svar #4

Rigmor Andersson

Hej Jan!
Tack för hjälpen än en gång:Nu kanske jag kan leta runt.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna